torsdag 13 februari 2014

Citius Altius Fortius

Att det pågår ett vinter-OS har troligen inte undgått så många, och att den gamla slagdängan "Högre Snabbare Starkare", som år 1891 myntades av en munk vid namn Henri Didon, står sig är det inte tu tal om. Nu är det verkligen högre snabbare och starkare som gäller!

Jag har alltid trott att det var herr Coubertain som myntade uttrycket, men tydligen inte. Däremot är utfomandet på den olympiska flaggan hans. Flaggan med ringarna som ska symbolisera de fem kontinenterna och med färger där minst en färg ska förekomma i världens alla flaggor.

Som sagt, att det pågår är svårt att missa. De som är intresserade irriterar sig på att de inte hinner se allt de vill och de som inte är intresserade irriterar sig på att det ses för mycket av varan under två vekors tid. Ja, ja, det kan ju inte alltid vara bra...


Här ses det i alla fall! Jag tillhör de som vill se och som kanske inte hinner se allt jag vill. Det var lite panik i lägren när vi insåg att Eurosport inte hade några rättigheter alls för detta evangemang. Det är ju inte så populärt med vintersporter just i Singapore, så vanliga tv-kanaler tänkte väl inte sända så mycket. Det här innebar att jag har blivit en fena på att koppla sladdar mellan tv och dator, högerklicka på rätt knappar och efter att ha installerat rätt program (just det momentet la jag mig inte i!) så kan vi nu se allt! Eller ja, nästan allt i alla fall och jag är så nöjd och glad.


Det finns väl mer eller mindre intressanta idrotter även i min värld. Men eftersom det i årets upplaga kommer att delas ut 98(!) guldmedaljer så borde det finnas något som de flesta kan intressera sig för. Även om det inte har varit riktigt så många medaljer som fördelats under åren så borde det ändå ligga ett stort antal sådana och samla damm i hyllor och lådor sedan de första vinterspelen hölls i Chamonix 1924.

Visste ni förresten att Sverige var erbjudna att ha vinter-OS 1913, men tackade nej? Det var Victor Balck som stod för det beslutet som han grundade i att det skulle konkurrrera ut de Nordiska spelen med bland annat grenar som bandy, bilkörning på is, isjaktskörning och sparkstötting.

Det känns i och för sig lite konstigt att titta på vinteridrotter med snö och is samtidigt som solen lyser in genom fönstret, i poolen utanför är det full aktivitet och termometern visar på 30 grader, men det är väl smällar man får ta...



14 kommentarer:

  1. Här i USA visas mest amerikanska idrottsframgångar på kvällstid. Känns väldigt enkelriktat om jag jämför med de svenska sändningarna.
    Jag gillar att titta på OS men att bara titta på amerikaner blir litet tjatigt så jag har faktiskt valt att inte direkt titta i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår om det kan bli lite enkelspårigt!

      Radera
  2. Kan tänka mig att det känns konstigt att se snö och is. Men här är det en vardag. Typ halva året...
    Men snart så. Snart har vi vår :)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är smällar du får ta. Jag är oxå en storkonsument av OS.
    Nej, nu måste jag bänka mig igen för snart går startskottet för damernas10 km.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt det var att få se Kalla ta ytterligare ett silver!

      Radera
  4. Jag tittar inte pa OS. Inte för att jag inte gillar det, men för att jag inte prioriterar det. Men häromdagen sa sag jag nagra minuter av konstakningen när TV:n stog pa. Gud sa vackert och imponerande det var. DET skulle jag vilja titta mer pa!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu ligger nog min prioritering där...

      Radera
  5. Undrar hur du fick till det;-) vi har ju kanalerna, men jag upptäckte att play versionerna på tv3 och viasat är inte kostnadsfria som hos svt.
    Kollar inte lika fanatiskt som jag skulle göra fotbolls-VM eller sommar-OS, men klart att jag måste åtminstone kolla highlights. Så ku för Kalla att hon tog ett silver till:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, det undrar jag också ;) Och visst har vi betalat för vår viasplay-månad, men det fick det var värt.
      Jag tycker mycket som handlar om sport är kul att titta på, inte minst fotboll, så till sommaren blir det väl ytterligare några veckor med tv:n i centrum, fast då handlar det ju om den där runda bollen...

      Radera
  6. Det här inlägget innehöll mer idrott än jag sett på hela året. ;-)
    sv:
    Visst var det en cool video? Den där elaka bikern i början är ju rätt snäll egentligen och tur är ju det. :-)
    Ja, det är väl bara att stå ut ett par veckor till med vädret, sen bör ju faktiskt vintern komma på riktigt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla tur att du fick dig lite kultur till livs ;)

      Radera
  7. Vilken tur att det löste sig med kanalerna. Här visas bara sammandrag, grekerna är inte så intresserade av vinter OS. Här hinner vi inte se mycket TV för vi har små tjejer här på besök.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle tro att intresset för vintersporter hamnar på ungefär samma nivå hos singaporianer som hos greker...

      Radera