fredag 19 januari 2018

Garagekonst

Under 60-talet byggdes den del av Karlstad som då kallades "den vita staden", oerhört vackra vita hyreshus med ett fantastiskt läge precis vid vattnet. Området heter Orrholmen och ligger fortfarande lika vackert till, men att husen skulle vara vackra, det kan man väl diskutera. Men då var de det, och enligt uppgift så var de del i att Karlstad år 1968 fick utmärkelsen "Årets stad", men med våra mått mätt så är det väl inte så där vansinnigt många hyreshus byggda under den epoken som är speciellt vackra. Dessutom gjorde man något så fantastiskt som ett garage med bussgata under huset! Nu visade det sig att det kanske inte var något jättebra drag, för det blev ett tillhåll, dit man absolut inte skulle gå om man inte absolut behövde.


Men för några år sedan hände något. En grupp startade som ville göra något bra av det här garaget, och gissa om de har lyckats! Hela Orrholmsgaraget är idag en liten konsthall med massor av läcker konst man kan beundra till tonerna av klassisk musik. På gaveln av huset finns även ett av de 30 enorma konstverk som målats i Värmland under 2017 (mer om detta kommer så småningom).


Väl inne i garaget möts man av olika varianter av konstverk. Här finns läckra målningar som hyllar olika artister, inte minst vår egne värmlandsikon Sven-Erik Magnusson.


Men här finns också lite mer internationella stjärnor representerade.


Även en av Karlstads populära, numer nedlagda, restaurang har fått en egen minnestavla.


Varför inte en folkvagn i mosaik?


Eller en fisk?


En "märkesinstallation" kan kanske också vara spännande.


Här finns mycket mer att titta på, och under tiden strömmar klassisk musik ur högtalare vilket gör att det blir lite speciellt.


Något annat som är lite kul är den tidskapsel som finns begravd sedan 2008 och som ska öppnas 2208. Vad som finns i den är en väl begravd hemlighet, så vi kan väl bara gissa...


Som sagt, ett mycket lyckat sätt att få något med dåligt rykte att i stället bli en plats som lockar människor och där man istället för att få obehagskänslor kan tycka det är riktigt mysigt.

27 kommentarer:

  1. Men åh! Vilken fantastiskt bra idé! Jag fullständigt älskar sådana här koncept. Både att ta vara på platser med nytt liv och sättet att skapa konst. Här hade jag lätt velat göra ett besök. Tack för turen!

    PS. Dock så ser skylten om tidskapseln lite sliten ut?! En utmaning med information till efterkommande är ju att bevara själva buskapsbäraren också. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger en del i det, det är ju rätt bra om den är läsbar då den är planerad att öppnas ;)

      Radera
  2. Ett utmärkt exempel på när fel kan bli rätt med tiden. Härligt när initiativrika människor kan få accept för sina "vilda" idéer.
    Har aldrig tidigare hört talas om detta, bra att du saluför denna udda och fantastiska företeelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en lite annorlunda och helt fantastisk idé! Och jag har en känsla av att det finns rätt många människor här runt omkring som inte har en aning om att det finns, utan fortfarande hör den där "dåliga klangen" när man nämner Orrholmsgaraget.

      Radera
  3. Bor själv i ett brf-hus från miljonprogrammet som liknar det du visar. Personligen tycker jag att byggnaden är vacker. Man har till och med funderat på att K-märka "bananhusen" som de kallas.
    Det Karlstads kommun har gjort med garaget kan jag bara applådera! Vilket initiativ som ju gör alla glada. Kul att du visar upp konstverken. Jag vet att även Borås har tagit ett liknande initiativ. Eloge säger jag bara:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ett fantastiskt initiativ!

      Radera
  4. Vilken toppenidé! Och detta har jag missat vid mina Karlstadsbesök.
    Detta ska jag ha i minnet. Vill verkligen ta mig en tur hit.
    Jättefina bilder och jag ser fram emot att få se och läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något att planera in vid nästa Karlstadsbesök!

      Radera
  5. Vilket glatt och roligt inlägg! Vilket bra initiativ! Kul att du skriver om din hemstad och jag precis skrivit om min... Och vem vet, kanske skulle ditt knä palla för träningsschemat. Det är så himla lugnt i början så man bygger liksom upp kroppen vartefter man springer. Och annars är ju promenader väldigt skönt också. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan ju kanske inte skada att testa...;)

      Radera
  6. Men va läckert! Och intressant läsning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen läckert, och det känns som om det är något fler skulle ta efter.

      Radera
  7. Men vilket bra initiativ att göra så läckert med det där "tillhållet". Hur bra som helst! :-)

    PS: Skellefteå var årets stad 1972, och jag var sååå stolt :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen till ett mysigt tillhåll istället för rysligt!

      Radera
  8. Ett inlägg som gör mig glad i kubik!
    I det garaget skulle jag mera än väl parkera mig själv och bara vara där, länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut inget dumt val av parkeringsplats!

      Radera
  9. Vilket verk! Underbar bilder i olika tekniker.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ett häftigt ställe med olika varianter av konst.

      Radera
  10. Fräckt garage! Betydligt trevligare än tidigare tillhåll, gissar jag. En fråga bara: vart har bilarna tagit vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns kvar! Numer samsas parkerade bilar med stadsbussen, som fortfarande åker sin runda i garaget, och konsten som pryder väggarna runt omkring.

      Radera
  11. Vad bra när man tar tag i saker och ting och gör något positivt av det hela. :)
    Känns som om fler kunde bli inspirerade att göra liknande i andra delar av Sverige.
    Kul med nyskapande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket bra idé som absolut är värd att ta efter.

      Radera