söndag 28 februari 2016

De underkända

Boken "De underkända" av författarduon Hans Rosenfeldt och Michael Hjort är den femte boken i serien om den lite osympatiske psykologen Sebastian Bergman. Temat i boken är fördumningen av vårt samhälle och titeln "De underkända" syftar på de som skaffar sig ära och berömmelse utan att egentligen kunna någonting.

Det hela startar när en deltagare från dokusåpan Paradise Hotel hittas mördad i en skolsal med en dumstrut på huvudet och ett frågeformulär fasthäftat på kroppen. Ett öde som drabbar fler som enligt mördaren "skaffar sig ära och berömmelse enbart genom att supa och knulla i TV".

Det är en bok som känns väldigt rätt i tiden. Då vi inte egentligen behöver kunna något, för det finns alltid någon som tar reda på det vi vill veta genom några tryck på mobilen som alltid finns till hands. En tid då uppslagsböcker är något som möjligen står och samlar damm i en bokhylla om de inte redan slängts ut.

En spännande bok som definitivt är värd att läsas. Man behöver inte ha läst de tidigare böckerna i serien, det går bra ändå. Men visst känns det ibland som det kan vara en fördel att ha lite kännedom sedan tidigare om karaktärerna i boken då samtliga verkar vara återkommande. För egen del har jag läst en i serien tidigare och kom inte ihåg speciellt mycket om de olika personerna, men det fungerade väldigt bra ändå.

11 kommentarer:

  1. Jag har läst de tidigare böckerna och gillade dem verkligen. Så då får det bli denna också!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en mycket lugn och skön söndag - hoppas du hade det samma.

      Radera
  2. Jag har läst tvåan och trean och kan nog tänka mig att läsa fyran också.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst tvåan och trean och kan nog tänka mig att läsa fyran också.

    SvaraRadera
  4. :). Du kan verkligen inspirera. Jag fyller på min lista med boktitlar som jag absolut måste läsa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta med alla "bra boklistor" man tillförskaffar sig är när man inser att man skulle behöva minst 36 timmar på varje dygn för att hinna läsa alla böcker ;)

      Radera
  5. Har inte läst något av Hans Rosenfeldt. Men Bron är ju bra så varför inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju vara värt att testa...

      Radera
  6. Tack för tips, har läst någon bok i serien, minns inte så mycket men den var okej. Kanske lite för morbid? Jag är för tillfället helt inne i Jens Lapidus böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, ibland kan det bli lite väl mycket av "det goda" i en del böcker, men det kändes som om det var rätt ok i den här ändå.

      Radera