söndag 7 september 2014

Under floden

Boken "Under floden" av Staffan Nordström är en intressant och väldigt otäck bok som bygger på verkliga händelser och författarens egna upplevelser. Den utspelar sig till stor del i Laos och trakterna där omkring. Den tar upp såväl fattigdom och korruption som sexhandel och vapensmuggling.

Boken handlar om Prim, en 14-årig flicka som bor med sin familj i en av Laos fattiga byar. Allt fungerar och de har det bra tills det inträffar något som vänder upp och ner på hela deras tillvaro.

Författaren som arbetat med byggprojekt i Phuket, fick idén till boken under en resa till Laos och den bygger på verkliga livsöden även om namnen i boken inte stämmer med verkligheten. Här finns de som tvingas sälja sina döttrar, korrumperad polis som blundar för det fruktansvärda som händer och själva drar fördel av situationen och de som använder floden för att smuggla vapen.

Det är en hemsk bok som verkligen berör och som tar upp aktuella ämnen. En bok som på vissa ställen borde ha krupit mer under skinnet på mig än den gjorde för trots allt detta så förblev den lite ytlig. Innehållet var bättre än språket och dialogerna alldeles för många för min smak. Det känns som om författaren försökt få fram alla förhållanden med hjälp av enkla dialoger istället för att försökt använda språket på ett målande vis.

Tyvärr så tar det här ner helhetsintrycket av boken, men det är ändå en bok jag rekommenderar med tanke på innehållet. Och det är absolut en bok som manar till eftertanke då den tar upp ämnen som i allra högsta grad är aktuella, även om karaktärerna förblir ganska ytliga.

7 kommentarer:

  1. Nja, inte riktigt mitt stuk om man säger så. Gjorde ett tappert försök att läsa något annat än deckare häromdagen, å det ångrar jag djupt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt mycket allätare i fråga om böcker och läser det mesta.

      Radera
  2. Låter ganska mycket som mitt stuk dock! Kanske något jag ger mig på när jag får lite mer tid över! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag nog kan vara ett bra bokval för den är absolut läsvärd.

      Radera
  3. Känner inte till boken så tar och kommenterar litet om ett par av dina tidigare inlägg.
    Dina temperaturer låter väldigt behagliga. Här har vi fortfarande uppemot +30 vilket är mycket varmare än vad det "skall" vara. Torrt och soligt fortfarande.
    Och jag saknar svampplockning. Gick alltid ut i skogen och plockade trattkantareller, soppar, trumpetsvamp osv.
    Visst är goda vänner något fantastiskt. Jag har vårdat mina vänskaper i Sverige under alla år. Roligt med ditt foto på alla som träffades. :)

    SvaraRadera
  4. Här väntar vi nu på explosionen av trattkantareller i skogen, för det ttor jag att det blir i år.

    SvaraRadera
  5. Den lät klart intressant, trots att du uppfattade den som ytlig. :-)
    sv:
    Ja, eller hur? ;-) Variation gör livet lite roligare.

    SvaraRadera