söndag 18 mars 2018

Singaporedate och besök i feskekörka

Det här blev en helg på västsidan av vårt avlånga land, närmare bestämt i Göteborg. Fredagen tillbringade jag hos en vän från Singapore som just nu är hemma i Billdal på besök. Att få lite vårkänslor i det fantastiska vädret vid havet var inte fel alls. Lite kontraster blev det med tanke på all snö vi hade kring oss förra helgen.


Nu får jag väl erkänna att det var inte riktigt så varmt och skönt som det ser ut, närmare bestämt var det väldigt kallt! Men det spelade ingen större roll, solen sken, vattnet glittrade och det kändes i alla fall lite som om våren är på väg.

En uppfriskande promenad utmed havet blev det innan kvällens begivenheter då vi var flera kamrater från Singaporetiden som träffades och åt god mat. Kvällen bjöd på många glada skratt innan vi skildes åt.


På lördag blev det en tur in till Göteborg innan det var dags att återvända till Karlstad, och var ska man äta lunch om man är på besök i Göteborg, om inte i Feskekörka? Eftersom vi inte hade något bra svar på den frågan, så blev det just där lunchen intogs.


Feskekörka invigdes 1874 och där hölls fiskauktioner fram till 1910 och numer finns här Göteborgs främsta plats för försäljning av fisk och skaldjur. Förutom att man kan inhandla fisk och skaldjur så finns det även restauranger och möjligheter till catering, festarrangemang och vinprovning. För de som tycker om ostron (jag vet att det finns sådana personer!) kan man äta på restaurang Gabriel, där man kan få ostronen öppnade av den svenske mästaren i ostronöppning, Johan Malm. Jag erkänner att jag inte visste att det fanns svenska mästerskap i just den tävlingen, men varför inte liksom...

Nu är ju jag som bekant ingen storfantast av just ostron, men det fanns ju lite annat att välja på. Nu blev det en hederlig Toast Skagen, för om man någonstans skulle kunna få en sådan serverad som den ska vara, så borde det ju vara just här, och det var det, jag lovar! Nu är frågan om det inte är bäst att inte beställa en sådan någon annanstans, utan bara inse att nu har jag ätit den precis som den ska vara och låta det var bra med det.


Som sagt, det blev några härliga dagar, och den isande vinden till trots så lyste vårsolen över Göteborg.

16 kommentarer:

  1. Västsidan har ju en hel del fint att erbjuda. The best Toast Skagen ever, bara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var troligen "the best toast ever", riktigt bra!

      Radera
  2. Göteborg har alltid varit en favoritstad för mig. Trots att det blåser och regnar där ofta. Jag visste inte att det gick att sitta och äta i den anrika byggnaden. Jag har en fin tavla på den som jag vann en gång i en friidrottstävling.
    Vad kul att ni håller ihop. Är det bara du som flyttat hem av gänget? Ni måste ha massor att "bubbla" om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många av "det gamla gänget" som lämnat värmen för andra destinationer. Några i Sverige, några till andra delar av världen och några är kvar och det är fantastiskt kul att ses.

      Radera
  3. Jag tycker också mycket om Göteborg och göteborgarna. Däremot har jag Feskekörkan ogjord ännu, hur det har kunnat hända eller inte hända. Våren gör sig påmind även här, fastän den inte syns på det vanliga sättet. Vintern ligger kvar men vårsolen jobbar på, nu ska det sopas bort. Fast jag har förstått att vi ska få kallt igen. Så är det, bara att ta emot och njuta så gott man kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det mitt första besök inne i feskekörka, och gott var det. Här har vi haft några fantastiskt härliga vårdagar, men idag har det mulnat på igen.

      Radera
  4. Visst är väl Göteborg en härlig stad, vädret tilltrots (det regnar alltid när jag är där). Sist jag var där åt jag en fantastisk räkmacka.
    vad kul att träffa vännerna från Singapore, jag antar att ni hade en hel del att avhandla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en hel del att säga, det kan ju lugnt sägas att vi behöver inte vara rädda för att det ska uppstå någon obehaglig tystnad direkt...

      Radera
  5. Låter som en trivsam helg med trevligt sällskap och roliga aktiviteter.
    Min pappa kom från Göteborg och han sade alltid att det var en väldigt fin stämning i den staden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborg är lite mysig. Tyvärr är det en stad jag varit väldigt lite i, men det kan ju gå att ändra på kanske.

      Radera
  6. Åh, vilka härliga Göteborgsdagar! För mig blev det hela tio (!) resor till den staden förra året, tyvärr på slutet i ledsamma ärenden. Min pappa bodde också i Billdal: Uggledal.

    Så ljuvligt med goda skaldjur! En toast Skagen tackar man inte nej till, men för mig ska den numera vara glutenfri. Undrar om de har det i Feskekörka?

    Ostron gillar inte jag heller, möjligen gratinerade men absolut inte råa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ostron ja, frågan är vad som är så speciellt...jag har verkligen försökt förstå detta och tränat flera gånger, men nu ger jag nog upp, det får vara hur mycket delikatess det vill, men utan mig!
      Billdal hade jag aldrig hört talas om innan jag kom till Singapore, men där träffade jag flera stycken som kom just därifrån.

      Radera
  7. Min gamla hemstad.
    Älskar Feskekörka, så underbara produkter de har där.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Trevligt att få en rapport från Göteborg! Ibland köper vi ostron av fiskbilen här i Hjo. Jag älskar ostron men är dålig på att öppna dem. I Menton öppnade man ostrn på löpande band utanför restaurangen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att lära mig att öppna ostron kan jag tänka mig att hoppa över...eftersom jag inte tycker om dom så kan de få förbli stängda.

      Radera