lördag 30 oktober 2010

Chinatown


Precis som Little India,  så är Chinatown en liten stad i staden. Om man går upp på en av de gångbroar som finns över gatorna så ser man tydligt hur öst möter väst här. Bakom den gamla Chinatown-bebyggelsen reser sig Singapores skyskrapor mot himlen. Här hittar man också ett myller av folk, färger och dofter - dock inte på samma sätt som i Little India.



Man skulle kunna säga att det finns två sidor av Chinatown. Dels är det marknadsgatorna där de flesta turister befinner sig. Där kan man i vanlig ordning hitta alla souvernirer, kameror med tillbehör, skräddare, div. andra prylar och kläder, och naturligtvis mat. Sedan kan man ta någon liten väg och komma "bakom" och där finns affärerna där kineserna själva handlar. Här är alla dofter i form av kryddor, frukt och div. torkade rötter, fisk och andra mystiska "medicinala attiraljer".







Mycket som kan tyckas underligt i en västerlännings ögon, glasburkar och lådor fyllda med torkad bläckfisk i olika storlekar, sjögurkor, ginseng, rosenrot, och andra rötter samt en massa annat spännande. Tyvärr kan man även hitta torkade hajfenor i mängder och eftersom dessa är ansedda att vara bra för potensen, så lär de väl fortsätta att säljas.





Jag har planer på att försöka köpa och tillaga olika varianter av dessa varor. Kan väl inte säga att jag kommit så långt än, men jag har köpt, kokat och ätit sjögurka! Det var enupplevelse i sig, inte smaken, men tillagandet! Den skulle kokas och bytas vatten på i flera dagar innan den slutligen var klar och då kan jag väl inte påstå att den var särskilt inbjudande, inte smakade det så mycket heller. Men om nu kineserna påstår att den är nyttig, och speciellt bra mot ledvärk, så är det säkert så...


Sjögurkor i varierande storlek och prisklass

Något övrigt som är värt ett besök här, är Buddisttemplet på Banda Street. Väl där inne får man nästan känslan av att vara delaktig i något mäktigt. Alla skulpturer och färger, frukter och ljus. På något sätt inträder ett lugn, trots att det naturligtvis är ytterligare ett antal människor där. Några, som precis som jag, är där för att titta, och några för att dom faktiskt använder det som sitt tempel. Det är fantastiskt att se dessa människor som faktiskt lyckas ha en lugn stund tillsammans med sin gud, trots alla nyfikna turister. Åker man upp några våningar så finns där "Buddah tooth and relic museum" där man kan vandra omkring och läsa sig till det man vill veta om buddhismen. Efter att ha spenderat några timmar med att försöka sätta mig in i denna religon konstaterade jag, att om jag någon gång skulle få för mig att bli religiös, ska jag nog satsa på Buddah!







Annars kan man bara parkera vid en av alla restauranger och köpa något läskande att dricka, varför inte en iced lemon tea, och titta på alla människor som passerar förbi, det är faktiskt en helt ok sysselsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar