söndag 10 juli 2016

Journal 64

"Journal 64" av jussi Adler-Olsen är bok nummer fyra av sex i serien om polisen Carl Mörk och avdelning Q i Köpenhamn. Avdelning Q står för uppklarandet av gamla olösta brott som begåtts i Danmark.

Ett 24 år gammalt fall med en prostituerad kvinnas försvinnande leder fram till hemska upptäckter om tvångsaborter och steriliserande av kvinnor som inte ansetts kunna föra "den danska rasen vidare". Detta i sin tur visar sig i nutid ha förgreningar till det nybildade danska partiet "Rena Linjer" som arbetar med den hemliga kampen, nämligen att kunna sterilisera och genomföra aborter på de som inte har "rätt anlag".

Carl Mörk för en brokig tillvaro privat med en aktuell skilsmässsa, ett nytt förhållande, inneboende och ett lite trassligt förflutet som dyker upp. Det är väl ungefär som det brukar vara i många deckare, men här tar det absolut inte överhanden, utan det känns relevant och stör inte alls handlingen på något vis.

Mörks assistent är en man från Syrien, Assad, vars språk och  dråpliga missförstånd då det gäller översättningar inte minst av olika idiom skildras på ett underbart sätt och gör att boken även har lite småkomiska inslag.

En mycket bra bok som jag absolut kan rekommendera, och jag kan även nämna att jag lyssnade på den med Stefan Sauk som uppläsare, och det innebar att det hela blev en teater, inte minst med just Assad, framställd helt fantastiskt!

8 kommentarer:

  1. Jag läser just nu "Fasanjägarna" av samma författare. Har bara läst en fjärdedel ännu men än så länge gillar jag den. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den första jag läste i serien, "fastnade" och har inte blivit besviken.

      Radera
  2. Har läst alla böcker utom den senaste i Q-serien av Jussi Adler-Olsen. Absolut älskar serien och författarens sätt att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har även läst den senaste och ja, den är också bra!

      Radera
  3. Får försöka komma ihåg det namnet och låna på bibblan!

    Boktips är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, det är bra böcker (i alla fall om du frågar mig!).

      Radera
  4. Jag älskar alla hans böcker och kan tänka mig att Stefan är en pärla som uppläsare. Än så länge nöjer jag mig med mina inre röster. :)

    SvaraRadera