onsdag 24 februari 2016

Ras al-Khaimah



Nu besökte vi ju inte bara Dubai, utan vi gjorde små avstickare till ett par andra emirater också varav det ena var Ras al-Khaimah i den norra delen av UAE. Det var dit vi begav oss för att lufta golfklubborna en dag.


Golfen spelades på Al Hamra, en trevlig bana och med tanke på att det var "svenskt högsommarväder" var det fantastiskt härligt golfväder så jag får hitta på något annat än vädret om jag ska komma på någon ursäkt till varför det kanske inte spelades lysande golf.


Nu är ju inte det så himla viktigt, utan det är huvudsaken att man har kul om ni frågar mig, och det hade vi! Och det är alltid kul att få med sig olika bilder från olika golfbanor.


Bara så att ni inte ska tro att det här är en plats där det inte byggs, så får jag väl se till att ni får er någon lyftkransbilder till livs ur golfbaneperspektiv också.


Vägen från Dubai gick genom ett annat emirat, Sharjah, så på sätt och vis kan man säga att jag varit där också (i alla fall så har jag sett delar av det genom bilrutan). Här fick jag även se den där öknen som jag så gärna ville se - och kameler utan betalande turister på ryggen.



Nu får jag be om lite överseende eftersom bilderna är tagna genom bilrutan, och därför inte håller sådär lysande kvalité, men visst stod han fint där och poserade, den där kamelen.


Det där med "kamel" förorsakade mig lite huvudbry eftersom alla "kameler" hade en puckel och i min värld är det då inte kameler utan dromedarer. Det innebar att jag var tvungen att kolla upp det hela, och om jag fattat rätt, så är den enpuckalde kamelen en "Arabian kamel" och den med två pucklar är en "Bactrian camel". jag antar att det bli lite bökigt att använda de korrekta namnen, så därför blir det helt enkelt "en kamel".


Hur som helst, det blev en trevlig dagsutflykt till det knappt 1700 kvadratkilometer stora emiratet med några, visserligen lite suddiga men ändå, kamel- och ökenbilder med hem i bagaget.


16 kommentarer:

  1. Vilka annorlunda länder du besöker.
    Verkligen intressant och spännande att se bilder därifrån.
    Svårt att riktigt föreställa sig hur det är att bo i den här typen klimat och omgivningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det ju klimatet rätt olikt där vi befinner oss också. Här blir det ju så vansinnigt varmt sommartid och det slipper vi, vi har det "bara" väldigt fuktigt hela tiden.

      Radera
  2. Här dök det upp emirat jag aldrig hört talas om. Men, så brukar det vara hos dig, jag får lära mig en massa nytt.
    Bilden på den poserande kamelen är en riktig fullträff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju säga att det kök upp ett flertal emirat jag aldrig hört talas om tidigare!

      Radera
  3. En sån stilig Arabian Kamel.
    Antar att det fanns en del sandbunkrar på golfbanan, kanske inte så mycket vatten.
    På thai har jag lärt mig: Tok nam (i vattnet) och tok sai (i sanden)
    Användbart för mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt - mer sand än vatten!

      Radera
  4. Fina bilder.
    Trodde samma som dej med kameler och drumedarer, alltid lär man sig något nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl kanske tur att det får plats lite ny information i ramminnet ibland. För det mesta verkar det vara rätt fullt...

      Radera
  5. Det var en nostalgitripp för mig, för i Ras al-Khaimah bodde vi i två veckor. Då fanns det bara två hotell och ingen golfbana.

    Å dina bilder påminner om vyerna jag minns inklusive kamelerna och sanddynorna. Åsså körde ni genom ett pyttelitet emirat till ju - Umm Al Quwain.

    Fantastiskt fina bilder, speciellt de sista tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det fanns väl ett litet till, men det var så litet så det fick jag inte räkna...;)

      Radera
  6. Vilka spännande ställen nu besöker! Golf slipper jag iofs gärna, men annars skulle det vara intressant att resa runt här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man måste ju inte spela golf...;)

      Radera
  7. Häftigt att se kamelbilder när vi har snö utanför fönstret. Världen är sannerligen förunderlig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt att det kan vara så olika!

      Radera
  8. Jättefin kamelbild! Eller dromedar. Hur var det nu. Jo, jämfört med vårt klimat är det sannerligen häftiga celsiusväxlingar.

    SvaraRadera