måndag 29 maj 2017

Sommardag på Sveriges innanhav

Om någon mot förmodan skulle tro att det är svårt att fylla dagarna efter hemkomsten till Sverige kan jag genast dementera detta. Det är absolut inga som helst problem! plötslig bara försvinner tiden och jag vet inte riktigt vart den tar vägen. Hur som helst tänkte jag i alla fall bryta lite av det singaporianska med något så helsvenskt som en dag på "Sveriges innanhav".


Medbjudna av kamrater med båt gav vi oss iväg ut på Vänern en av dessa fantastiska majdagar vi fick uppleva veckan som gick. Vänern är för övrigt en rätt stor vattensamling faktiskt. Visserligen har jag väl vetat att jag är uppväxt vid Sveriges största sjö, och att den dessutom är Europas tredje största efter de två ryska vattenpölarna Ladoga och Onega har jag väl också hört, men riktigt hur stor den är, är lite svårt att förstå.


Det finns något gammalt klipp från Svt där allas vår Bengt Alsterlind (för er som mot förmodan inte skulle känna igen namnet, är det mannen som satte Karlstad på kartan med hjälp av programmet "Hajk") har räknat ut att om hela jordens befolkning (vid det tillfället 7 miljarder) skulle ställa sig på Vänerns is skulle de få plats utan problem. Om samma människor istället bestämde sig för att bada samtidigt (då det är isfritt) skulle ytan endast höja sig med fyra cm. Nu har jag absolut ingen som helst aning om hur man räknar ut detta, jag har heller absolut ingen aning om varför man kommer på idén att göra uträkningen i fråga, men lite kul är det ju. Och om det stämmer så förstår man att det är en himla stor sjö!


Den här stora sjön ska dessutom vara hemvist för 38 olika fisksorter. Och om någon skulle vilja fördjupa sig mer i just det ämnet får ni göra det på egen hand. Jag är väl inte sådär jätteinsatt i just den typen av djurliv. Jag kan väl inte så väldigt många fler varianter än abborre, gädda och mört, men det räcker långt, jag vet ju vilken jag ska spara om det nappar! Nu åkte inte vi sådär jättelångt, utan parkerade vid en av alla de öar som finns att tillgå, närmare bestämt runt 22000 stycken varav drygt 12000 är större än 25 km². Det är ju helt fantastiskt att ha tillgång till så härliga utflyktsmål på så nära håll. Även om det bara är en bråkdel av dem inom räckhåll så räcker det gott och väl för att man ska kunna hitta en liten egen ö att tillbringa dagen på.


Skulle man vilja det, så är det ju även tillåtet att slå upp ett tält och stanna över natten. Nu var väl just inte det så intressant för vår del men en fantastisk dag på sjön blev det med medhavd fikakorg vars innehåll intogs till klucket av vågorna mot berget.


När det så småningom var dags att styra tillbaka in mot stan var det bara att konstatera att det är väldigt härligt med närhet till vatten, och att det inte bara är i Stockholm som "stan är full med vatten"...


22 kommentarer:

  1. Jag tycker det är superkul med den typen av uträkningar, den med människorna och Vänern. Det blir en annan slags dimension på allt då.

    Det är bra med vänner som har båt! Då kan man njuta men slippa jobbet. :)

    Härliga bilder, otroligt vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul när man kan se saker och ting med lite andra ögon.

      Radera
  2. Så härligt!
    Vi har också varit ute med båt i Vänern med vänner för några år sen! Så mysigt att stanna till och fika på en ö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ö-fika" är verkligen speciellt!

      Radera
  3. Imponerande vad Väner har att erbjuda. Det visste jag inte. Tänk så mycket man lär sig genom att läsa "de riktiga" bloggarna;-)
    Ser att ni åkte med en motorbåt. Då vet man åtminstone att man kommer fram vid en viss tidpunkt - jämtfört med en segelbåt alltså;-)

    Härliga bilder - nästan som fotona från Singapore, men bara nästan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vänern är verkligen riktigt vacker och har man båt finns det enormt mycket att upptäcka. Nu har ju vi i och för sig inte någon båt i Vänern, men som sagt, snälla kamrater med båt går ju bra det med...;)

      Radera
  4. Nog visste jag att Vänern är stor men att den var så stor visste jag inte.
    Ser härligt ut att vara ute på vattnet i båt.
    Inte dåligt att kunna åka ut på ett innanhav sådär. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt eget innanhav har mycket att erbjuda, och visst är det stort - riktigt stort.

      Radera
  5. Vänern är minsann ingen liten blöt fläck.
    Än mäktigare ter sig detta innanhav efter din målande beskrivning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, det är en himla stor blöt fläck!

      Radera
  6. Vilken skön dag ni fick på böljan den blå. Tack för ett roliga och intressanta fakta.
    Och inte är det bara Stockholm som är omgiven av vatten. Närheten till vatten finns ju även i Karlstad.
    Vänern är stor, större än man tror. Många vet att den är Sveriges största sjö, men hur stor den är kan vara svårt att uppskatta.
    Jag har varit mycket på Vänern (Mariestadstrakten)
    och upplevt rejäl vind, stora vågor och härlig segling.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är stor, väldigt stor och det är nog så nära en "havsupplevelse" man kan komma. Befinner mig i skrivande stund i Stockholm och tänkte gå ut och kika lite på vattnet häromkring på förmiddagen idag.

      Radera
  7. Låter härligt att du har det bra i Sverige.
    Jag kommer ihåg Bengt Alsterlind. Intressant jämförelse med befolkning på isen. Siffror säjer inte alltid så mycket, men med dessa typ av jämförelser blir det mer övergripligt.
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar jag om det finns någon "i rätt ålder" som inte vet vem den mannen är ;)

      Radera
  8. Skönt att du har det bra och vilken härlig utflykt! Jag visste faktiskt inte att det finns så många öar i Vänern.

    Själv växte jag upp i Motala, vid den näst största sjön Vättern. Tyckte den var stor! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, Vänerns ö-värld är rätt fantastisk! Och det är väl bara att konstatera att vi har ett antal väldigt stora sjöar i Sverige :)

      Radera
  9. Jag gillar uträkningar av det slag som Hajk-Alsterlind gjorde. Man får perspektiv, helt enkelt. Och det är väldigt roligt att du har fullt upp med både det ena och det andra även i Sverige :)

    SvaraRadera
  10. Han har många klurigheter för sig den mannen ;)

    SvaraRadera
  11. Ojojoj vad jag fick lära mig mycket om Vänern nu! Man blir klok av att läsa bloggar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan är ju frågan hur mycket användning man har av kunskapen att världens befolkning kan kliva ut på Vänerns is utan att trängas...;)

      Radera