onsdag 25 juli 2012

Alternativ till sol och bad

Vad gör man en sommar när det bara regnar? Inte riktigt läge att åka till stranden, kanske. Men då är det tur att den finns, den där härliga, tysta och mysiga tillflyktsorten - skogen!


En favoritsysselsättning är att, med stövlar på fötterna och en påse i handen, traska ut i skogen och leta svamp.  Bara att vandra omkring bland de olika mjuka gröna nyanserna och lyssna på fåglarna, som är det enda som bryter tystnaden, är så underbart fantastiskt. Inte nog med alla nyanser av grönt, det är faktiskt så att det även doftar grönt bland blåbärsris och mossa. Hittar man sedan också svamp, så är det ju bara bonus!


Något säger mig, att den här hösten kommer det att bli precis hur mycket svamp som helst i våra skogar, så det är väl bara att utrusta sig med ett antal påsar i alla fickor så att det alltid finns tillgängligt. Eftersom jag blir kvar till mitten av september innan jag återvänder till värmen, så ska jag väl hinna med en och annan "trattis" också.

Så efter den obligatoriska fästingsaneringen (vilket visade sig vara mycket nödvändigt!) blev det en stekpanna fylld med godsaker och några smarriga kvällsmackor!




10 kommentarer:

  1. Du är härlig Marina, istället för att gräma dig över dåligt väder, njuter du av det regnet för med sig. Underbart! Saknar dig!
    Stor kram från Kim

    SvaraRadera
  2. Åh, jag längtar så efter skogen och att få strosa o leta efter svamp. När jag ser bilderna kan jag nästan känna skogsdoften.

    SvaraRadera
  3. Åh nu vill jag bara ut i skogen och plocka några goda gulingar som jag kan smaska i mig!

    Man får längtan när man ser dina bilder!

    SvaraRadera
  4. Det luktar ända hit av skogens gula guld!!

    SvaraRadera
  5. Jag har bjudits på några måltider med kantareller och kan garantera att årets kantareller är lika ljuvliga som vanligt.

    SvaraRadera
  6. Av vildsvins-skäl undviker jag skogen just nu...

    SvaraRadera
  7. Äter gärna, men plockar ogärna.

    SvaraRadera
  8. Mums!
    Kantarell smörgås och en bra film. DÅ får det vara dåligt väder. Men bara ibland. Inte för ofta. Men någon gång :)
    Men idag skiner solen,va?
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Skogen är bäst! Och i år innehåller den ovanligt mycket kantareller, vi har plockat flera liter, och då är vi ändå inte några egentliga svampplockare. Vi tar bara med oss det vi råkar passera när vi är i skogen.

    SvaraRadera