onsdag 10 september 2014

Kaffetårens betydelse för mänskligheten

...eller kanske i alla fall för oss svenskar. För visst har kaffet betydelse i vårt liv. Inte i allas, men åtmisntone i mångas. Ni vet betydelsen av det där morgonkaffet vid frukostbordet, eller den där första koppen på jobbet.  För att inte prata om fikarasten! Vad vore livet utan den? Visst är helt ok att dricka te istället, men fikarast måste vi ha!


Den förste svensk man vet smakade kaffe ska vara en man vid namn Claes Rålamb som var sändebud i Turkiet åt Karl X Gustav, och det var just i Turkiet denne man fick smaka kaffe. Det första riktiga bevis på att kaffe tagits in i Sverige är från tullen i Göteborg år 1685, då det fördes in ett halvt kilo kaffe i landet. Sedan dröjde det ytterligare tre år innan det fanns att köpa på apoteket.

Under 1700-talet ska det ha varit ett antal kaffeförbud i landet av olika anledningar och år 1756 förbjöds all konsumtion av drycken i fråga. Som tur var så upphävdes det sista förbudet år 1822 och resten skulle man väl kunna säga är historia...

Idag konsumerar vi svenskar i genomsnitt runt 160 liter per år, och med tanke på att det finns ett stort antal som inte dricker kaffe över huvudtaget så är det inga små mängder som konsumeras minsann. Numer är det ju inte heller sådär enkelt så att man dricker brygg- eller kokkaffe, nej nu är det espresso, cappuccino, latte eller någon annan variant som man kan få på något av alla de olika kaffeställen som finns överallt.

Och visst, jag dricker väldigt gärna en espresso eller cappuccino, men frågan är om inte det absolut bästa kaffet är det som hälls upp ur en termos och intas sittandes i en skogsglänta någonstans


18 kommentarer:

  1. Nja, där vet jag inte om jag håller med dig. Har nämligen aldrig druckit en kopp hett kaffe ur en termos. Det är alltid ljummet. Konstigt nog kan jag fylla en termos med te, för då gör det mig inget om det är ljummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är dags för en ny termos ? ;)

      Radera
  2. Riktigt kokkaffe, kokat i panna på en vedspis i Norrland. De va kaffe de. Numera blir det percolatorkaffe. De nya avancerade kaffetrenderna har dock gått mig förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kaffet lät riktigt gott, synd bara att det är lite lång resa för att få tag i det...;)

      Radera
  3. Ja men visst är det väl underbart med kaffe från termos. Sitta där på en mossig sten mitt ute i skogen och kuckelura. Ljuvligt!!

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag inte dricker kaffe får jag säga att varm choklad ur termos är också väldigt gott. Gärna med litet vispad grädde. :)

    SvaraRadera
  5. Te går också lika bra säger jag som inte dricker kaffe, men känner igen mig i det du skriver. Kanske det är så att det är fikastunden som är det viktiga, inte just kaffet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Te går absolut precis lika bra, och visst är det så, det är just det där med "fika" som är viktigt.

      Radera
  6. Kaffetaren ar livsviktig! Haller med om termoskaffe omgiven av vacker natur ar nastan oslagbart! Vanligt bryggkaffe ar min favorit. Fikastunden ar nog sa viktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffet blir liksom mycket godare om man är omgiven av träd mossa och fågelsång.

      Radera
  7. Intressant inlägg och jag håller med om det sistnämnda.
    Jag skulle gärna vilja testa cikoriakaffe. Jag tror inte det är gott men eftersom jag känner till historien om det och vi hade massor av cikoria utanför vårt kaffekoppmuseum skulle det varit kul att dricka en kopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade aldrig hört talas om det, men nu har jag kollat - tack för det! Visst kunde det vara kul att testa någon gång, och man vet ju aldrig...

      Radera
    2. Det ska vara beskt till smaken, men under kriget var det säkert bättre än inget. Cikoria är en mycket vacker blomma.

      Radera
  8. Vad skoj att du skrev om kaffe precis nu. Jag var nyligen på Europas äldsta, i dag öppna, kaffehus - Caffe Florian i Venedig, som öppnade sina dörrar i december 1720. Och där drack jag kaffe med varm mjölk för 9 Euro. Men det räckte till två koppar. Rekommenderar att ni besöker Florian om ni är i Venedig.

    Läs mer om Caffé Florian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut göra nästa gång jag är i Venedig...när nu det kan bli!

      Radera
  9. Alltså, kaffe ur termos + kanelbulle, ute i skogen eller under ett äppleträd i en trädgård... Fantastiskt är det. För att inte tala om en kopp "turkiskt" på ett kafé på Balkan eller i Afrika..
    En cortado på Löfbergs eget kafé Rosteriet, DET är också världsklass det!

    SvaraRadera