onsdag 31 januari 2018

Stockholmshelg med kultur och två små hål

En helg i Stockholm är aldrig fel! Om man dessutom, som jag, har båda döttrarna där blir det ändå mindre fel. Med andra ord så har jag tillbringat en mycket härlig helg i Stockholm.

Säga vad man vill om SJ, det är ju inte alltid de där tågen kommer fram som de ska, men bekvämt är det och tågtrafiken mellan Karlstad och Stockholm är rätt bra med tanke på hur många avgångar det finns att välja på. Bokar man dessutom i rätt tid och inte är så beroende av ett visst klockslag så finns det ett rätt stort antal avgångar att välja på. Inte nog med det, utan nu har jag tydligen även kommit upp i "priofärg grå", så nu får jag till och med gratis kaffe! Nästan så jag kände mig lite som en VIP-gäst och kunde sträcka lite extra på mig, fast å andra sidan så har jag säkert bidragit till det där kaffet flera gånger genom mina resor.


Det är alltid så himla kul att träffa döttrarna och det är klart att deras tillvaro i Stockholm gör ju att jag har tillbringat rätt mycket tid där och har faktiskt lärt mig tycka riktigt bra om staden. Det känns som om jag upptäcker något nytt varje gång. Förutom att vi umgicks så blev det en riktigt kulturell vistelse den här gången med inte mindre än två museibesök.

Vi startade med Naturhistoriska Riksmuseet som vi passade på att besöka en snålblåsig eftermiddag. (Den där blå himlen som syns på bilden varade inte många minuter alls!) Ett fantastiskt ställe! Jag vet att vi var där när döttrarna var små, men jag hade bara väldigt vaga minnen från besöket och måste säga att det blev en mycket positiv upplevelse!


Många spännande, mer eller mindre bekanta, djur kan man hitta. Kanonkul för såväl stora som små. Skulle man dessutom vara intresserad av "stenar" så fanns en megastor stensamling i ett kristallkroneförsett rum. På något vis passar rummet inte in, utan känns väldigt annorlunda. Här finns Hjalmar Sjögrens privata mineralsamling i fantastiskt vackra skåp. Om man inte tycker själva mineralerna är så jätteintressant kan det vara värt att titta på de vackra skåpen de förvaras i, och kristallkronorna i taket går inte av för hackor de heller. Lite kan man ju också fundera på hur man kommer på idén att samla på så många "stenar", det kräver ju sitt utrymme om man säger så.


Dessutom gjorde vi ett besök på tekniska museet med alla sina varianter av "prova-på-maskiner". Här kunde man i tydlig vinter-OS-anda prova på att åka skidor, skjuta ishockeypuck, testa snowboard eller något annat på temat. Eller varför inte kolla hur stark man är, hur högt man kan hoppa eller hur bra man är på att hålla balansen. Men det roligaste och mest intressanta är nog ändå alla gamla nostalgiprylar om ni frågar mig. Jag är ju inte sådär jättetekniskt intresserad, eller närmare bestämt inte alls, så de där nya prylarna, eller beskrivningar hur saker fungerar är väl kanske inte sådant som jag spenderar sådär jättemycket tid med att fundera över. Däremot den gamla saaben tilltalade mig väldigt mycket (det där med nostalgi ni vet...)


Eller tandläkarutrustningen som bevisligen användes av en tandläkare i Stockholm från 1939 till 2010! På något vis känns det som om han troligen inte fick några nya patienter, utan hade kvar samma som var där på 40-talet...


Jag måste säga att det är fantastiskt att det finns så många museum i Stockholm med fri entré (dock inte tekniska) och jag har nu en idé om att jag ska försöka beta av något vid varje storstadsbesök. Vi får väl se hur det blir med det, men jag är ju i alla fall en bit på väg.


Inte nog med den kulturella biten, jag har äntligen blivit stor! Jag har nämligen alltid sagt att jag ska ta hål i öronen när jag blir stor och nu äntligen hände det! Nu ska jag bara stå ut de här veckorna tills jag förhoppningsvis ska våga mig på att byta örhängen också! Nästa steg i mognadsprocessen blir att klippa frisyr, men det kan ta tid.

Som sagt, en mysig helg, och det bästa är naturligtvis att få spendera tid med våra älskade döttrar!

18 kommentarer:

  1. Alltid trevligt med en helg i Stockholm. Jag måste bli bättre på det där med att besöka museum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en sysselsättning jag uppskattar mer och mer.

      Radera
  2. Låter som en härlig helg och ser ut som solen sken också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ser väl ut så, men jag får väl vara ärlig och erkänna att bilden togs den minuten solen visade sig.

      Radera
  3. En riktig höjdarhelg låter det som. Priofärg grå. Inte den mest upphetsande färgen, men det kommer väl gladare färger med fortsatt resor.

    Det är en intressant mognadsprocess du genomgår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mognadsprocessen tar tid kan jag lova!

      Radera
  4. Tekniska trodde jag liksom inte var min grej, men så som du beskriver det blir jag nyfiken!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ju inte den person som älskar tekniska prylar men tyckte om det ändå. Och just nostalgiprylar tycker jag är jättekul.

      Radera
  5. Vilken trevlig helg i Stockholm och en hel del hann ni med.Fint att trägga döttrarna. Och museiebesöken där kan bli många. Fotografiska rekommenderas verkligen vid nästa besök. Både museet och cafeterian/restaurangen.

    bra med tåg och jag vet ju att det till och från Karlstad finns många avgångar. Ohc går och kommer tågen i tid är det än bättre-
    Välkommen tillbaka till Stckholm-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotografiska lockar alltid, men där har jag varit flera gånger och nu tänkte jag hitta några nya att besöka. Fast det får nog bli något besök på fotografiska också...

      Radera
  6. Jättekul att du har varit kulturell på min hemmaplan. Det borde jag vara lite oftare känner jag. Naturhistoriska ligger ju nästan granne. Det museet har jag besökt en gång - för kanske fem år sedan eller så. Tekniska har jag också varit på, för 20 år sedan...

    Så långt med att ta hål i öronen lär jag nog aldrig komma, men jag klipper mig vart sjätte vecka;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid lättare att komma till skott och besöka olika platser när man inte är på hemmaplan. Någon gång ska jag försöka se efter ordentligt vad Karlstad har att bjuda på också ;)

      Radera
  7. Kul att ni hittade flera bra museer och kul att ni gillade naturhistoriska! Där jobbade min pappa när han levde.

    SvaraRadera
  8. Härligt med ett besök i den vackra huvudstaden! :-)
    Naturhistoriska var det år och dar sen jag var på...

    Grattis till att du äntligen har blivit vuxen! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog några år, men bättre sent än aldrig...;)

      Radera
  9. Åh, så mysigt det lät med detta besök i huvudstaden hos döttrarna! Själv älskar jag Stockholm (min tidigare hemstad) och skulle gärna flytta tillbaka dit en vacker dag.

    Kul plan att beta av ett museum vid varje besök! Ja, visst är det fantastiskt att det dels finns så många, dels att många är gratis.

    Önskar dig en fin fredag och lycka till med ditt "nya jag"! Alltid kul med lite nystart och förändring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Så väldigt mycket "ny" kanske jag inte känner mig, men det är väl kanske så att det var nu jag blev stor...eller inte...;)

      Radera