onsdag 28 januari 2015

MRT och tuggummi

För att haka på lite där förra inlägget slutade, så kan jag berätta att här finns för närvarande fem tunnelbanelinjer, fördelade på ungefär 150 km och drygt 110 stationer. Det är i och för sig kanske inte sådär väldans mycket, men om man betänker att det hela rör sig om en yta som är ungefär 4x7 mil (mindre än ytan på Karlstads kommun!) så känns det genast lite mer. Tågen går med 1-2 min. mellanrum under rusningstid och kommer man någon annan tid på dygnet och har riktig otur kan man få vänta så länge som upp till sex (!) minuter. Med tanke på att det varje dygn är i runda slängar 2.7 miljoner människor som förflyttar sig på det här viset är det troligen bra att tågen går rätt ofta.


Tunnelbanan, som här heter MRT (Mass Rapid Transport), invigdes 1987 med en sträcka på 6 km fördelad på fem stationer, och tanken är att den till år 2030 ska ha växt till åtta olika linjer som ska täcka 360 km av ön. Förstår ni min oro över att ön kommer att sjunka? I min värld kan man inte bygga så mycket tunnlar på en så liten yta och tro att det ska fungera! Inte nog med det, vissa av de nya linjerna byggs dessutom på "reclaimed land" (landmassor som använts för att göra Singapore större!). Hur säkert känns det? Ja, jag vet att de som konstruerar allt häromkring troligen vet vad de gör, men ändå...


Något av det mest fascinerande ändå men tunnelbanan är att i alla nedgångar är kaklet skinande rent och det doftar renare än i ett badrum! Här får man aldrig känslan av att man försvinner ner i en mörk och murrig gång med hjälp av en rapplig rulltrappa, nej det är ljust och rent. Ofta är väggarna dessutom fyllda med konst av något slag, gärna i små mosaikformationer. De nyare linjerna har inga väggar som täcker fönstren längst fram heller, så i de förarlösa tågen kan man stå längst fram och låtsas att man är på tivoli för det känns lite som att åka spöktåget, bara med den skillnaden att man får hoppas att det inte hopar fram något skelett efter vägen.


Appropå renlighet, kan jag ju berätta att det är egentligen tack vare - eller på grund av - tunnelbanan som det inte finns tuggummi i Singapore. Tuggummi är förbjudet och får varken säljas eller föras in i landet. 1987, då tunnelbanan startade, fanns det nämligen personer som roade sig med att fästa tuggummi över sensorerna till dörrarna, vilket innebar förseningar i systemet. Sagt och gjort, problemet löstes på singaporianskt singaporianskt vis, så från och med 1992 är det totalförbud för varan i landet. Och det är den enkla anledningen till att det inte finns tuggummi på gatorna i Singapore.

Bara för att det är kul ska ni avslutningsvis få lite kuriosa över tuggummit:

- Har funnits sedan forntiden, då i form av någon slags blandning byggd på kåda.

- Dagens tuggummi "uppfanns" av amerikanen Thomas Adams på 1880-talet.

- 1962 såldes 300 000 ton i USA.

- Toy var nordiskt. Det grundades 1934 och upphörde 1998.

- 1928 kom bubbelgummet som man kunde blåsa bubblor med.

- Ett populärt försäljningsknep var att sälja fyrkantiga tuggummin tillsammans med olika bilder. (Någon     mer än jag som kommer ihåg 60-talets pussel av "Monkeys" som man skulle samla på?)


- Wrigleys grundades 1891 och finns fortfarande!

21 kommentarer:

  1. Intressant både om tunnelbanan och tuggummi. Har hört talas om förbudet, men visste inte riktigt om det var sant.

    SvaraRadera
  2. Det ser verkligen rent ut!

    SvaraRadera
  3. Oj hihi då kan jag inte åka dit.. är beroende av tuggummi.... Men det har ju sina fördelar, otroligt fräscht och fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man ha lite spänning kan man ju alltid smuggla in några paket i väskan! Annars kan det som sagt bli vissa problem, för i affärerna här finns det ju inte att få tag i ...

      Radera
  4. Det annars färgsprakande Asien, dock inte Singapore i en del avseenden. Dock gillvar jag kladdfria väggar och tuggummi fria väggar och toaletter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen inte tänkt på hur en väg full med utspottade tuggummin ser ut förrän jag kom tillbaka hem härifrån första gången. Då la jag märke till det, och det är inte vackert!

      Radera
  5. Med tanke på att MTR även äger Stockholms t-bana så undrar jag när vår t-bana kommer att se så fin ut som Singapores variant. Snacka om total kulturkrock, inte bara vad renligheten angår utan även tekniken.

    Vad gäller tuggummi så trodde jag att det bara var straffbart att spotta ut det på marken, inte att det var totalförbud. Ooooops! Drastisk lösning, men om den funkar så...

    Hörde även att man bara får röka i Singapore på ett avstånd på 500 från bebyggelse. Å eftersom Singapore ju är så liten så undrar jag om det över överhuvudtaget är möjligt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, i det här landet förbjuder man allt som blir bekymmer, och det verkar ju fungera rätt bra. Sedan kan jag tycka att det är en rätt tråkig lösning i längden, men det är ett annat problem...

      Radera
  6. Tänk om Stockholms tunnelbana såg ut så. Litet skillnad minst sagt.
    Har man en svart marknad för tuggummi? Hur kan man stoppa införsel om man köper via nätet?
    Intressant att man kan skapa ett sådant förbud.

    SvaraRadera
  7. Jag antar att du kan beställa över nätet och hoppas att ingen kollar posten! Sedan är det många som köper med sig från Malaysia, men jag är tveksam till en svart marknad på tuggummifronten.

    SvaraRadera
  8. Intressant detta med tuggummi. Tack åxo för bra läsning.

    Må så gott och en fin torsdag till dig.

    SvaraRadera
  9. Va inget tuggummi...
    Fast så blir det nog när folk inte kan ha det kvar i munnen utan måste sabotera för alla andra...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att behålla tuggummit i munnen tycker jag nog verkar vara rätt svårt på de flesta ställen...;)

      Radera
  10. Singapore! Ännu en gång har du lärt mig något som jag tidigsre inte hade en susning om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...mer eller mindre nyttigt vetande...;)

      Radera
  11. Ord och inga visor - men rent och fräscht är det ju verkligen utan tuggummi. Ha en fin helg! Kram/Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Ha en bra helg du med!

      Radera
  12. Var i Singapore 1992 och begagnade tunnelbanan.
    Otroligt snygg och effektiv, då man visste precis,
    var dörrarna öppnades. Min make rökte pipa på den tiden;
    fanns inte rökförbud, så han tände sin pipa och
    vågade inte slänga tändstickan på gatan. Han fick stoppa den
    i fickan.
    Att komma till Singapore från Jakarta, var som att hamna i Eden! :)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan vara förenat med viss risk att slänga något på gatan, men det är tack och lov rätt tätt med papperskorgar. Jag har visserligen inte varit i Djakarta, men efter vad jag hört så förstår jag känslan!

      Radera