söndag 15 oktober 2017

Ett halvår på svensk mark


Nu är det i det närmaste ett halvår sedan vi packade ihop oss för att lämna Singapore, det land som varit vårt hem i dryga sju år, för att flytta tillbaka till Sverige och Karlstad. En flytt är ju alltid en pärs och det där med att packa ihop ett hem i lådor är inte alltid helt enkelt. För vår del innebar det väldigt många prioriteringar eftersom vi redan hade ett fullt utrustat hem dit vi var på väg. Samtidigt ville vi ju ha med oss i alla fall lite saker som inköpts där borta. Sagt och gjort, det hela resulterade i någon slags möbelhandel över nätet. Det mesta i möbelväg sålde vi, eller i alla fall kändes det som om vi gjorde det. Men trots att vi sålde en hel del och gav bort eller slängde mycket av de saker vi samlat på oss, blev det ett antal lådor som skulle lastas på en container och forslas med båt över havet med slutdestination Göteborg.


När detta väl var gjort infann sig den där underliga känslan när man ser sitt hem helt tomt och vet att man inte ska tillbaka något mer. Som i de flesta fall när det handlar om ett avslutat kapitel i livet var det en väldigt underlig känsla, någon slags blandning av vemod och förväntan.


Och visst är konstigt att se sitt boende utan möbler, det blir någon slags aha-upplevelse över hur det ser ut och plötsligt är det nästan svårt att komma ihåg hur det såg ut med möbler.


Hur som helst, flytt blev det och Singapore skulle lämnas åt sitt öde utan att vi var där och såg till att allt fungerade, men jag hade kanske en liten känsla av att det skulle fungera rätt bra utan att jag var på plats...

Med facit i hand var det rätt bra att vi hade ett färdigutrustat hem dit vi kom, för på grund av hamnstrejk i Göteborg och "en liten fellastning" i Tyskland så tog det nästan tre månader innan vårt bohag lyckades hitta till Karlstad. Tre månader av mejlkorrespondens, frågetecken och ursäkter. (Nu måste jag bara tillägga att ingen som helst skugga må falla över flyttfirman, de skötte sig jättebra och från deras sida fungerade allt kanonbra!)


Eftersom vi nu inte hade någon plats för alla saker när de väl kom klämdes alla lådor in i ett hyrt garage och sedan dess har vi roat oss med att hitta saker vi inte kom ihåg att vi tog med, packat upp och bytt ut, funderat på varför vi tog med vissa saker, och ja, vi är nästan klara i nuläget, med betoning på nästan. Vi har fortfarande lådor kvar som väntar och saker vi inte riktigt har plats för, men ska man lida av i-landsproblem så ska man, så vi fortsätter väl fundera ett tag till ;)


De fantastiska tavlor, gjorda av talangfulla singaporekamrater, har i alla fall packats upp och pryder nu väggarna här i Sverige, medan alla "årsdjuren" fortfarande sitter och funderar över hur de hamnade här...




29 kommentarer:

  1. Det är speciellt att avsluta ett "kapitel" och påbörja ett annat. Det måste vara så otroligt mycket minnen ni har med er!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi otroligt mycket med oss i bagaget i form av upplevelser och minnen, och dem kan vi leva länge på.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Intressant inlägg. Jag funderar ofta på att flytta och då på allt det praktiska. Det skulle nog bara bli ett par lådor för mej. Så fint huset såg ut. Ja, känslan av ett tomt hus eller lägenhet är väldigt speciell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det där tomma huset som bevisar att det är ett nytt kapitel på väg...

      Radera
  3. Det här inlägget berör en känslig punkt hos mig just nu då vi oxå plötsligt och oplanerat är inne i flyttankar. Även om inget ska skeppas över de stora haven så känner jag oxå av detta med vemod och förväntan. I dagsläget är vemodskänslan starkast, men jag får väl hoppas på att förväntan tar sig när vi vet lite mera om var bopålarna ska sättas ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert att bli bra när ni väl bestämt er. Och det är klart att det kommer att vara vemodigt, det är det alltid när man ska lämna något, sedan är det bara att hoppas att känslorna av förväntan och nyfikenhet tar över.

      Radera
  4. Det är svåra val när man flyttar så långt. Vi har ju gjort fem flyttar över Atlanten, så jag vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att du vet vad du pratar om! Jag kan ju inte direkt påstå att jag längtar efter att göra ytterligare fyra ;)

      Radera
  5. Gud vad ni har tagit med er mycket!!! Tur att ni ju hade ett hem att komma tillbaka till i Karlstad. Tänk om ni inte hade haft det och fått vänta i tre månader...

    Bra att ni har hunnit en bra bit på vägen med allt ni tagit med er hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tyckt ju inte att vi tog med oss så himla mycket hem...inte förrän kartongerna anlände ;)

      Radera
  6. Ett svårt val är det helt säkert att avgöra vad man ska ta med sig efter så pass många år som ni var i Singapore. Nu har ni lite grann av julafton varje gång ni packar upp paketen. Man glömmer ju otroligt lätt. Spännande måste det vara på många sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande - för det mesta! Det finns lådor som varit mindre spännande att öppna, där vi kanske har ifrågasatt vårt omdöme litegrann...;)

      Radera
  7. Just minnen och upplevelser blir ju det mest bestående man har med sig. Dessa är det svårt att undvara. Sedan att ni nu hemma kan sovra och se vad ni gör med era hemtagna sak är ju bra. när vi lämnad ePeking efter nästan fyra år hade vi inte direkt möbler att ta hem och det vi köpt lämnade vi. Men ändå blev det saker som vi skickade med i vänners containrar och per post. Här var cyklarna av någon anledning viktiga och en del tavlor och lite annat. Hade ju inga betalda containrar som jag kunde ta, så en del gav sig självt.
    Hoppas ni nu hinner gå igenom allt och kansk efyndar ni en del. (Jag hade ingen aning om att jag tagit hem 10 vinterjackor. Men jag blev varse....)

    Och visst är det en omställning att flytta hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart, att eftersom vi "ändå hade plats" så blev det troligen mer som kom med till Sverige än vad som varit nödvändigt, men lite kul är det ju att ha med vissa saker också.

      Radera
  8. Jag är minimalist så mina saker är få. :)
    När Michael och jag flyttade till Hawaii tog vi med oss en hel del.
    Vid flytten tillbaka till fastlandet blev det mindre - och vi flyttade ju också separat tillbaka.
    Om jag skulle flytta långt igen blev det ännu mer “nedbantning".
    Ni ser ju ut att ha tagit med er en hel del så kan tänka mig att det blir intressanta aha-upplevelser när ni packar upp lådorna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade egentligen inte många saker alls i Singapore, men när de där sakerna som inte var så många skulle samsas i ett hem där det redan fanns betydligt mer, blev det lite problem...fast som sagt, ett i-landsproblem modell större ;)

      Radera
  9. Nu var det länge sen jag var här inne. Ser att du varit både i Barcelona och Cannes. Barcelona besökte jag med jobbet för många år sen. Väldigt trevlig stad. Cannes har vi bara stannat och ätit i när vi passerat. Har bott många gånger nere i St Raphael där min mans kusin har hus. Finns så många fina byar nere på Franska Rivieran.
    Låter lite jobbigt med flytten. Kan tänka mig de där blandade känslorna. Kommer nog bli så när det är dags. Just nu känns det faktiskt skönt, längtar efter en omstart. Känns som mitt liv är pausat och jag bara väntar på att få börja leva igen... Men det har nog mest med sonen att göra. Eftersom han börjar må lite bättre håller jag tummarna att nästa år blir ett bra år!
    Vilket jobb med alla kartonger som varit på vift så länge. Måste ju ändå vara lite spännande att packa upp och se vad som finns där :) Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
  10. I St Raphael hyrde vi en lägenhet en vecka då barnen var rätt små och jag kommer ihåg att det var en jättemysig liten stad. Då gjorde vi även en avstickare till St Tropez och det var absolut den första gången vi såg de där "flytande lyxvillorna" så vi gick nog omkring och gapade en hel dag ;)
    Jag tror säkert det blir jättebra för er när flytten och omstarten på nya stället är gjord! Och det är klart att lite nostalgiskt är det ju alltid att flytta, men ibland är det ändå så att det är bra att vända blad till ett nytt kapitel.

    SvaraRadera
  11. Det är så speciellt det där. Mins så väl då vi flyttade från Bali, och då hade vi inte alls bott där lika många år, men det var ändå med väldigt blandade känslor.

    Skönt att alla era saker kom fram tillslut. Och lycka till med det som återstår av i-landsproblemen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kan vi behöva ;)
      Det är alltid blandade känslor involverat i en flytt. Just nu har vi en dotter som flyttat till Bali " på obestämd framtid" och jag måste säga att det är många blandade känslor involverade där också, även om det är någon annan som flyttat...fast jag får se det som att det inte är något dumt semestermål för föräldrarna ;)

      Radera
  12. Oj vad med kartonger!

    Känner igen mig i det där, fast vår flytt var inte alls lika lång, vi hade också en färdigmöblerad lägenhet i Spanien. Vi gav bort och slängde allt (inte huset då, det sålde vi ;-) ) utom det som vi fick rum med i bilen. Ändå har jag ett par kartonger i garaget märkta "sånt som inte fick plats" :-)
    Men visst kändes det konstigt att se huset tömt! Fast samtidigt en lättnad - det var dags för nån annan att ta över där :-)

    Skönt att era grejer kom fram till slut ändå - inte kul att ha dom ute på vift :-)

    Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns att det kan bli någon dylik kartong här också ;)

      Radera
  13. Ja, att flytta är aldrig enkelt och speciellt inte när man behöver prioritera. Jag har så svårt att göra mej av med grejer, så mycket känslor i så många saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis sådan är jag också! Och det trots att jag verkligen försöker intala mig att det "bara är saker"...

      Radera
  14. Är det redan ett halvår sedan ni flyttade hem, oj vad snabbt tiden går.
    Jag förstår att det är svårt att välja, bäst är det nog att ta det i etapper så att man inte förhastar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det något som går fort så är det tiden!

      Radera
  15. Tiden går så otroligt snabbt

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och inte verkar den sakta ner heller ;)

      Radera