onsdag 13 augusti 2014

Spela golf i Bulgarien

Bulgarien är inget land som är direkt känt för sin golf. Om en svensk golfare tänker sig en golfresa utomlands så handlar det oftast om Spanien, Turkiet, Portugal eller något åt det hållet (under förutsättning att vi stannar i Europa). Men det kanske är dags att tänka om? Bulgarien är nämligen ett mycket bra alternativ!


Det är fortfarande ett land där inte golfen är speciellt stor, här finns endast ett tiotal banor, och med svenska ögon är ju inte det speciellt många alls. Av detta tiotal så hittar man tre av dem väldigt nära Balchik, Thracian Cliffs, Black Sea Rama och Lighthouse. tre golfbanor varav de två förstnämnda är designade av golfspelaren Gary Player. Nu hann vi bara prova Thracian Cliffs under vår Bulgarienvistelse, men det var en upplevelse!


Enligt beskrivningen så är det "One of the most dramatic courses on earth" och jag kan nog vara beredd att hålla med. Det är en 18-hålsbana som löper cirka fem kilometer utefter Svarta havet med en vidunderlig utsikt hela vägen. Vilket innebär att även om man inte spelar, så kan det vara värt att följa med bara för att få den andlösa upplevelsen som utsikten för med sig.


Här finns inte bara golfen, utan även en privat strand för hotellgästerna dit de blir körda i en golfbil när det suger i bad- och soltarmen.


 
Inte heller känns det helt fel att sätta sig på restaurangen och njuta av vyerna som bjuds till maten.


När det gäller själva golfbanan så är det en par 72 med fem olika tees, svart, guld, silver, vit och grön med längd från 6452m (svart) till 4483m (grön). Med facit i hand så skulle jag kanske ha spelat från grön och svalt lite stolthet, men nu gjorde jag inte det, utan jag valde vit, och det blev kostsamt på bollfronten minsann!


Jag tror att vi räknade ut att mellan oss (maken och jag) gjorde vi nog av med någonstans 15-20 bollar, vilket nog är rekord på den fronten. (Fast vi fick höra efteråt att det sägs att den som går runt med samma boll i 18 hål bör rama in den och sätta upp på väggen!)


Man skulle kunna säga att på de första nio hålen finns det längsta (och största!) sidovattenhinder jag har varit med om! Och förutom det finns här mycket spektakulära hål, eller vad sägs om att stå oerhört högt upp och försöka träffa den där "lilla lilla runda gräsplätten" långt där nere?



Bara att se den välskötta drivingrangen är en fröjd. Inte nog med att den är välklippt, den är också full av välkrattade bunkrar!


Visst är det en fruktansvärt svår och trixig bana och visst gnisslade jag lite tänder under resans gång, men vilken upplevelse! Och eftersom jag är helt övertygad om att det till stor del var hyrklubbornas fel att det inte gick så bra (ett klart understatement!), så är jag helt övertygad om att jag ska göra om det med egna klubbor, och då minsann, då ska det bli så bra så!


Oavsett vad man tycker om golf, så är det som sagt vyer utöver det vanliga, och för er som tycker att ni har förstått ungefär hälften av vad ni läst, så kan jag bara hoppas att ni har uppskattat bilderna.


16 kommentarer:

  1. Jaaadå, jag uppskattar verkligen bilderna och texten med, för den delen, fastän jag inte förstår särskilt mycket av golf annat än att jag också använder golfklubbor men på ett lite annorlunda sätt (stöd till bönor i trädgårdslandet, så kasta inte dina om de ska bytas ut;)). Bulgarien har noterats som ett resemål, någon gång i framtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Golfklubbor kan vara bra till mycket!!

      Radera
  2. "One of the most dramatic courses on earth". Jag tycker mig ha hört det omdömet om banor tidigare. Din beskrivning rättfärdigar dock den självförtroendefyllda beskrivningen denna gång. Och, visst blir det bättre med egna klubbor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, den beskrivningen är troligen en väl använd sådan, men den här gången var den befogad!!

      Radera
  3. Ok då, jag tillhör dom som inte ens förstod hälften, men jag måste säga att vyerna är otroligt vackra. Inte något jag hade förknippat med Bulgarien om man säger så.
    Nu kan jag ju tycka att det är synd att en så fantastisk plats görs till en golfbana och inte är allmän mark, men...;-)
    Kul att du hör reklam för landet. Så gjorde jag för Polen och Lettland också. Underskattade paradis dom med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag tillhör de som försöker utöva denna ädla sport (?) så är jag beredd att hålla med om att ibland är det lite synd att det inte kommer alla till del.

      Radera
  4. Roligt att få spela golf på nya banor.

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder och golfbanorna får klara sig utan mig. :)

    SvaraRadera
  6. WOW... tack för tipset! :-)

    Fantastiska bilder och text. Vill också spela där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en upplevelse - jag lovar!!

      Radera
  7. Bulgarien är ett av de där länderna jag länge velat åka till men det blir liksom aldrig av. Ljuvliga bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett land värt att upptäckas!

      Radera