torsdag 29 september 2016

Någonstans har det blivit fel...

Det här med den varma september har väl ältats rätt mycket nu och det kan ju till och med vara så att det är uttjatningsvarning på det hela, men bara lite till...

Att det är något som blivit fel är rätt lätt att förstå då man glatt ger sig ut  skogen för att jaga lite trattkantareller i slutet av september och istället för svamp hittar små söta blommor. Man ska inte plocka blåklockor när det snart är oktober! Man kan inte göra soppa på blåklockor och jag vill inte ha dom i min svampkorg! Visst är det mysigt när det är varmt, men vissa saker blir lite fel om jag får säga så.


Frågan är vad som händer i juni? Det kanske är då svampen kommer och vi får pryda midsommarstången med trattkantareller istället för lupiner, för de kommer säkert att blomma ut i december. Nu har man även fått "problem" med jordgubbar som tror att det är sommar igen så de börjar mogna. Med andra ord, glöm det där med jordgubbar till midsommar, nu får det bli jordbubbstårta på julbordet istället. Fast det kanske inte gör så mycket, jag menar vi äter ju sill till tårtan såväl på midsommar som jul i alla fall, så vi märker kanske ingen större skillnad.

Nu känns det verkligen som om det där citatet från Shakespeares Hamlet kommer väl till användning: "Ur led är tiden"...

8 kommentarer:

  1. Nu gäller det att vi lär oss hantera den här nya, ur led varande tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och lite känns det som om vi måste njuta så länge den varar, för visst har det varit skönt och risken finns ju att nästa sommar och höst blir "som vanligt" igen...

      Radera
  2. Klimatförändring eller mera passande "global warming" är det vi har fått. Å för en gångs skull har vi nordbor fått nå't riktigt fint - en toppen sommar, vilket jag är otroligt glad för. Jag är anpassningsbar till den ur led varande tiden. Inga problem alls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog drista mig till att hålla med, det har varit rätt skönt i år.

      Radera
  3. Vänta du. Snart kommer det att bli en stor smakupplevelse. Soppa på blåklockor. Håll ut. Svampen kommer säkert till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att det kan bli svamp till jul, och det låter ju något mer intressant än blåklockssoppa.

      Radera
  4. Redan när jag började läsa tänkte jag på "ur led är tiden", så såg jag mot slutet att du tänkt samma.
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera