onsdag 3 augusti 2011

Oslos röda gubbar


Oslos övergångsställen bevakas inte av en röd bubbe, utan det är två gubbar som talar om att det inte är tillåtet att gå över vägen. Jag måste erkänna att lite fundersam blev jag väl, inte för att det är så himla mycket att fundera över kanske, men har man inget annat att bry sin lilla hjärna med, så varför inte frågan om varför det är två röda gubbar!?

Eftersom jag tycker att ni inte ska behöva gå omkring och fundera mer över detta så har jag hittat svaret på "Statens vegvesen":


1. Med två gubbar istället för en är det lättare att se för folk längre bort pga av större ljusyta!  (Frågan är väl varför man behöver se att det är rött om man är så långt ifrån övergångsstället...)
2. Om ett går sönder finns det en i reserv! 

Så nu kan ni läggga ytterligare en kunskap till ert förråd av onödigt vetande, och om det skulle vara en merit, så vet ni nu mer än många norrmän! Klicka på länken nedanför och titta på klippet ifrån "Krönikameran" den 28/2 när Jonas Karlsson ställer frågan till de inhemska i Oslo...

 http://svt.se/embededflash/2341791/play.swf

7 kommentarer:

  1. Detta ska jag genast skriva ned i min anteckningsbok :) Ja, det var verkligen skumt. Kunna se det på långt håll? Har man sån fart om man t ex springer att man sen, när man närmare sig, inte hinner uppfatta att det är rött? :) hahaha

    SvaraRadera
  2. Men budskapet blir i alla fall tydligt. Eller så inte...

    SvaraRadera
  3. Hahaha..vad bra. Då vet jag :)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Trillingnöten: bra att du skriver upp det, för tänk om du skulle glömma bort det...;)

    Per-Anders: Ja frågan är, vilket det är!

    Camilla: Visst är det en kunskap du har saknat hela livet??

    SvaraRadera
  5. Jag tror att alla som inte sett det tidigare undrar, kanske t.o.m en del norrmän undrar, men inte brytt sig om att ta reda på detta...så det var klart bra info! Så slipper man bli stående där vid övegångsställena och undra när man kommer till Norge!!!

    SvaraRadera
  6. Jamen visst! Tänk om du skulle ha åkt dit utan att veta, då är ju risken att du hade blivit stående vid ett övergångsställe och aldrig kommit över vägen! ;)

    SvaraRadera
  7. Tack. Funderade just på detta :)

    SvaraRadera