måndag 23 januari 2017

Tillbaka i hemmet på bortaplan


Efter ett antal timmar på resande fot har jag nu landat "där borta i värmen" igen. Med andra ord: Nu är jag åter på plats i Singapore. Precis som de senaste gångerna flög jag med QatarAirways, vilket har visat sig vara ett mycket prisvärt alternativ. Dessutom tycker jag det är rätt skönt att göra den där mellanlandningen ungefär halvvägs i Doha för att få sträcka lite på benen och röra lite på mig. Första delsträckan var sådär "härligt trång" med ett fullsatt plan. Det är vid sådana tillfällen det alltid är en utmaning då maten kommer. Att desarmera de inplastade besticken och fälla in armbågarna för att på något vis försöka få i sig maten utan att få den i knät. Dessutom ska man samtidigt försöka få plats med ett (om man riktigt vill utmana ödet kan det vara två) glas på den något underdimensionerade utfällbara brickan utan att det glider av och sprider vätska på något icke önskvärt ställe. I och för sig kan det vara bra om man får trassla lite, om inte annat så fördriver man ju lite tid på så vis.

Nästa deletapp, den från Doha till Singapore, däremot var en sådan där overkligt fantastisk flygning. Planet var nästan spöklikt tomt! Samtliga passagerare kunde förse sig med tre egna säten plus att det fortfarande fanns många tomma platser. Med andra ord så innebar det att jag kunde bulla upp ett antal kuddar mot väggen vid fönstret och sträcka ut benen på de övriga sätena och sitta väldigt skönt hela vägen. Flera brickor att använda och extra stolar att förvara saker på. Inga fruktlösa försök att vika sig dubbel och famla i mörkret efter saker i en väska under stolen framför eller att snubbla över ben som sträcks ut i gången när man besöker toaletten.


Flygplanstoaletten ja, jag kan fortfarande inte sluta undra över varför det ska finnas en helkroppsspegel på insidan av vissa dörrar. Vem i hela friden är intresserad av att se sig i helfigur när man sitter på toaletten? Jag skulle inte tro att det är speciellt intressant någon gång, men allra minst då man i något slags dvalaliknande tillstånd med ett hår som, efter att ha gnidits mot en flygplansfåtölj, ligger sådär underbart kletat mot huvudet och med ögon som inte direkt glittrar av energi ska sitta och titta på sig själv på en flygplanstoalett.

Men som sagt, nu är jag på plats. Det var inte direkt något kanonväder som mötte mig, här har det åskat och tömt ned regn i det närmaste ett dygn. Ni vet sådant där riktigt monsunregn då man får plaska fram till fotknölarna i vatten, men efter regn kommer sol, så den är väl förhoppningsvis på väg. Varmt är det ju i alla fall och fuktigt är det i vanliga fall så ni kan tänka er hur fuktigt det blir efter en sådan här genomkörare på regnfronten. Det innebär att nu är det där elektriska stripiga svenska vinterhåret ett minne blott, lockarna är tillbaka, läpparna behöver ingen extra fuktstrykning och de begynnande självsprickorna på hälarna är snart väck. Lite fördelar ska det ju vara med att leva i ett land med konstant skyhög luftfuktighet!

För övrigt var det helt fantastiska kvällar med riktigt underbara färgskådespel på himlen innan jag lämnade Sverige. Så innan jag ska bombardera er med bilder från Singapore får det bli några avslutande färgsprakande kvällsbilder från Karlstad...



21 kommentarer:

  1. Det var verkligen ett tomt flygplan.

    Fina bilder från Karlstad :) måste säga att jag blir lite sugen på att flytta till Värmland när jag ser dina bilder därifrån!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett rätt trevligt ställe att bo på och du är välkommen ;)

      Radera
  2. Kan inte låta bli att skratta åt ditt klockrena inlägg om "livet i ett flygplan". Du kunde inte ha beskrivit det hela bättre. Toalettens iakttagelser tar priset!
    Bilderna på Karlstad var helt suveräna. Men nu ser jag framemot många bilder från Singapore!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer - förr eller senare! Just nu bara regnar det så jag väntar på lite mer ljus ;)

      Radera
  3. Vilka färger!Helt otroligt vackert.

    Och jag kan inte annat än skrattandes hålla med: en helkroppspegel på toa? Det går ju liksom inte ens att ta ett steg tillbaka för att se hur illa det egentligen är med allt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte låta bli att undra hur personen som kom på detta tänkte...;)

      Radera
  4. Jättefina bilder från Karlstad som du får med på näthinnan innan du reste. Log igenkännande åt flygningen och skönt att det då bara var ett så fullt plan till Doha. Vi har några gånger flugit Quatar till Bangkok och är planet fullt så är det skönt att kunna röra sig lite i Doha innan sista biten. Och ändå tillhör har Quatar plan som har förhållandevis gott om plats även i ekonomiklassen.
    Så skönt att kunna pusta ut sista delen av resan och sträcka ut dig.
    Numer överväger vi business på långresor, åldern tar ut sin rätt- Och vi kan ju resa när det är "lågsäsong".
    Njut nu av Singapore och visst drömmer jag mig till Asien. Helt klart.
    Välkommen hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Qatars ekonomidel är precis som du säger riktigt rymlig, och får man dessutom breda ut sig som jag fick den här gången är det inte mycket att klaga på...

      Radera
  5. Att ha en rätt tom flight är lyxigt. Tycker inte om att sitta riktigt tätt men oftast är det ju så.
    Minns en flight här i USA när min pappa och jag reste runt 1986 och vi hade ett väldigt tomt flygplan under en flight. Planet var så lätt (knappt något baggage) att vi lyfte mycket snabbare kändes det som.
    Vilka färger från Karlstad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med flyg som har platser över är att föredra, om man säger så...

      Radera
  6. Välkommen tillbaka till Asien.
    Vilken angenäm flygresa, bra mycket bättre än Thaiair som tyvärr gått ber sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner precis det samma, Thai Air är inte vad de var för några år sedan.

      Radera
  7. Du får ha det så bra i värmen! Att äta på planet tillhör inte mina favoriter. För trångt. Egentligen är allt för trångt på flyget. Men vad göra när man vill ut och röra på sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bara att bita i det sura äpplet!

      Radera
  8. Noterar att det råder en viss överensstämmelse i färgskalan mellan bilden inne i planet och bilderna från Karlstad. En viss.

    SvaraRadera
  9. Wow vad du är positivt inlägg. Du verkar ta allt med en klackspark🤗Vad jag har fått reda på är att lite fukta bra för både ansikte och kropp. Ha nu en mysig tid i Singapore. Ska bli spännande att få följa dina inlägg 🤗🤗

    SvaraRadera
  10. Wow vad du är positivt inlägg. Du verkar ta allt med en klackspark🤗Vad jag har fått reda på är att lite fukta bra för både ansikte och kropp. Ha nu en mysig tid i Singapore. Ska bli spännande att få följa dina inlägg 🤗🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fukt är bra för de delarna och med tanke på allt regn som fallit de senaste två dagarna måste det bli himla bra ;)

      Radera
  11. Åh vad härligt. Singapore är verkligen en av mina favoriter i Asien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en speciell stad som har mycket mer att ge än vad man kan tro.

      Radera