onsdag 6 juli 2011

"Som någon annan bäddar"

Som någon annan bäddar är titeln på en bok, skriven av Hanna Lans. Förutom den läckra bilden på framsidan är det också en bra och engagerande roman.

Om jag skulle beskriva boken med tre ord, skulle det bli Naken, Avskalad och Ärlig. Precis så upplever jag innehållet! Det handlar om författarinnans sju år i USA, där hon egentligen inte alls vill befinna sig. Hur hon kämpar för att, tillsammans med sin son, kunna lämna landet och sin man för att flytta tillbaka till Sverige.

Här finns inga förskönande utläggningar eller miljöbeskrivningar, språket är kortfattat och rakt på. Till att börja med tyckte jag att det var väl kort och rakt på, men efter ett tag insåg jag att det var precis så det var, naket och avskalat! Här finns heller inga direkta personbeskrivningar, och förutom Murakamis Hard-boiled Wonderland and the End of the World så är det den enda bok jag läst utan att ett enda namn nämns.

Det är en jättebra och engagerande bok, och man rycks med i kämpandet mot både enskilda personer och myndigheter. Man såväl lider som gläds tillsammans med huvudpersonen, och beundrar denna kvinna som under resans gång utvecklas från att vara ung och naiv till att bli en stark tigermamma som slåss med allt som står i hennes makt för att kunna flytta till Sverige tillsammans med sin son!

Klart läsvärd!

6 kommentarer:

  1. Wohoo, nu andas jag ut igen. Språngmarschen från min blogg till din gjorde mig alldeles matt. ;) Tack för tänkvärda ord!! Kram från Hanna!

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Nu hoppas jag att det ska fungera att lämna kommentar med min bloggprofil. Tack än en gång för dina ord och vad glad jag blir att du tyckte romanen var läsvärd!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte definitivt att den var läsvärd - det var jättespännande att läsa den, och jag har rekommenderat den till flera stycken! Och du ska veta att jag verkligen tycker du är beundransvärd!!

    SvaraRadera
  4. Gör det! Det är den absolut värd!

    SvaraRadera
  5. Jättebra och intressant bok - håller med!

    SvaraRadera