måndag 7 februari 2011

vattenskotrar och klädsim! (Penang)


Har konstaterat att det här inte är någon plats för lugna simturer i havet, men om man tycker det är kul med div. fartfyllda aktiviteter i vatten är det inte fel!

Det är en väldig aktivitet i (och ovanför) vattnet, det är vattenskotrar, paragliding, "bananbåtar", kanoter, gummibåtar som dras efter motorbåt...ja, det verkar inte var någon hejd på det! Grejen är den, att stranden är rätt smal., och det känns som det inte är helt ofarligt, och bevisligen är det inte det. Under veckan nu, har det hänt en olycka med två brutna ben som resultat. En kvinna som gick i strandkanten(!) blev påkörd av en vattenskoter som förarna tappat kontrollen över.

Eftersom det har varit ytterligare olyckor, så bestämdes det att dessa aktiviteter skulle avbrytas tills någon slags restriktioner skulle införas (finns uppenbarligen inga alls idag). Kan ju säga att vi, samma eftermiddag som förbudet skulle börja gälla, befann oss på den stranden, och jag kan ju inte påstå att det såg ut att efterlevas speciellt bra...





Eftersom det här är ett muslimskt land, finns det en hel del muslimer boende på hotellet. Det finns de som bara har sjal, men även väldigt många heltäckta kvinnor. Blandningen av dessa välklädda och de mer eller mindre avkläddda västerlänningar brevid varandra är rätt häftig. Mötet i strandkanten en morgon mellan fyra heltäckta, svartklädda kvinnor och två något korpulenta och rödbrända äldre herrar i minimala badbyxor var rätt kul att se, jag bara väntade att John Cleese skulle hoppa fram bakom en palm och utbrista "and now over to something completely different..." Det hela var så absurt att det kunde lika gärna ha varit en sketch tagen ur Monty Python.

Denna blandning av människor gör att det är väldigt stor variation på badutstyrseln, jag måste tillstå, att jag har aldrig sett så många bada med kläderna på! Dels naturligtvis de som gör det av religösa skäl, sedan har vi även de av kinesiskt påbrå som har en tendens att vara livrädda för solen, så de klär sig av den anledningen. Jag har tidigare varit med om att det har funnits skyltar där man förbjuder nakenbad, men aldrig förr har jag sett förbudsskyltar mot att bada med tenniströja och jeans!

6 kommentarer:

  1. Oj, Låter som om skyddsutrustning vore bäst att bada i!

    SvaraRadera
  2. Våtdräkt kanske vore ett alternativ till dem som inte vill visa sig alltför naken eller inte bli brunbränd =)

    SvaraRadera
  3. Undrar hur mysigt det egentligen är att bada med kläderna på. Själva badupplevelsen går väl liksom förlorad då. Fast jag har sett svenska badbilder från 1900-talets början då både män och kvinnor var ganska välklädda. Allt verkar ha sin tid.

    SvaraRadera
  4. Jag har nu sett badkläder som ser ut som våtdräkter, pyjamasar, klänningar, tyllkjolar... tror det finns det mesta, annars kan man som sagt helt enkelt bara gå i plurret med det man går och står i!!

    SvaraRadera
  5. I Tyskland fanns det för ca 10 år sen en klubb där man träffades och badade med kläderna på, främst barn då.

    Finns nått liknande idag för en grupp lite äldre personer som har poolparty - självklart med kläderna på.

    Jag har själv funderat på att anordna nån typ av klädbadsaktivitet men badhuset gillar inte det tyvärr.....

    SvaraRadera
  6. Jag minns när jag skulle simma klädsim för att göra något prov i simskolan. Det kändes äckligt med kläder på. Idag är det många ungdomar som vill ha underkläder under sina badkläder! Vilket förbjuds i badhus. Vad ska det vara bra för. Många duschar med badkläder på i badhuset, det kan jag inte heller förstå. Olika tänkande i olika hjärnor!

    SvaraRadera