söndag 10 december 2017

Julmarknad i Mariebergsskogen

Av vissa förklarliga anledningar så var det ett antal år sedan jag besökte en hederlig julmarknad men i år tyckte vi att det var dags. Nu är vi ju på hemmaplan och allt är "som vanligt" igen. Sagt och gjort, på julmarknad skulle vi gå! En av de återkommande julmarknaderna är den i Mariebergsskogen. En park som idag innehåller ett antal olika naturupplevelser, motionsspår samt ett antal gamla byggnader. En perfekt plats för en julmarknad. Nu var det inte bara vi som tänkt tanken utan en stor del av Karlstads befolkning verkade ha fått samma ljusa idé så det tog sin lilla tid innan alla tagit sig in genom grindarna.


Det är i och för sig i många fall bra att vi går mot ett kontantlöst samhälle, men just i det här fallet, med krånglande kortautomater och swischande som inte förberetts i kön utan görs väl framme vid luckan, då kan det ta tid, och det gjorde det!

Väl innanför grindarna så var det så där som julmarknader är mest, det säljs allt och lite till. Lite som en vanlig hederlig marknad med korvar, ost, strumpor, mössor, trasor, godis och en massa annat man liksom har svårt att leva utan.


Nu finns det ju faktiskt julsaker också, annars vore det ju ingen julmarknad. Det vill säga julkransar och små tomtar och annat smått och gott. Naturligtvis kan barnen besöka tomten också. Nu tyckte vi väl kanske inte vi behövde prata med tomten så vi struntade i den kön och vandrade vidare. Det var inte bara till tomten det var kö, det var även lite väntetid för den som ville ha något ätbart i form av korv eller hamburgare.


Ville man däremot ha en hederlig kolbulle så var kön kortare. En kolbulle är gjort på en smet av vatten och mjöl som hälls över små saltade fläskbitar och steks över öppen eld och här såldes som "Värmländska kolbullar". Om de skiljer sig från kolbullar från andra ställen i vårt avlånga land ska jag låta vara osagt, men kanske är det så.


Hur som helst så var det ett trevligt besök även om det alltid blir mer julstämning och myskänsla om det finns lite snö på marken, men den kommer väl den också...

20 kommentarer:

  1. Herregud vilka köer!!! De slapp vi på den lokala julmarknaden igår, men sedan så regnade det och blåste också, då blir det ju automatiskt mindre folk.
    Kolbullar gillar jag, men har inte ätit dom på år och dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen var det en mycket bra dag att gå på julmarknad, i alla fall tydde köerna på det ;)

      Radera
  2. Oj, det såg trångt ut här. Jag var ju förra söndagen på Alsters herrgård och julmarknaden där och det var nog mer gott om plats. Kolbullarna fanns där också...
    Men visst är det lite bättre med julmarknader utan så mycket "tingel- tangel". Tycker oftast det är det. Och hur många "tomtedjävlar" behöver en...
    Trevligt att hänga med var det. Även om jag inte behövde något. För en julmarknad i Värmland är lite extra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En julmarknad är alltid speciellt, men avsaknaden av snö förtar faktiskt känslan lite.

      Radera
  3. Det var inte dåligt vilka köer det var till den julmarknaden.
    Tur att ni i alla fall kom in och kunde se er omkring.
    När jag var i Sverige hösten 2015 besökte jag Gamla Stans julmarknad där det var en hel del stånd med litet smått och gott. Inget inträde dit utan man bara går omkring på torget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så småningom så kom vi ju i alla fall på insidan av grindarna.

      Radera
  4. Det är roligt med julmarknader och roligt att få följa med så här också på bloggen. I år har jag inte varit på en endaste enda julmarknad. Ännu. Men än så är det långt kvar till jul så jag skall väl hinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hinns säkert med, och om det inte gör det går det förmodligen lika bra ändå.

      Radera
  5. Svar
    1. Något säger mig att det låter mer spännande än det smakar bra ;)

      Radera
  6. Oj, vad köer, till både det ena och det andra. Kolbulle har jag aldrig ätit, kanske inte så gott om det var det enda stället man slapp köa på.
    Här i Östergötland är det populärt med julmarknader på slotten. Det hinns nog tyvärr inte med för mig i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går säkert väldigt bra även utan julmarknad, och jul blir det ju ändå.

      Radera
  7. Det är inte skogen jag tänker på när jag ser dessa köer, men är det så välbesökt har väl marknaden oxå mycket att erbjuda.
    Kolbullar var en vanlig rätt för skogsarbetare förr i tiden, innan skogsmaskinernas tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en trevlig marknad och en väldigt fin park (med skog också) och bilderna visar verkligen inte Mariebergsskogen från sin bästa sida. Jag får kanske göra ett framtida inlägg som visar den bättre sidan av den...

      Radera
  8. Jisses så mycket julklappar det blir i Karlstad i år. Vi hoppade över julmarknaden här i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många julklappar eller mycket korv och annat gott ;)

      Radera
  9. Låter trevligt!
    Har aldrig hört talas om kolbulle, men skulle gärna vilja smaka.
    Har svårt för det där med kontantlöst, gillar att använda pengar, troligen är jag väldigt gammal!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har vant mig vid den kontantlösa varianten, har nästan aldrig pengar i plånboken.

      Radera
  10. Svar
    1. Det är en väldigt trevlig julmarknad. Hade det bara varit lite snö på marken också så hade det varit ändå trevligare...

      Radera