lördag 10 februari 2018

Down memory lane


Om man rör sig på diverse sociala medier så ploppar det alltid upp "minnen från förr", det vill säga sådant som publicerades samma dag x år sedan. För egen del betyder det ett antal minnen från mitt andra liv, det som lyxhustru i den varma världen på andra sidan klotet. Det innebär alltid en massa minnesflashbacks och många härliga kom ihåg. Idag när just detta hände blev jag lite nyfiken på vad jag egentligen skrev och publicerade här på bloggen sådär i början. Sagt och gjort, jag letade upp mitt allra första inlägg från Singapore, vilket publicerades i oktober 2010 och handlade om Singlish. Jag vet att det språket fascinerade mig oerhört mycket i början, och den fascinationen blev inte mindre allt eftersom åren gick. Ni som har varit med ett tag vet att det är ett slags blandspråk, egentligen är det engelska, men inte vilken engelska som helst...vill ni veta mer så finns inlägget i sin helhet att läsa här.


Rätt nyligen firades Thaipusam, vilket även det innebar ett visst minnesregn. Ett stort antal bilder från denna, ur mina västerländska ögon lite mysko, hinduiska högtid dök då upp lite här och där. Det är ju trots allt en rätt tacksam tilldragelse ur fotografisk synpunkt med tanke på alla färgsprakande utstyrslar. Om någon vill dra sig till minnet varför en massa människor bestämmer sig för att promenera ett antal kilometer perforerade av diverse krokar och spjut finns även ett inlägg med förklaringar till det samt ett antal fler bilder på välperforerade personer här.


Det är verkligen en speciell tilldragelse. Nu är jag i alla fall en bit på väg i mitt eget perforerande, sista meningen i just det inlägget är ju att jag inte ens vågar ta hål i öronen, men det har jag ju vågat nu!


När jag nu ändå är inne på den nostalgiska vägen kan jag inte låta bli att förära er inlägget från första gången jag provade den lite speciella rätten "Fish head Curry". Bara så att ni ska veta vad ni ska göra med fiskhuvudena när ni rensar fisk så kommer även det. Varsågoda:  Fish Head Curry!


Nog med gammal skåpmat för idag. Nu börjar det dra ihop sig till Chinese New year och det blir första året på väldigt många år som jag får betrakta det via sociala medier, och det kan ju hända att några gamla bilder på detta evenemang även kommer att drabba er...


34 kommentarer:

  1. Jätteroligt och intressant att följa med dig tillbaka i tiden. Har med stort nöje läst de gamla inlägg du länkar till och även andra.
    Jag har ju liknande upplevelelser från våra år i Kina och hamnar ofta där i tankarna och i blogginlägg. Kanske kommer det mer...Hoppas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det helt säkert, kommer mera alltså! Det är ju så himla kul att läsa och komma ihåg!

      Radera
  2. Kul att läsa :) perforeringen var dock rätt läskig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte bara läskig, det är svårt att förstå att det är på riktigt även när man ser den på riktigt!

      Radera
  3. Grattis till att du har skaffat dig piercing! :)

    Jag vet inte vad jag ska säga och tycka. Eller jo, jag tycker att människor är helt idiotiska ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idiotiska eller ej, det är alltid så himla spännande och intressant med alla olika tratitioner runt omkring i världen.

      Radera
  4. I juli är det äntligen dags för mig & min sambo att åka till Singapore för första gången. Som vi längtar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så kul! Hoppas verkligen ni kommer att tycka om det!

      Radera
  5. Milde tid, jag är faktiskt glad att jag missat Thaipusam, lite väl tufft för min del.
    Singlish gillar jag desto mer, man blir lite full i skratt av deras accent. En man ropade faktiskt can, can, can efter mig, det lät som han sjöng. Man är ju liksom mer van vid no can.
    Jag hörde av en att SWEA att man ska göra Singapore runt, som aktivitet, de måste blivit inspirerade av dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det är fler som har gjort "rundturen" efter mig, men att det ska bli en Swea-aktivitet har jag missat. Kul!

      Radera
  6. Walking Memory Lane när den är som bäst. Vilka underbara minnen du kan njuta av nu och/eller senare på hemmet;-)
    Fish Head Curry - mums:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det - såå himla många underbara minnen! Och visst är fish head curry gott :)

      Radera
  7. Det måste vara många spännande minnen du har av Singapore.
    Kul att vandra “memory lane" ibland.
    Jag gjorde ju det också med tanke på inlägget om England och Storbritannien.
    Antar att Chinese New Year inte riktigt blir på samma sätt i Vämland. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det kan nog bli lite skillnad...;)

      Radera
  8. Tack för minnestrippen! Väldigt intressant. Haha, ja så skönt med ett grammatikbefriat språk men kanske inte så hållbart globalt. :)

    Fiskhuvudrätten påminner mig om när jag åt lammskalle under min studenttid. Då skulle ögat också ätas, dock inte av oss kvinnor utan av våra bordskavaljerer som skulle ta det via snapsen! Kan säga att inte alla klarade det ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det ögat som är den stora (?) delikatessen. Jag har provat, men det gick sådär, jag klarade det inte riktigt så det blev diskret utspottat i en servett. Men jag försökte i alla fall ;) Jag har lite svårt för mat som tittar på mig, och ändå svårare blir det ju om jag dessutom ska äta upp själva delarna som tittar...

      Radera
  9. Roligt med gamla minnen! Och bloggen blir ju som en dagbok man kan titta tillbaka i. Men fiskhuvud vet jag inte om jag skulle vilja äta. Min tanke var att de har så stark currysmak för att man inte ska känna hur illa det annars smakar :) Äter de likadant som i Kina? Där stoppar de in allt i munnen, tuggar och spottar sen ut skal, fiskben etc... Känns väldigt ofräscht att sitta på restaurang bredvid spottande kineser! Just ja, dags för det kinesiska nyåret. Det är stort hos dem.
    Önskar dig en fin Alla Hjärtans Dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, det där sättet att äta känner jag igen! Som sagt, inte sådär väldans vackert, men det är onekligen intressant att se den hela räkan stoppas in i munnen och uppenbarligen skalas där eftersom skalen kommer ut sen ;)

      Radera
  10. Men fy vad läbbigt med dom där perforeringarna (och då tänker jag inte närmast på dina hål i öronen ;-) ).
    Visst är det himla bra att ha en blogg-dagbok! Jag söker ofta upp saker vi gjort i bloggen när vi pratar om olika händelser och resor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen en fantastisk minnesbank!

      Radera
  11. Så kul med gamla minnen. Dessutom intressant var detta, även om jag aldrig kommer tillaga ett fiskhuvud. Hi, hi! Nä det lockar inte. :)

    Och de där krokarna såg riktigt läskiga ut. Usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller nog med där, inga fiskhuvuden här heller - i alla fall inte sådana som ska ätas upp ;)

      Radera
  12. Härliga minnen! Tack för att du delar med dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul att själv dyka ner i dom för att se vad jag har gjort :)

      Radera
  13. Tack Marina för kom-i-håget! Väldigt intressant fastän också en gnutta ruggighet också finns i det hela. Men det just det som är spännande med olika kulturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Och ju mer man får reda på, desto mer spännande blir det.

      Radera
  14. Ibland är jag nöjd med lagomsverige, åtminstone när jag slipper plåga mig med nålar genom kroppen. Fast sådana dumheter är poppis även här nu. Fiskhuvuden i curry skulle jag, till nöds, kunna smaka på. Kanske en delikatess. Surströmming låter inget vidare det heller. Gott tycker mången, jag vet faktiskt inte. Bara att det luktar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föredrar absolut fiskhuvud framför surströmming!

      Radera
  15. Blir ju inte direkt supersugen på fish head curry haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag full förståelse för, men det är godare än det ser ut - lovar! Fast det är ju inte så svårt...;)

      Radera
  16. Hej igen! På tal om att åka till Singapore. Vi planerar att åka till Rawa Island. Finns det några fler öar du kan rekommendera i närheten av Singapore? :) Helst bara över dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du vill ta en dagstur så är Bintan (Indonesien) ett bra alternativ. Det tar 45 min med färja från Singapore och det är en bra utflykt om man vill spendera dagen på en sandstrand inom nära räckhåll. Rawa var vi aldrig till, däremot besökte jag ett antal andra underbara öar på Malaysias ostkust. Det finns ju rätt många att välja på...

      Radera