söndag 31 oktober 2010

Att leva utan tider och måsten

Det är ett helt annat liv, att leva utan tider att passa! För många är det en utopi, något som inte kan existera i vår uppstressade tillvaro. Det har tagit tid, men nu har jag insett att det är så jag har det.

Inte nog med att jag lever och bor här i min lilla bubbla, jag har väldigt få tider jag behöver passa. Och om jag mot förmodan har en tid, gäller det oftast något trevligt, som att träffa någon och göra något kul! Det som är det mest underliga är att jag trots detta har en tendens att titta på klockan! Vi lever i en värld där tiden har så stor betydelse, och det är så inrotat i vårt beteende, så det där med att lägga bort klockan, även när den inte behövs, är jättesvårt.

Hur många är det inte som på semestern har sagt att "nu lägger vi bort klockorna", men att det ändå slutar med att man funderar på vad klockan är, om det inte är så att man är lite hungrig... Det är inte så lätt som det låter. Men det är ett härligt liv att inte vara beroende av tiden, och framför allt att inte ha några måsten.

Våra liv är alldeles för fyllda av måsten, och det är en träningssak att göra sig av med dom. Om detta lyckas, om än aldrig så lite, så skulle det få oss att må mycket bättre, det är jag helt övertygad om. Jag hörde en gång att vi behöver träna oss på att säga "jag vill" istället för "jag måste",  alternativt säga "jag vill inte" och låta bli! (Jag vet att det inte alltid är så lätt, men man kan ju testa litegrann)

Hur som helst, så ska ni veta att jag njuter i fullla drag av mitt "o-måste-liv" och något av det nyttigaste som jag lärt mig under den här tiden är att jag kan tillåta mig själv att ha dagar när jag inte gör någonting och att det är ok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar