måndag 26 januari 2015

En byggarbetsplats i mastodontformat

Ibland känns det som om vi bor mitt i en byggarbetsplats som aldrig blir klar. Det byggs hela tiden och det finns alltid höga plåtavspärrningar och koner i vägen. Just den biten känns lite trist och det innebär ju också att det aldrig är riktigt tyst, för det pågår alltid något någonstans.


Där vi bodde då vi först anlände hit byggdes det runtomkring oss i tre år och då det äntligen blev tyst så flyttade vi! Då vi kom till nya lägenheten var det rätt lugnt, inga byggen mer än lite allmänt rotande runt omkring. Lite asfalt som nödvändigtvis måste brytas upp på lördag morgon och sådant där annat käckt, men för ett tag sedan drog det igång på riktigt.


På granntomten fanns det väldigt mycket mark och lite byggnader, så ner med det och gör plats för något annat! Den här gången ska det inte byggas nya hus, utan nu är det en ny tunnelbanestation som ska till. En helt ny linje är på gång, och bortsett från att det är ett bygge som kommer att pågå ett tag, så är det lite spännande ur den synpunkten att Singapore är ju inte så stort och här finns redan fem olika linjer vilket naturligtvis betyder ett antal tunnlar under marken. Frågan är hur många tunnlar kan man bygga innan ön blir underminerad och sjunker!?


Det där med byggen är annars rätt intressant för det borde ju bli rätt skitigt med tanke på all tung trafik som far ut och in på alla byggnadsområden. Men glöm nu inte att vi är i Singapore. Det är ju som bekant ett land som är känt för sin renhet och då kan man ju inte låta några små byggarbetsplatser förstöra detta rykte, eller hur? Lösningen på det är ju egentligen rätt enkel, man låter helt enkelt spola av hjulen på lastbilarna innan de kör ut på vägarna! Ingen lera på vägarna här inte, det kan ju innebära att bilarna blir smutsiga - hemska tanke...


Själva stationen är beräknad att vara klar i slutet av nästa år och etapp ett av tunnelbanelinjen under 2020 och det känns väl rätt ok med tanke på att det tog ett år att bygga en rondell "hemma på vår gata i stan"...

16 kommentarer:

  1. Vi lever i skilda världar. Här är det knäpptyst när jag öppnar fönstret. Sköööönt!
    Det låter smått otäckt med alla tunnlar som underminerar ön.
    Hjulavspolare är ju också ett jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte något yrke med några större framtidsutsikter, men ändå...

      Radera
  2. Jag ser nästan en schweizerost framför mig med alla tunnlar som du beskriver. Låter litet "svajigt" om man bygger så mycket under marken.
    Att spola av hjulen på lastbilar var onekligen en ny syssla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan man fundera på hur mycket man egentligen kan underminera marken utan att det händer något.

      Radera
  3. Oljud från byggarbetsplatser är inget roligt, speciellt om de pågår år efter år. Känner igen det efter balkongrenovering, ny innergård och stambyte.
    Men arbetstiden i Singapore är ju en bråkdel av vad vi har här hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli i mesta laget av oljud...

      Radera
  4. Oj, så renliga är de inte ens här i Sverige som ändå sägs vara ett rent land. Jag har aldrig varit i Singapore men jag har hört ryktet om att det är ett av världens renaste länder. Fascinerande!

    Njut den här dagen!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alldeles säker ett av världens renast länder!

      Radera
  5. Jag önskar lite Singapore-renlighet här i Grekland. Men visst är det jobbigt med ljudet från byggen, speciellt när man vill ha sovmorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite skulle vi faktiskt kunna dela med oss ;)

      Radera
  6. Det finns för och nackdelar med det mesta. Spola däcken tycker jag är smart. Det finns många bönder här i närheten som inte bryr sig om skyldigheten att inte lämna "halka" efter sig på vägarna. Mullvadstänkandet kommer för eller senare att få konsekvenser. Jag som trodde S var stort. Det beror såklart på vad man jämför med. Bo nära ständiga byggarbetsplatser har jag aldrig uppskattat på morgonen (trots mitt förnamn). Annars har jag ofta fått träna på det under semestrar.
    Ett år för en rondell. Hittade de inte ut från den? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ha varit...det skylldes på en massa vattenledningar och annat tjafs som skulle läggas om, men jag tror de for vilse...

      Radera
  7. Allt har sin tid... ;)
    Jag väntar fortfarande på att Ikea ska bli klart i Umeå. Jag tycker dom har hållit på med den byggnaden nu i flera år. Men nu säger dom att det ska vara klart till hösten :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid hoppas, då slipper du åtminstone sakna värmeljus och servetter framöver!

      Radera