söndag 24 oktober 2010

The Town

"The Town" syftar på Charlestown och är titeln på en film regisserad av och med Ben Afflek i huvudrollen. Det är ytterligare en film med en "charmig bad guy som vill dra sig tillbaka från brottsligheten och göra något annat och som är smartare än FBI-agenten som jagar honom", men en av dom bättre filmerna på det temat som om jag har sett.

Handlingen är förlagd till Charlestown, där många, på ett eller annat sätt, sysslar med sådant som inte ryms inom lagens gränser. Huvudpersonerna har växt upp tillsammans och är som bröder, fast ändå väldigt olika. De livnär sig på att råna värdetransporter, men det är väl inte alltid det går som planerat. (Om allt gick som planerat skulle det för övrigt finnas väldigt få filmer på temat...)

Filmen börjar med ett bankrån, där de blir tvungna att ta en gisslan, och det är den lilla detaljen som rör till det senare. Det visar sig nämligen att gisslan, en vacker bankdirektör, bor i Charlestown, och risken finns ju att hon känner igen rånarna!

I filmen finns det mesta: skurkar, FBI, kärlek, vänskap, svek, skottlossning, biljakt...ja, det mesta som behövs för att den faktiskt ska kunna tilltala lite olika smaker. Ben Afflek gör sin roll mycket bra och på ett sätt som gör att man kommer nära och lär känna rollfiguren väl.

Det som jag tycker är lite jobbigt med sådana här filmer, är att jag aldrig riktigt vet på vems sida jag står. Om jag ska hålla på den som egentligen är skurken, eller om jag tycker att han ska åka fast. Men vi vet väl alla hur det är, det blir väl skurken, för han är ju faktiskt både trevlig och charmig, och det är nog så att egntligen vill han nog inte hålla på med det han gör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar