måndag 18 september 2017

En golfsommar

Visserligen var det ingen fantastisk sommarvärme i år, men det har varit torrt, så med andra ord en riktigt bra golfsommar! Det har alltså blivit en hel del av denna vara under de månader som passerat. Många tidiga morgnar och många rundor med varierat resultat, precis som sig bör.


De flesta rundorna har spelats på "hemmaplan" och med tanke på hur grönt och fint det har varit på slutet av sommaren är det nästan så det är glömt hur det såg ut de där första rundorna i början av maj...


Nu är det ju absolut så, att det tar mycket tid och mycket annat blir eftersatt då man underhåller sig med denna, av somliga kallade, variant av "primitivt jordbruk", men det är inget dumt sätt att tillåta sig att låta bli att göra nyttiga saker - jag lovar! Tänk vad många gånger vi inte hunnit med att städa, handla, klippa gräset eller något annat nyttigt bara för att vi tillbringat dagen på någon golfbana. Och vet ni, ingen har tagit jobbet från oss, så det är bara att göra någon annan dag ;)


Sedan är det ju ett sätt att se andra delar av landet också, förra veckan bestämde vi oss för att lämna hemmaplan och begav oss till Läckö. Nu är det ju visserligen även där en golfbana med 18 hål, och för den oinvigde kan det säkert te sig väldigt likartat, men nu är det inte det, och det är kul att se de där 18 hålen på andra platser ibland, bara så ni vet.


Just den här gången passade vi på att roa oss med lite kultur samtidigt, så vi besökte även Läckö slott innan vi styrde tillbaka mot Värmland.


Ett väldigt trevligt utflyktsmål vid Vänerns strand. Nu hade vi inte tid att göra någon djupdykning i slottets historia, eftersom även den här gången så var det golfen som tog mest plats, men jag måste säga att slottsbesöket smakade mera så det kan nog bli en ny utflykt dit nästa sommar.


Nu ska vi bege oss söderut några dagar, med start i morgon ska den kommande veckan spenderas i Barcelona. En stad som stått på "väntelistan" ett tag så det ska bli väldigt kul. Återkommer väl så småningom med en liten rapport därifrån.

12 kommentarer:

  1. Golf har aldrig varit min grej, trots två försök. Jag behöver nog fotbollar och deras storlek för att kunna uträtta nå't vettig;-)
    Kul med Barcelona! Då har jag nå't att se fram emot här hos dig. Å du - glöm inte golfklubborna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Golfklubborna kom faktiskt inte med - det blev en helt golffri semester ;)

      Radera
  2. Golf har jag spelat lite grann, men det blev aldrig "min sport". Men visst är det roligt atttesta andra golfbanor än de en vanligen spelar på. Läckö slott känner jag väl till och har besökt det flera gånger, dock ej golfbanan där.
    Min dotter var i Karlstad några dagar i augusti och spelade då på bla. Hammarö och två andra golfbanor i närheten. Hotell Gustav Fröding i Karlstad hade ett speciellt golfpaket så de kommer att återvända.
    Annars spelar de i Stockholm.

    Vad roligt nu med Barcelona. Önskar er en fin resa och trevliga upplevelser i en fin stad. Och du! Hpll hårt i väskan och dess innehåll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att din dotter gillade att golfa i och kring Karlstad att de faktiskt kan tänka sig att återvända.

      Radera
  3. Jag blev aldrig "biten" av golf. Var rätt tidigt ute då jag började spela i slutet på 70-talet, men slutade redan i början på 80-talet.
    Barcelona blev jag dock "biten " av och skulle gärna besöka den staden igen om inte min resekarriär redan vore över.
    Ha de gott i Barcelona!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då var du tidigt ute med golfandet. Nu är det väl bra mycket mer en "folksport" jämfört med vad det var då.

      Radera
  4. Vilka fina bilder du bjuder på.
    Barcelona är verkligen en superhärlig stad som jag är säker på att du kommer tycka om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag verkligen, tyckte om Barcelona alltså.

      Radera
  5. Vilka fina foton du bjuder på. Härlig himmel. Läckö slott är läckert. När vi bodde i Hjo brukade vi besöka det.
    Jag hade också valt att spela golf tidigt på morgonen. En stor fördel tycker jag det är när "par" spelar ihop. För det tar en del timmar. Om bara en spelar och gör det ofta kan jag förstå att paret kan glida ifrån varandra.
    Barcelona blir kanon. Med eller utan bollar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det en fördel att båda spelar golf i ett förhållande. Även om man inte spelar tillsammans, så har man en annan förståelse för de timmar det tar ;)

      Radera
  6. Kan tänka mig att det ger fina upplevelser på många plan, detta med att spela golf. Ni ser ut att ha haft en skön sommar på golfbanorna. Själv har jag bara provat en gång på en friluftsdag i skolan. Minns att det definitivt handlade om primitivt jordbruk då, haha. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju säga som så, att det där primitiva jordbruket sitter i lääänge ;)

      Radera