fredag 16 november 2012

Agent 007 och Skyfall i Singapore

Att gå på bio här är ungefär likställt med att kliva in i ett kylskåp! Man gör bara misstaget att gå på bio iklädd kortbyxor och linne en gång, jag lovar! Så när det nu var dags att gå och se nya James Bond var det rustad till tänderna med varma kläder + den obligatoriska bioschalen. (Fast den här gången hade troligen ac-anläggningen gått sönder eller nåt, för plötsligt var det väldigt behagligt i biosalongen, men det var väl troligen en miss i arbetet, så det törs vi inte lita på nästa gång i alla fall.)

Eftersom det finns ett fyrtiotal biografer (de flesta med en mängd salonger), varav alla verkar visa Mr Bond just nu, så var det ju bara att hoppa in på första bästa, vilket är rätt bekvämt. En biobiljett här kostar ungefär hälften av en svensk, vilket gör det ännu bättre. Det som är dyrt är väl egentligen popcornen, men det är ju en av anledningarna att gå på bio här - att äntligen kunna frossa i riktiga salta popcorn!

Jag gillar James Bond och tillhör de som sett alla filmer (mer än en gång), men någonstans på slutet har det känts som om den "riktige" James Bond har försvunnit, det har dykt upp en mer seriös, skjutglad och allvarlig  actionhjälte. Gissa om jag blev positivt överraskad efter att ha sett Skyfall - James är tillbaka! Här fanns han ju igen, agent 007 med glimten i ögat! Visserligen lite onödigt mycket smällande på vissa ställen, men man kan ju inte få allt...

Lite svårt är det att förstå att det var redan 1962 Sean Connery för första gången gestaltade James Bond i filmen Dr No. Undrar om någon skulle ha trott på att agenten fortfarande skulle dra fulla hus på biograferna, gestaltad av skådespelare nr sex,  50 år och 23 filmer senare?

Hur som helst så kommer jag troligen att fortsätta se filmerna "bara för att" och efter den här råder det ingen tvekan han har ju hittat tillbaks! Måste bara tillägga att det känns rätt bra att ingen försökt hitta på ett svenskt namn på filmen, "Himlafall" hade kanske inte låtit riktigt lika slagkraftigt...

15 kommentarer:

  1. Apropå svenskt namn på filmen. Jag läste din rubrik på svenska och antog att det regnade kopiöst i Singapore.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte på det...har modifierat den lite nu :)

      Radera
  2. Jag har inte sett filmen än men har hört låten med Adele som är riktigt bra.

    SvaraRadera
  3. Visste väl det att du var en riktig "Bond Brud"...fast det är ju farligt att skriva att någon är det, gjorde det i min ungdom till en tjej och hon läste det som om hon var en bondtjej och det ville hon verkligen inte vara...(ler)

    Är dålig på att kommentera nuförtiden, jobbar alldeles för mycket!

    Gem...tack för tipset!
    Ha nu en riktigt fin Helg!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver ju faktiskt inte vara något fel att vara bondbrud heller...;)

      Radera
  4. Jag tror inte jag sett en hel Bond-film. Börjar titta på dem men antingen somnar jag eller så tappar jag sammanhanget någonstans i mitten av filmen :)
    Skyfall i Singapore, visst är det väl så. Har svårt att tro att det duggregnar där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker fortfarande att James Bond var "bättre förr", men det är något visst med filmerna ändå som gör att jag bara måste se dom... Och det där med regnet känns helt rätt!

      Radera
  5. Låter bra, ska se filmen om några dagar, det är något visst James Bond.
    kram

    SvaraRadera
  6. Hmmm...och jag tror att jag inte har sett en enda Bond film.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att det finns de som inte gjort det...;)

      Radera
  7. Himmel och pannkaka, kanske? Nej, jag vet inte. Har bara sett en Bondfilm och det var lite gäsp över den upplevelsen, vill jag minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att titeln "Himmel och pannkaka" skulle ha suttit som en smäck på den filmen!

      Radera
  8. Hej Marina, såg Skyfall igår och blev glatt överraskad; den funkar även dubbad till franska!

    SvaraRadera