onsdag 12 juli 2017

På promenad i Balchik

Balchik är en liten stad, belägen vid Svarta havet, vackert inramad av de vita kalkstensbergen i bakgrunden. Efter att under antiken ha kallats Krounoi och Dionysopolis fick staden under medeltiden sitt nuvarande namn efter Lord Balik.


Det finns en sägen som säger att det var här skönhetens gudinna Afrodite skapades av havsskummet och steg upp ur havet. Huruvida det är sant eller ej, lämnar jag till er att bedöma på egen hand.




Balchik kallas även "den vita staden" på grund av de kalkstensberg som finns runt omkring.




Det känns som om staden är byggd på en bergssluttning och här är det många backar och vägar som inte alltid är sådär väldigt väl underhållna och kanske inte känns som om man gärna tar en tur med bilen på. Och jag har förstått att om det skulle råka slå till och bli en kall vinter ställer det till med stora problem för de boende uppe i backarna. Det är ju inte helt lätt att ta sig hem med hjälp av en bil utan vinterdäck här.



Däremot är det verkligen trevligt att vandra omkring bland alla små villande gamla gator och kika på husen med sina mysiga trädgårdar.




Här finns så många vackra murar och trappor som vindlar upp mellan stadens gator och allt är byggt av det som kallas "balchiksten". Soffor i såväl trä som sten finns och med tanke på att det är rätt branta vägar kan det kanske vara bra att kunna vila benen emellanåt.




Att sedan kunna pusta ut, samtidigt som man njuter av en god kopp kaffe och underbar utsikt på ett fantastiskt mysigt café är även det en väldigt trevlig sysselsättning. Just det här cafét är ett av de där som egentligen inte märks alls från utsidan, men har en fantastisk veranda på baksidan. Ett sådant där
 som man endera behöver veta finns, eller råka springa på av en slump.



 Det finns även stränder här så man behöver inte ta sig till Albena för sol och bad, det går alldeles utmärkt att stanna kvar i stan om man skulle föredra det. Såväl bad från piren som från sandstränder finns att tillgå.



Utefter havet finner man ett antal hotell och många restauranger. Eftersom det är här man hittar de flesta turisterna innebär det naturligtvis en annan prisklass, men fortfarande oerhört billigt med svenska mått mätt. Och att sitta här och avnjuta en god middag i solnedgången är en underbar avslutning på dagen. Och har man dessutom promenerat omkring i Balchiks backar under dagen har man säkert gjort sig förtjänt av såväl god mat som dryck och havsutsikt under några kvällstimmar...



30 kommentarer:

  1. En charmig liten stad. Dionysopolis gillar jag. Det finns väl ett antal sägner om var Afrodite steg upp ur vattnet. Just den här är ny för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns säkert ett antal platser utmed havskusten där hon kan tänkas ha stigit i land.

      Radera
  2. Har precis beskådat ett konstverk av Botticelli, där Venus föds ur havet. De hade många likheter Afrodite och Venus.
    Vilken fin stad ni bor i, ser helt fantastisk ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt mysig och mycket trevlig stad. Väl värd ett besök om "man har vägarna förbi".

      Radera
  3. Balchik verkar vara en otroligt charmig och mysig stad som har mycket att erbjuda - inte mins en fantastiskt blå himmel.
    Alla trappor där gillar jag dock mindre. Nedför - inga problem, men uppför är jag mindre förtjust i. Men bra motion - absolut. Å en iskall öl och den fina fisktallriken som du visar är verkligen nå't att se fram emot som belöning liksom;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt ok belöning efter den promenaden ;)

      Radera
  4. Jätteroligt att få veta mer om Balchik och se bilder därifrn. Verkar vara en jättefin stad som inte är alltör turistisk ännu. Ler när jag tänker på mina två besök i Bulgarien och jag fick enväl tilltagen matsedel, men där de flesta rätter var slut, utom ett par. Men det gick bra med dem också. Antar att läget nu är annorlunda, men jag ler åt det hela. Det gjorde vi då också...
    Bra att allt INTE är som hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju faktiskt det som är det fina med att resa - att det inte är som hemma! och att det är annorlunda i Bulgarien nu jämfört med när ni var här är det nog ingen tvekan om.

      Radera
  5. Mycket sten! Men ser fint och charmigt ut! Maträtten är helt i min smak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket sten är det, men det är vackra stenar ;)

      Radera
  6. Åh, ett sådant mysigt och vackert ställe! Maten såg fantastisk ut; den skulle jag gärna hugga in på efter en promenad i området. Kul att få veta mer om Bulgarien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mysigt och vackert ställe. Nu har jag inte sett sådär väldigt mycket av Bulgarien, men det jag har sett har varit mycket positivt.

      Radera
  7. Spännande stad och en fika på det "gömda" stället såg trevligt ut. Tror dock att en vinter kunde bli för charmig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt! Vintern tror jag vi kan hoppa!

      Radera
  8. Ser ju otroligt charmigt ut. Så fint med alla trappar och gångar, samt den där utsikten från caféet var inte dålig den heller. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en mycket charmig plats. Och det cafeet var väldigt mysigt!

      Radera
  9. Hoppas du haft en härlig juli och fått uppleva en skön mix av sådant som du uppskattar.

    SvaraRadera
  10. Ser väldigt mysigt och trivsamt ut. Tänk vilken annorlunda arkitektur det är i Europa jämfört med USA. God mat och fina promenader är inte fel. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God mat är alltid underbart! och att prova maten i olika delar av världen är aldrig fel.

      Radera
  11. Hej alla!
    Mia heter jag, är 46 år gammal och bor i Småland på en gård tillsammans med våra tånåriga barn, min man och våra hundar.
    Jag har gått på sjukbidrag sedan början på 90 - talet, sjukpensionär, Har diganoser: autism, asperger, psykaiska besvär, tvångstankar, tvångshandling, deppighet, psykis ohälsa, autismsektrumstörning m.m Träna och tävla med våra hundar.
    Hundarna är mitt arbete, min hobby, min passion!
    Draghundar är fantastiskt roligt och givande och något jag velat göra detta på fritiden sedan många år tillbaka.
    Jag har en sysselsättning på kommunens öppna psykatrin. Är där någon gång gång i bland. Sen är jag på ett annat ställe som tillhör psykatrin som har olika sorters djur.
    E-mail: happy0@home.se


    http://autismmamma.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  12. Jag är en mamma, fru på 47 år och bor i Småland i en villa på en gård.
    Jag är positiv och glad och har haft sjukbidrag sen börja på 90 - talet. Mina intressen är djur, natur och mina egna älskade hundar. Det vore trevligt att lära känna nya väninnor i en ålder av 46-60 år. Jag en ny bekantskapskrets att lära känna och umgås med. Min E-mail: happy0@home.se Blogg: http://autismmamma.bloggplatsen.se Vore ju skoj om du ville kika in till min blogg och sätta en tass där ler.

    SvaraRadera
  13. Ser underbart ut! Väntar på den dag din bok om alla dina upplevelser kommer ut.
    Kram Kim :-) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns att du får vänta, men det är klart, man kan aldrig veta...

      Radera
  14. Oh, vad härligt det ser ut! Vilken charm!
    Ha en bra semester!

    SvaraRadera
  15. Vilket långt bloggsommarlov. Eller ska du bli bulgariska på heltid i tio år? :) För det är väl inte så att du startat en ny hösttermin i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett långt bloggsommarlov blev det, men nu ska jag försöka ändra på det :)

      Radera