tisdag 12 oktober 2010

Tankar kring bloggandet

Så har jag då hållit på med det ett tag, bloggandet alltså. Jag måste säga att jag tycker det är kul att skriva ner lite upplevelser, tankar och funderingar. Sedan är det klart att det är ännu roligare när jag vet att det faktiskt finns några som läser det jag skriver - tack allihop!

Nu ska jag dock bekänna en sak, att alldeles friktionsfritt och utan tandagnissel är det ju inte! Själva skrivandet är det inga problem med, och jag har ju till och med lärt mig lägga in bilder. Inte så illa av en som inte är speciellt bevandrad i datavärlden. Ni ska veta att jag faktiskt en gång hade en elev som tyckte jag var så hopplös att han påstod att om jag hade suttit vid en dator så var det tip-ex på skärmen! Appropå det, undrar om det finns någon marknad för tip-ex numer...

Som sagt texter och bilder är inga större problem, men sen då?? Jag har roat mig med att kikat lite på div. bloggar, den ena tjusigare än den andra. Det finns bilder och text lite överallt, länkar och extra sidor, mappar, flikar, presentationer, bildspel och en massa annat som ser väldigt proffsigt ut. Så vill jag att min blogg också ska se ut och det är nu problemen kommer! Det är ett, i min värld, nytt språk, en massa ord som inte ingår i mitt vokabulär. Ni vet sådana ord som troligtvis på ett mycket enkelt och smidigt sätt förklarar hur man gör för att få bloggen att innehålla något av det ovan nämnda. I det här läget hade det troligen varit väldigt bra att varit på jobbet, där hade det helt säkert funnits massor med elever som kunnat tala om för den här tröga skallen hur man gör.

Nåja, skam den som ger sig! Jag ska fortsätta försöka snitsa till det lite, men det tar nog ett tag till innan det händer något revolutionerande...tills dess får ni stå ut med att den här bloggen är en mycket enkel blogg med texter och bilder i "ett rakt nedåtstigande led".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar