lördag 15 september 2018

Ekorrjul, kombucha och lite annat smått å gott

Tiden den går och snart är det jul! Joho då, vänta bara, det dröjer inte förrän det står tomtar och vinkar åt oss i skyltfönstren. Lite överdrivet kanske, men bara lite, jag är rätt övertygad om att snart är de här, tomtarna alltså. Egentligen kanske det vore lika bra att sjunga julsånger när vi dansar kring midsommarstången innan vi kastar oss i kräftfaten och sörplar i oss innehållet i klorna. Och när vi ändå är på gång kan vi ju skåla i champagne och skalda "Ring klocka ring" så har vi klarat av allt på en gång...

Jag inser mer och mer att det där berömda ekorrhjulet gör att man springer framåt rätt fort. Även om jag försöker göra mitt bästa för att bromsa med jämna mellanrum så verkar det snurra på av sig själv. Nu ska jag kanske inte klaga, jag har faktiskt två lördagar varje vecka. jag är nämligen ledig fredagar så det känns som lördag två dagar och det är jätteskönt! Men visst vore det skönt med ännu mer ledig tid, och det trots att jag faktiskt tycker om mitt jobb.

Som sagt, jag arbetar ju inte jämt, så lite annat hinner jag ju med. Och något av det jag hunnit med är att ha en jäsande svamp i en burk på bänken. Jo då, jag har blivit med "Scoby". Det står för "Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast" och det låter väl spännande, eller...? Av denna svamp gör man "Kombucha", ett fermenterat te, som nu står och bubblar på min bänk.


Jag hade aldrig hört talas om den här tydligen väldigt populära drycken som man då kan tillverka själv genom att blanda vatten, te och socker föra att sedan låta Scoby göra jobbet. Scoby kan man sedan dela med sig av till vänner och bekanta som också tycker att det låter som en bra idé att ha en jäsande svamp i en burk på köksbänken.

Lite som "Herman", den där degen man skulle dela med sig av för att sedan baka en kaka, för er som kommer ihåg den flugan. Fast nu har jag förstått att av Scoby blir det ett mycket nyttigare resultat jämfört med av Herman, i alla fall om man ska tro allt man läser.

Det är dottern och hennes man som delat med sig av sin svamp till mamman här. så vi får väl se om hon lyckas vårda den ömt så den överlever. Den första satsen är faktiskt klar och smaksatt med ingefära och citron så blev den riktigt bra.


Det är lite svårt att undvika att beröra valet som vi roade oss med förra helgen. Det gick väl sådär... Lite typsikt svenskt resultat, alla vann! (Eller var det ingen??) Den här texten, som florerat i sociala medier, känns väl rätt nära sanningen:


Och med det önskar jag er alla en trevlig helg!


19 kommentarer:

  1. Ekorrhjulet har jag sedan länge klivit av. Gissa om det är skönt.

    Kombucha var jag nödgad att googla på. Kan där läsa att denna undergörande dryck gör mig frisk, snygg och smal. Men, jag har bestämt att jag duger som jag är så jag avstår.

    Valet och dess efterverkningar.Det känns inte helt bra att det blivit lite farsartat.

    Ha en skön helg på golfbanan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det blev en mycket bra dag! Jag är lite tveksam till att jag blir varken friskare, vackrare eller smalare, men det kan vara kul att testa ändå ;)

      Radera
  2. Ha, ha, gillar det du skriver om att sjunga julsånger kring midsommarstången, för just så fort går tiden numera.
    Intressant med jästen.
    Valet orkar jag inte ens tänka på, vilket kaos!
    Hoppas du får en lugn och skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit en helg som gått helt i golfens tecken, men med tanke på det härliga vädret vi haft har det varit väldigt härligt att vara ute.

      Radera
  3. Jag längtar faktiskt, med lite skräckblandad förtjusning, tillbaka till "ekorrhjulet". Kommer säkert att bittert ångra mig när jag väl är där igen.
    Den där texten om partiledarna slår verkligen huvudet på spiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så är det, det är härligt att vara tillbaka till ett "vanligt liv igen" i alla fall ibland och lite sådär lagom, men ibland känns det som om det räcker med "vanlighet"...;)

      Radera
  4. Kan inte låta bli att skratta lite här. Alltså efter sju år (tror jag det var) som lyxhustru måste det ju ha varit en chock för systemet att börja jobba igen, även om du har en extra dag ledig i veckan;-)

    Kombucha, ja. Har aldrig hört talas om Scoby, men jag får den "äkta" Kombucha från min japanska kompis varje år. Hon tar med sig te:et från Japan åt mig. Å den är så olik den västerländska Scoby-varianten man kan komma. Den är varken brun eller söt, utan mera grön och salt, mera som buljong. Motoko skulle dö om hon läste ditt inlägg. Hon ogillar "plagiat" som inte ens är i närheten av den riktiga varianten skarpt;-) (http://japaneseteastory.blogspot.com/2015/09/kombucha-in-english-vs-in-japanese.html )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jisses vad ägna jag skulle vilja smaka på den äkta varan! Men risken är väl överhängande att det inte kommer att hända, så hag fortsätter väl med plagiatet ett tag till.

      Radera
  5. Ett intressant fenomen det där med att man på något sätt alltid hamnar i ett hjul ... Men världen är ju rund, det mesta går runt i cirklar så det är nog inte så konstigt ändå. Det finns väl i vårt huvud och i oss. De allra flesta mår ju bäst av rutiner vilket ju blir ett hjul till slut.

    Har inte hört om detta fermenterade te, däremot fick mamma ta emot en klutt surdeg då på 80-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, då cirklar är det gott om. Lite konstigt att man inte blir yr i huvudet...;) Kul egentligen med alla "innegrejor" i form av degar, kakor och jästa svampar. Frågan är vad nästa fluga blir...

      Radera
  6. Ja, hjulet snurrar och i olika hastigheter. Mitt hjul har yrkesmässigt i princip snurrat färdigt. Men det snurrar stundtals ändå. Kul med det fermenterade teet. Har testat det i Peking men inte här hemma. Däremot minns jag att jag hadt surdeg. I sTockholm fanns det även "surdegshotell" där den kunde förvaras om man inte var hemma.
    Hade inte läst "valtankarna" innan men visst stämmer de. Bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är "kombuchahotel-branchen" man ska satsa på!

      Radera
  7. Låter spännande, har hört talas om drycken men har aldrig själv provat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en spännande dryck att testa...och det är absolut något som verkar "rensa systemet" ;)

      Radera
  8. Tänk att alltid läs man sig något. Scoby hade jag aldrig hört talats om innan. Spännande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyttigt eller inte, lite spännande är det faktiskt att testa.

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera