torsdag 18 maj 2017

För- och nackdelar med att bo i Singapore, del två

Ja, det är väl bara att ta vid där jag slutade, det vill säga att fortsätta att försöka titta i backspegeln och utröna för- och nackdelar med Singapore.


En av de stora fördelarna med just Singapore är att det är så litet till ytan. Med sina dryga 700 km² så är det ju mindre än karlstad kommun (och som ni vet, så går det ju att promenera runt ;). Det innebär att det är väldigt enkelt att ta sig överallt. Det är aldrig något som är långt bort och utom räckhåll. Dessutom är det fantastiskt enkelt att transportera sig med tunnelbana och buss, plus att det är vansinnigt billigt! Man betalar för den sträcka man åker och maxtaxan om man ska riktigt långt, typ genom hela landet, handlar om ungefär 2 SGD (ca 12 sek). Om man jämför med bussen "hemma på min gata i stan" så får man dubbla Singapores maxtaxa även om jag bara ska forsla mig en hållplats.

Sedan är det även väldigt enkelt och jämförelsevis vansinnigt billigt med taxi, men just taxi är en liten speciell företeelse som kan få ett alldeles eget litet inlägg så småningom...

En annan punkt där man lyckats något helt fantastiskt med Singapore, är att det finns så vansinnigt många grönområden. Och det trots att det samsas nästan sex millioner människor (undantaget alla turister som finns hela tiden!) på denna lilla yta. Här finns den fantastiskt vackra Botaniska trädgården plus alla andra stora bevarade områden med ursprunglig natur, samt övriga iordningställda parker. Om någon skulle vilja veta mer om dessa områden så finns etiketten "Singapore - parker", där det finns många olika varianter av grönområden.


Här finns dock ett "men". Parker och grönområden i alla ära, men det finns inga svenska skogar! Man kan inte gå ut i skogen och andas frisk och fräsch luft. man kan inte ta med sig kaffetermosen och svampkorgen för att spendera en dag med att leta kantareller. Man kan inte sätta sig i båten och ta med sig metspöt för att försöka fiska upp kvällsmaten. Man kan inte ta kanoten för att göra en kvällstur på en blank insjö och lyssna på fågelkvittret innan skymningen. Inte heller kan man njuta av ljuset klockan 23 en ljummen sommarkväll. (Däremot kan man sitta ute i ljuset klockan 18 en varm kväll i november, men det är en annan sak...)



För den som gillar shopping är Singapore ett Mekka av stora mått! Det finns shoppingcenter överallt, det ena större än det andra. För undertecknad, som kanske inte är direkt någon shoppingguru och dessutom inte begåvats med något lokalsinne och följaktligen går vilse i alla stora shoppingkomplex, är det kanske inte enbart på fördelssidan. Men visst är det härliga byggnader, och bara att fått uppleva dem är ju helt fantastiskt. Även här finns en etikett, "Singapore - shopping", för den som vill veta mer. Här finns olika varianter, nya häftiga jättekomplex, små butiker, vansinniga shoppingvarianter och annat smått och gott. Vissa platser kommer jag absolut att sakna, medan det absolut finns de jag klarar mig väldigt bra utan.


Höga takbarer? Jo det har vi upplevt ett antal under åren i Singapore. Det är väl kanske inte riktigt samma utbud här i Karlstad om man säger så... Men samtidigt är det nog inget jag kommer att sakna på "det viset". Den varianten finns ju alltid att tillgå som turist på olika platser, och det räcker på något vis. Om jag tänker efter, så var det oftast det som var anledningen till våra besök på dessa barer, att vi hade besök från Sverige. Jag kan tänka mig att nöja mig med svenska uteserveringar i gatuplan, även om det kommer att betyda inlindad i fleecefilt med infravärme.


Alla dessa byggnader har naturligtvis ett pris, och det är att det hela finns pågående byggnationer. Det är aldrig tyst och överallt sticker det upp byggkranar och trafiken omdirigeras konstant. Det här är definitivt på minussidan.


Ett stort plus dock till den mix som finns på byggnadssidan. De kontraster som man hittar överallt, den är helt underbar och jag fullkomligen älskar den! Att man bestämt sig för att försöka bevara, och har k-märkt, ett antal byggnader, är bara att tacka för.



Många fördelar blir det... Ett avslutande och sammanfattande kapitel i "serien för- och nackdelar med att bo i Singapore" kommer...

32 kommentarer:

  1. Åhhh jag vill åka dit NUU!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska, förr eller senare...;)

      Radera
  2. Väldigt spännande och intressant att läsa vad du tycker och hur och upplever Singapore. Jag har ju bara kortare erfarenhet därifrån, har varit där ett antal gånger men inte mer än fyra-fem dagar i taget och det är en stad jag tycker om och av olika skäl. Då såg kag inte direkt det negativa annat än att det ibland var väldigt fuktigt och trist att badmöjligheterna är så begränsade. Nåja, SEntosa finns ju.
    Jag gillade mixen av allt, den goda maten - ja mycket. SEr fram emot nästa inlägg också.
    Härliga bilder till din text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, visst kan man bada från stränderna i Singapore, såväl på Sentosa som på någon av de andra stränderna, men det är fortfarande så att de där stora kolosserna till skepp som ligger utanför gör att det inte känns så inbjudande...

      Radera
  3. Jag som utflyttad från Sverige fastnade ju så klart för svampkorgen och kanoten ... Det är på något sätt det jag sakna mest. Ja, förutom familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar.

      Radera
  4. Du kan säga vad du vill - jag älskar Singapore efter allt jag sett här på din blogg. Är varken skogsmulle, svampsamlare eller uppskattar fågelkvitter som väcker mig. Singapore är ett paradis - om det inte var för rökningen där;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att Singapore skulle passa dig alldeles utmärkt med sina shoppingkomplex och byggkranar ;) (vet inte om jag förstod riktigt vad du menade med det där sista...)

      Radera
  5. Fantastiskt egentligen att så många människor kan samsas på en såpass liten yta. :)
    Och det mesta verkar väldigt välorganiserat och ordnat.
    Förstår att du känner både saknad av vissa saker men mindre saknad av andra.
    Att kunna vara ute i naturen som i Sverige är ju verkligen ett stort plus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom är den där stora mängden människor som samsas en blandning av ett antal olika kulturer och religioner och det fungerar jättebra!

      Radera
  6. Så spännande och tjusigt! Och väldigt intressant att läsa det du skriver!

    SvaraRadera
  7. Parker i all ära men de kan aldrig ersätta skog och natur.
    Visst är man glad att storstäderna har parker där man kan motionera eller bara njuta men oj vad man saknar till gången och närheten till natur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver härifrån ett tag för att riktigt förstå hur fantastisk närheten till vår natur är.

      Radera
  8. Jag är inte heller nåt shoppingfreak, men jag älskade verkligen dom fina shoppingcenter som fanns där 1985. Vackert byggda med många fina detaljer som vattenfall och så, men det jag gillade allra mest, det var AC-n där. Att kunna gå in och svalka sig, alltså ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att du skulle bli oerhört förvånad över hur mycket som hänt sedan dess. Nu är det ju så, att byggnaderna från 80-talet är "de där bevarade gamla byggnaderna" ;)

      Radera
  9. Det där med jämförelser skapar inte alltid en glasklar uppfattning. Utan att ha besökt Singapore så kan jag i a f konstatera att just jag passar bättre på Getingstorp än där. Men , jag hade gärna provat på en Singaporevända innan resandet ströks ur min "möjligtattgöralista". Jag är oändligt glad för att ha fått lära känna Singapore genom din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör mig väldigt glad att jag har lyckats hålla dig så intresserad så du varit med alla mina singapore-år. Nu får jag väl försöka hitta på något annat för att hålla dig kvar ;) (om inte annat så får jag väl fresta med ett och annat singaporeinlägg då och då...)

      Radera
  10. Riktigt intressant läsning, ska läsa del ett också! :)

    SvaraRadera
  11. Lika bra del 2 som del 1, ser framemot det sista! Blev sugen på åka hit på semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart ett trevligt resmål. En bra variant tror jag är att göra ett kort stopp där på väg någon annanstans om man inte vill spendera sådär väldigt lång tid i en storstad.

      Radera
  12. Singapore verkar fint och jag skulle gärna vilja åka dit. Att det inte finns vilda skogar däremot, det känns lite jobbigt .. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det ju vilda skogar, men då i form av den stora bevarade regnskog som finns kvar. Men det är ju inte riktigt samma sak...;) Här viker man ju liksom inte av från den iordningställda stigen om man säger så...

      Radera
  13. Det har alltid varit intressant att läsa din blogg. Detta känns som en perfekt efterrätt. Som alltid finns det för och nackdelar med det mesta. Ofta kommer jag på att jag trivs rätt bra i landet jag är född i. Ändå har jag gnällt rejält stundtals. Ser fram emot trean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tycker det Bosse, tack.

      Radera
  14. Välkommen hem till Sverige!! Om det nu känns som hem efter alla år borta. Väldigt intressant att läsa om alla fördelar och nackdelar. Vad skönt att säkerheten är så bra. Kameror gör mig ingenting, hellre känner jag mig trygg. I Sydamerika var det riktigt läskigt emellanåt. Och vi träffade flera som blivit rånade. Och när sonen var i Colombia var et t.o.m. ett gäng som blev mördade under en vandring...
    Gillar inte shopping men älskar skogen så jag stannar nog i Sverige :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Och ja, det känns väldigt mycket som hemma. Just säkerheten är något som känns väldigt bra.

      Radera
  15. Väldigt intressant att läsa! Ska läsa första delen också. :) Takbarer, parker och shopping, det låter som något för mig. Flera likheter med New York ser jag, framför allt i kontrasterna mellan gammalt och nytt. Sånt gillas!

    Men den där svenska naturfriden, den är allt unik. Visst är det så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju aldrig varit i New York men har fått för mig att de båda städerna kan påminna en del av varandra.

      Radera
  16. Verkligen intressant. Och det där med svampskog, båttur och friskluft är ju extremt svårslaget. Älskar sådan tid/sådana platser. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt svårslaget! Visst är det kul att byta ut det mot något annat ibland, men någon stans så är det i alla fall det som vinner i längden...

      Radera