måndag 17 december 2018

Tredje advent och Selma Spa i Sunne

"När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr
och alla bakar kakor och har ett väldigt styr"


Ok, tredje advent är det, men bakar kakor eller har något styr vet jag inte om jag kan skriva under på, eller jo, det vet jag visst förresten, det kan jag inte skriva under på. Har väl varken bakat kakor eller haft något styr, och det känns rätt bra faktiskt. För övrigt känns det där med att "ha ett väldigt styr" som ett dåligt nödrim som undertecknad själv skulle ha kunnat kommit på, men det är en helt annan historia.

Nu tänkte jag lämna såväl Cannes som Dobrich och göra ett nedslag mitt i Värmland i stället. Närmare bestämt i Sunne, Selma Lagerlöfs hemort som ligger väldigt vackert vid sjön Frykens strand. En sjö som Selma kallade "Lövens långa sjö" i boken om Gösta Berling.


Här, med utsikt över Fryken, ligger Selma Spa. Ett spa-hotell som var det första i Sverige när det öppnade i början av 90-talet. När det öppnade så öppnade det under namnet "Life Center" och hade konceptet "hälsoprofil med medicinska förtecken". Det gick inte sådär väldigt bra från starten utan det blev konkurs redan efter första året. Ytterligare ett år senare öppnades det igen, men nu var konceptet "en friskvårdsprofil med välbefinnande". Då tillkom även ordet "Spa" och det kanske var det som skulle till.


Under åren som gått har det renoverats och byggts till och numer finns det gott om hotellrum, konferenslokaler, spaavdelning, gym, diverse klasser, restaurang och lite annat smått och gott som behövs för att det ska göra alla människor nöjda och glada.

Här har jag i alla fall tillbringat några dagar veckan som gick. Anledningen var en kurs och det händer minsann inte varje dag att jag får gå på kurs, så det kändes riktigt lyxigt! Inte blev det sämre av att utsikten från hotellrummet var över Fryken så det var bara att njuta av tillvaron. Vet inte riktigt om jag blev med utvecklad eller invecklad av kursen, men det kanske visar sig så småningom...

14 kommentarer:

  1. Selma Spa, vilket trevligt namn!
    Och baka kakor gör många andra så det behöver man ju inte tänka på om man vill tänka på något annat.
    Du blev säkert vecklad på något sätt, det brukar man ju bli när man har gått på kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror absolut det finns tillräckligt många som bakar kakor utan att blanda in mig!

      Radera
  2. Inga kakor och inget styr här heller kan jag säga. Bra så:-)
    Att spendera några dagar på Selma Spa som ser fantastiskt fint ut på din bild är då inte fel alls. Å då spelar det liksom ingen större roll om man har utvecklats eller inte. Ta det som personalvård;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det ska jag. Personalvård kan aldrig vara fel.

      Radera
  3. Jag hör också till de som inte bakar kakor. Kanske blir något kring helgerna. Vi får se. :)
    Låter väldigt trivsamt att ha en kurs förlagd till ett Spa. Omgivningarna ser onekligen ut att ge inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastisk omgivningar. Jag får återkomma med lite sommarbilder från Fryksdalen med omgivning när det blir dags.

      Radera
  4. Spännande med kurs! Vad handlade den om?

    Här var det ett j-a styr, kan jag lova! Lussekatter, pepparkakor, städning, läxläsning, köttbullar ... Jag är helt slut nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kursen handlade om ledarskap, så om jag utvecklade eller invecklade det, det får vi väl se...
      Jag blir alldeles svettig bara av att läsa om ditt ståhej!

      Radera
  5. Låter trevligt.
    Vacker snöbild!
    Ha det så skönt!

    SvaraRadera
  6. Helt oavsett om du blev in eller utvecklad så är det ju ett härligt ställe att vistats på. Så fin miljö. Var ett tag sedan jag var här men kommer gärna tillbaka. Och Värmland gillas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några riktiga pärlor uppöver de norra delarna av Värmland, och ska man utvecklas eller vecklas in så är det absolut ett bra ställe att göra det på.

      Radera
  7. Selmas SPA, har varit där en gång, för länge sedan.
    Hamnade i samma bubbelkar som Per Westerberg. Trevligt ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så det är "jag mötte Lassie-status" på den ;)

      Radera