måndag 7 januari 2019

Ville de Noel och lite juleljus


Trots avsaknad av stora granar så finns det rätt gott om julprydnader och ljus även här i Cannes. Det är ju trots allt så, att har man inga riktiga granar att klä på så får man väl tillverka granar. Bland annat har man en stor färgglad gran precis bredvid det stora festivalpalatset och till väldigt många barns stora förtjusning så kan man gå in i granen och det är ju inte något vi som bara pryder våra torg med riktiga granar kan skryta med precis.


Har man dessutom gott om palmer så kan man ju faktiskt pryda dom med lampor också, så det så! Efter mörkrets inbrott så lyser palmerna upp le Croisette som går utmed stranden i Cannes.


"Ville de Noel" är en julmarknad som varar från första december till sjätte januari och är uppbyggd med 50-talet små trädhus där det säljs sådant som man kan behöva och sådant man absolut inte behöver.


Förutom alla stånd där det säljs prylar av allehanda sort så finns det mat och dryck så det räcker till och blir över. Lite champagne är ju aldrig fel, och för den som vill finns det även ostron som kan sköljas ned med den ädla drycken.


Eftersom ostron inte riktigt är min grej så blev det istället lite raclette för vår del. Raclette är ost som smälts och som skrapas av och äts som tillbehör. Vårt kvällsintag av mat på julmarknaden blev potatisklyftor med smält ost och tro det eller ej, men det var betydligt godare än det låter.


Förutom alla träbodar så finns även en skridskobana och den var välbesökt under de dagar vi var här. Många glada skridskoåkare provade sin balans med varierande resultat.


Det finns även ett tillfälligt nöjesfält i anslutning till julmarknaden, så nog har det varit julståhej här alltid.


Och som sagt, juleljus finns det nog på de flesta platser runt om i världen, men nu ska det väl vara slut för den här gången. Även i Cannes verkar det vara trettonhelgen som sätter punkt för ulandet.


16 kommentarer:

  1. Julgranen var verkligen läcker. Har faktiskt aldrig sett en gran man kan gå in i. Roligt. Palmernas "nätstrumpor" var ju skitsnygga.
    Åsså blev jag otroligt sugen på Raclette nu. Ost, potatis och cornichons, så äter man rätten i Schweiz. Har försökt åstadkomma samma rätt här hemma. Det gör jag dock inte om. Raclette luktar väldigt illa och det stank flera dagar i lägenheten;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. och jag som tänkte testa det samma...nu får vi väl se om jag vågar. Kanske får bli på balkongen...;)

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förbanna en förälskad älskare.
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Man tar vad man haver, liksom och det har de haft så vacker som granen man kan gå in i ser ut. Också i Funchal har de en liknande gran, som man också kan gå in i. Palmer kan man också använda givetvis.
    Jag är ingen ostronmänniska jag heller, förstår faktiskt inte det euforiska runt detta ostron, det smakar ju bara hav. Raclette-mat brukar vi ägna oss åt här hemma, tänkte göra det här också men strömmen höll sig undan, men nu har den återkommit så här ska köpas raclette-ost. Tack för trevligt besök i Cannes igen.
    God fortsättning på 2019!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Palmer kan man visst använda, men på något vis blir det inte riktigt samma sak... Jag tänkte faktiskt testa det där med raclette, vi får väl se hur det går.

      Radera
  3. Så klart att även Cannes är (eller varit) julpyntat. Även där (liksom i din tidigare hemstad) känns pyntet lite malplacerat men kul är det att se på.

    Vi har en trevlig schweizisk restaurang nära vår lägenhet i Bangkok, det ska nog bli ett besök där inom kort.
    Antar att det börjar bli dags att åka hem till Karlstad igen, för du har väl inte bosatt dig på Rivieran?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, än har vi inte bosatt oss här ;) Jag återvänder hem till "ekorrhjulet" i morgon.

      Radera
  4. Idag dansar vi ut julen på Getingstorp. Så trevligt att låta detta sammanfalla med ett juligt besök i Cannes. Tack och god fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så nu är julen slut även hos er alltså. God fortsättning till er också.

      Radera
  5. Åh! En hel julstad! Roligt att man kunde gå in i granen, vad fanns det där?

    Det är så himla läckert med träd där grenarna är klädda med ljusen så man ser att det är en gren. Men jag tänker också alltid stackars sate om den (eller de, hoppas jag) som ska trä runt det. Jag vet ju hur mycket jag svär över slingan till vår lilla gran som bara trasslar in sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inuti granen var bara ett jättestort runt rum - perfekt att springa runt i! Jag kan bara hålla med angående julslingor, och det är antagligen anledningen till att jag undviker att ens försöka sätta upp någon.

      Radera
  6. Cannes är verkligen fin alla årstider. Tyvärr har jag ännu inte varit här november till februari. Helläcker julgran att gå in i och mycket annat också som är fint. Kul med julbodarna och mysigt att slå sig ner för en bit mat och dryck. Önskar er fortsatt fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev många mysiga och soliga dagar. Idag verkar solen gömt sig lite grand och det kanske är för att jag tänker återvända till Sverige i morgon.

      Radera
  7. Ser fint och festligt ut med alla prydnader och ljus.
    Fungerar ju bra även om det inte är det man är van vid. :)

    SvaraRadera
  8. God fortsättning på det nya året! Så jätteroligt att få se vintriga och juliga bilder från Cannes. Där har jag bara varit mitt i sommarvärmen. Läcker gran. Och så härligt att kunna köpa ett glas champagne i ett gatustånd. Kram

    SvaraRadera
  9. Cannes, härligt ställe!
    Fina bilder. Maten du beskriver låter jättegott. Brukade äta ostron tidigare, men sedan jag blev citrusintolerant så smakar inte ostronen samma längre utan citron.
    Ha det bra!

    SvaraRadera