onsdag 1 maj 2019

En äkta man

"En äkta man" är skriven av Dennis Lehane och är presenterad som "spänningsroman", men jag kanske hellre skulle vilja kalla den "psykologisk thriller" om jag fick bestämma.

Efter att hennes mor omkommer i en trafikolycka börjar huvudpersonen, Rachel, söka efter sin biologiske far som hon inte vet mycket om över huvudtaget. För att få hjälp söker hon upp en privatdetektiv som senare kommer att spela en betydande roll för henne.

Hon får så småningom ett jobb som journalist på tv, men efter att hon får ett sammanbrott i direktsänd tv blir hon avskedad, skiljer sig från sin man, isolerar sig från omgivningen för att försöka hantera sina återkommande panikattacker och allt ser väldigt mörkt ut. Då dyker Brian Delacroix upp och allt ser ut att ordna sig. Han är en trygg och omtänksam man som tar hand om Rachel på allra bästa sätt och vill att hon ska kunna börja leva ett vanligt liv igen, eller? Är han den han utger sig för att vara? En dag tror sig Rachel se honom på en helt annan plats är där han borde vara, eller misstar hon sig? Har han en dubbelgångare? Plötsligt blir frågorna många...

Boken är en aning för trög i början, det blir för många detaljer och för mycket information och händelser som känns ovidkommande, men om man tar sig genom den biten så blir det riktigt spännande och det blir en berättelse där spänningen stiger hela tiden. Det är inte mycket som är som man tror, eller vilket det är, man vet aldrig vad som är som det verkar, eller inte.

Dennis Lehane har tidigare skrivit "Shutter Island" (på svenska "patient 67"), vilket är en fantastisk bok. Precis som i den boken, så kan man inte vara riktigt säker på vem som är vem eller vad det är som egentligen sker i "En äkta man", men även om den här boken blev bättre och bättre mot slutet, så föredrar jag absolut "Shutter Island" och om ni ska läsa en av böckerna, så rekommenderar jag absolut den!


12 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka! Har saknat dig.
    Verkar vara en bra story, men trög i början brukar göra att jag ibland ger upp,men det ska man ju egentligen inte göra.
    Ha en fin fortsättning på 1:a maj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vi nog fler om, just det där att vi tröttnar om det är för segt i början.

      Radera
  2. Har aldrig läst en bok av Dennis Lehane, men den här låter onekligen intressant. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ska välja en bok, så skulle jag rekommendera "Shutter island" i stället.

      Radera
  3. "Shutter Island" har jag läst så kanske kan denna komma upp på läselistan. Tack för din recension och tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar mig så var "Shutter Island" bättre.

      Radera
  4. Shutter Island är i min smak så jag nappar på tipset och letar upp den här.
    Bra med lite tips, tack ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att den var bättre, men läs gärna den här också så kan du ju meddela om du håller med eller inte efteråt.

      Radera
  5. Tack för tipset! Jag läser inte så många kriminalhistorier men har sett Shutter Island på film. Tråkigt med sega inledningar dock. Jag brukar dock ofta ge böcker flera försök men ibland kommer jag av mig helt. ;) Det finns ju så mycket annat att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Tiden är för dyrbar för att ägna den åt tråkiga böcker när det finns bra!

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera