måndag 27 april 2015

Leona Tärningen är kastad

”Leona Tärningen är kastad” är Jenny Rognebys debutroman. En deckare som handlar om polisen Leona.  Leona är en mycket speciell person som troligen har någon slags bokstavskombination och dras med traumatiska minnen från sin barndom.  Hon har svårt att komma överens med sin omgivning och hon har även problem att finna sig tillrätta i sin familjesituation.

Ett rån begås av en sjuårig naken och blodig flicka som efteråt är som uppslukad och inte går att finna. Rånet följs av fler och Leona sätts som ansvarig för att lösa fallet.   

En helt ok bok, men jag blev absolut inte stormförtjust. På något vis känns ingredienserna ”inne”, barn som far illa och någon med en slags diagnos som ska försöka fungera tillsammans med andra. Språket är korthugget (för korthugget för att det ska falla mig i smaken), troligen för att spegla Leonas personlighet men det blir jobbigt i längden.

Samtidigt som det är en bok med ”kända ingredienser” är den annorlunda och den tar oväntade vändningar. Om jag har förstått det hela rätt så är det planerat fler böcker om Leona, men jag är inte helt säker på att jag kommer att ge mig på dem, just nu känns det som om en räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar