måndag 12 mars 2018

Sov du lilla videung

Den fjärde boken om Olivia Rönning och Tom Stilton av Rolf och Cilla Börjlind börjar med att ett vildsvin gräver upp delar av ett pojklik som saknar inre organ. Det visar sig att det ligger en grym sanning bakom det uppgrävda liket och för att finna den tar sig Tom och Olivia till Bukarest där de bland annat hamnar i kloakerna under Bukarests gator.

I "Sov du lilla videung" finns gott om olika personer, alla med sin egen lilla historia. Muriel Johansson, en vilsen knarkande själ som funnits med mer eller mindre i samtliga böcker, dock utan någon större roll, kliver nu fram och intar en betydande roll. Hon råkar på en nigeriansk flicka som hon tar med sig hem, en händelse som kommer att få stor betydelse, inte minst för Muriel själv.

Här finns flyktingar som flockas på Stockholms central i väntan på att bli körda någonstans och de som utnyttjar situationen. Samtidigt har såväl Tom Stilton som Olivia sina egna bekymmer att brottas med.

Det här är en mycket bra bok som lyckas sätta fingret ordentligt på ett antal av de problem vi brottas med idag. Inte minst speglar den ett kusligt scenario med illegal organhandel. En handel som drabbar de som ingen saknar, eller...?

Det är en av de där böckerna som stannar kvar efter man har slagit ihop sista sidan, och den här gången räckte det inte ens med att sista sidan var läst, utan jag var tvungen att läsa om den inledande prologen och nu väntar jag på nästa bok.

12 kommentarer:

  1. Instämmer helt och hållet! Boken stannar kvar i hjärnan! Och precis som du väntar jag på nästa bok. Cilla och Rolf Börjlind är enastående författare, och jag har läst alla deras böcker. Å jag minns dom till och med, vilket jag sällan gör med "vanliga" deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med böcker som stannar kvar efter att man slagit ihop pärmarna!

      Radera
  2. Det får bli min nästa läsning eller lyssning :)

    SvaraRadera
  3. Undrade just vilka Rolf och Cilla Rönning var. Fick svaret av BP. Ursäktar att jag påpekar ditt slarv i texten. Nå, jag får bestämt ta och läsa Börjlinds böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som tyckte det var dags för ett namnbyte ;) Har åtgärdat felet nu - tack för påpekandet!

      Radera
  4. Tack för bra tips! Har läst en bok av dessa författare men läser gärna mer av dem. Den här boken verkar väldigt intressant och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en klart läsvärd bok. Den kommer säkerligen att bli filmad så småningom också, så det kan ju vara idé att läsa den innan ;)

      Radera
  5. Oj, det lär verkligen både ruggigt och spännande. Viktiga frågor de verkar ta upp. Själv avhåller jag mig dock från kuslig läsning. Läser aldrig "vanliga" deckare heller. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser en hel del deckare, även om jag försöker variera mig och blanda upp genrerna lite.

      Radera
  6. Tack för tipset! Låter som en riktigt bra bok. Så den ska jag lägga på minnet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att du gör som jag, läser om alla böcker och tänker att "den där ska jag läsa" och den där listan med bra böcker man fått tips om bara växer och växer...men någon dag kanske...;)

      Radera