söndag 26 februari 2017

Den tredje rösten

"Den tredje rösten" är författarparet Cilla och Rolf Börjlinds andra bok i serien om Olivia och Tom. Olivia, en kvinna som efter att ha avslutat sin polisutbildning beslutat sig för att, istället för att arbeta som polis, börja studera konstvetenskap. Tom, en före detta polis som efter olika omständigheter slutat sitt arbete och efter en tid som uteliggare nu är på väg att arbeta sig upp tillbaka.

En tonårsflicka, kommer hem och hittar sin pappa hängande i en snara från taket någonstans i Stockholm. En kvinna hittas mördad, styckad och nedgrävd någonstans i Marseille. Två fristående händelser som inte verkar ha något samband, men det visar sig att sambanden är mycket starkare än någon ens kunnat drömma om.

Tom Stiltons vän Abbas, en före detta knivkastare på cirkus, reagerar oroväckande kraftigt på upphittandet av den styckade kvinnan och tillsammans åker han och Tom till Marseille för att forska vidare i kvinnans dödsfall. I Stockholm konstaterar man att mannen som hittades hängd inte begått  självmord utan det handlar om mord, och utredningen leds av polisen, och Olivias vän, Mette.

Man förstår tidigt att Olivia och Tom av någon anledning inte pratar med varandra. Det och mycket annat i inledningsskedet är troligen enklare att förstå om man läst Börjlinds första bok i serien, "Springfloden", vilken även gått som tv-serie. Det går absolut bra att hänga med ändå, men många detaljer blir troligen klarare om man vet bakgrunden.

Det är en spännande kriminalroman som belyser såväl problematiken med äldreboenden som drivs i vinstsyfte och gängbildning på internatskolor, som köp av direktsänd sex över internet. En bra och lättläst bladvändare med väldigt mycket dialog (kanske väl mycket bitvis), och om jag har förstått det hela rätt så kommer även den här boken att bli tv-serie.


6 kommentarer:

  1. Springfloden har jag läst och jag gillade den så jag tror att jag även kommer att tycka om den här boken. Boken fastnar ju inte utan belyser många områden vilket inte är så vanligt i deckare. Jag tycker också att författaren Malin Giolito skriver bra och belyser mycket runt om i samhället i sina böcker. Tack för ännu ett bra boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har aldrig läst något av Giolito så jag googlade runt lite och blev lite nyfiken så någon av hennes böcker ska jag läsa framöver.

      Radera
  2. Har läst både Springfloden (inte sett tv-serien) och Den tredje rösten. Väntar på att Sov du lilla videung kommer ut som pocket.
    Älskar Börjlinds böcker. De är skriva på ett annorlunda och ovanligt sätt tycker jag. Å spänningsfaktorn är ju verkligen hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska också ta mig an nästa bok i serien så småningom!

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av deras böcker men det ska jag.
    Just nu läser jag en bok av Mons Kallentoft som jag egentligen tröttnat på. Den jag läser nu heter Djävulsdoften och handlingen är förlagd till Bangkok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog bara läst en bok av Kallentoft, och då var han en av två författare. Jag måste säga att Börjlinds böcker är klart värda att läsas och jag kommer alldeles säkert att läsa nästa i serien.

      Radera