tisdag 20 juni 2017

Premiärbad och på väg igen

Så blev det sommar då! I alla fall tillfälligt. Inget i värmeväg är ju beständigt under sommarmånaderna i Sverige. Det är väl på grund av just det som det gäller att ta tillvara de dagar som vi får. Om solen skiner och himlen är blå gäller det att spendera så mycket tid vi bara kan utomhus, annars får vi lite dåligt samvete, för inte kan vi gå inne och titta på alla dammråttor som alltid visar sig från sin bästa sida när solen lyser in genom fönstren. Det tog mig lite tid när vi först flyttade till Singapore, att förstå att jag inte behövde slänga mig ut varje gång solen sken, den gjorde ju liksom det lite mer frekvent där jämfört med här...

Men nu kom den i alla fall några dagar, den där värmen! Och då gäller det ju att passa på så nu var det dags för premiärdoppet! Jodå, äntligen!! Nu kan jag inte på något vis påstå att det var varmt, inte det minsta, men det var i alla fall isfritt!


Nu dröjer det lite innan nästa bad på hemmaplan, för nu styr vi kosan mot Bulgarien. Vi återkommer i början av juli och då hoppas jag på något bättre badtemperaturer. Så med svensk snaps och lite sill i bagaget blir det svensk midsommar i Balchic. Önskar er alla en riktigt bra midsommar oavsett var och hur ni firar denna tilldragelse.


Återkommer så småningom med lite rapporter från mysiga Balchic vid Svarta havet.

25 kommentarer:

  1. Ett premiärbad är alltid ett premiärbad, oavsett temperatur. Ska bli kul med Midsommarrapport från Bulgarien. Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en riktigt bra midsommar ni också!

      Radera
  2. Jag har haft svårt att kommentera på din blogg, vet inte varför, läst har jag i alla fall gjort.
    Tänkte väl att du skulle ta en tur söderut.
    Hoppas du får en fin midsommar.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Bta gjort att bada, men är det vackert är det lika bra att passa på för vädret här är ju tämligen instabilt.
    Vad trevligt med en tur till Bulgarien och jag ser fram emot rapporter. Har varit där två gånger, en gång provade jag skidåkning, i början av 70 talet, men backarna var i klenaset laget. Inte direkt stor lutning. Besökte även på 70-talet en badort vid Svarta havet, men har gkömt var den heter. Men detta är ju historia...
    Önskar er en fin resa och trevlig midsommar.
    Jag jobbar som guide/reseledare i midsommar och ska titta mer på Askersund, Vättern, Vadstena och Medevi brunn. Blir säkert en fin resa.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För några år sedan firade vi nyår med skidåkning i Borovetz, en bulgarisk skidort med mycket bra skidåkning. Inte jämförbart med alperna men fantastiskt mysigt. Den närmaste badorten vi har är Albena dit vi har fyra km. Sedan finns ju Sunny Beach också, men dit har jag inte varit.

      Radera
    2. Det låter som en intressant midsommartur - ha det jättebra!

      Radera
  4. Vilken svensk bild med Bliw-flaska och allt! Ha en härlig Midsommar-resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känns det lite som "svensk sommar" ;)

      Radera
  5. Bra att du passade på, för idag hade du inte hoppat i kan jag tänka mig;-) Ännu smartare att sticka till Balchic över midsommar, för även då har SMHI utlovat minst sagt varierande väder. Njut av värmen i Bulgarien!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg att det är utlovat "riktigt svenskt midsommarväder" så vi hoppas på något bättre väderlek där vi kommer att befinna oss.

      Radera
  6. Haha, ja den där paniken över att alltid vara ute när det är sol höll i sig under våra två år på Cypern också faktiskt. Och även här i Luxemburg - vi har haft cirka 30 grader varmt i över en månad nu och det märks tydligt att det är svenskar som håller sig ute mest. Mina vänner från Portugal osv kan utan problem stanna inne en hel dag (!!) när skolen skiner. Det känner jag inga svenskar som kan, hehe! Jag får ofta kommentarer om att det är just jag från Sverige som alltid ska sitta i solen medans mina vänner från andra länder föredrar skuggan. Mycket komiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande så olika det är. Vi letar efter solfläckarna medan de flesta andra letar skugga. Men det är väl så kanske att vi inte är så bortskämda med just den varan ;)

      Radera
  7. Bra att det var isfritt. :)
    I Sverige blir det ju ofta litet “panikartat" att ge sig ut när solen skiner. Här i Kalifornien har vi så mycket sol att man hellre håller sig inomhus i hettan.
    Jaha, ny resa på gång. Ha en fin tid i Bulgarien och glad midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sommaren känns det verkligen som om man får passa på när solen skiner!

      Radera
  8. Vad skönt du slapp att brottas med isflak. :) Ha det så trevligt vid Svarta havet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, att brottas med isflak tror jag att man ska undvika ;)

      Radera
  9. Skönt att du slapp isen i alla fall :)
    Ha en trevlig semester och glad midsommar!

    SvaraRadera
  10. Tufft att bada i det kalla vattnet! Jag har inte badat än. Ja i Sverige känner man verkligen att man måste passa på att vara ute och njuta när det är varmt och soligt. Fast jag får svårare och svårare för värmen, vill helst vara i skuggan. Såvida jag inte är vid sjön och kan bada.
    Hoppas ni haft en fantastisk midsommar i Bulgarien!
    Roligt med tavlan på er dotters bröllop! Måste ha varit en underbar känsla att se sin dotter gifta sig. Jag ser verkligen fram emot dotterns bröllop. samtidigt som det känns jobbigt när vi inte vet om sonen orkar vara med.
    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bröllop är ju alltid speciella, och är det dessutom ens eget barn så är det naturligtvis extra speciellt. Hoppas verkligen sonen orkar vara med!!

      Radera
  11. Modigt att bada i kyligt vatten! Det ligger inte för mig. ;)

    Så härligt med resa till Svarta havet. Min allra första resa utomlands gick ju dit, till Rumänien närmare bestämt. Ser fram emot rapport!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag får välja så föredrar även jag varmare vatten, men ibland får man ju liksom offra sig...;)

      Radera
  12. Isfritt... ha, ha! Ja tack å lov, men det där jäkla vattnet kan ändå kännas iskallt. ;)

    Glad sommar till dig med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan man faktiskt tro att isen precis släppt, och i år känns det verkligen så!

      Radera