lördag 23 oktober 2010

A typical Swedish name - IKEA

Vad ska man hitta på en disig lördag när det inte lockar sådär väldigt att gå ut, om inte att ta en tur till IKEA!! Himla tur att Ingvar har sett till att den möjligheten finns oavsett var i världen man befinner sig.

Dagens uppdrag var att investera i två hopfällbara stolar och ett litet bord till balkongen och det lyckades vi med på ett alldeles utmärkt sätt. Krukset var bara, precis som alltid när det handlar om ikea, att det blir ju inte bara det som var tanken ifrån början...helt plötsligt finns det hur mycket som helst som man bara inte kan förstå hur man har klarat sig utan så länge! Så det blev väl lite mer än bord och stolar till balkongen, i kassarna vi hade med oss därifrån fanns  lite div. köksattiraljer, någon käck plastanordning att samla alla soppåsar i, lykta att ställa på bordet på balkongen, mera ljus...tja, ungefär som vanligt alltså! Men vi köpte faktiskt varken servetter eller värmeljus! (Hade kvar sedan förra gången vi besökte detta utflyktsmål!)

Sedan ska vi naturligtvis inte glömma det bästa av allt när man är bosatt utomlands - affären på vägen ut med ät- och drickbart! Ni vet, salt godis, sill, kaffe och allt annat man helt plötsligt inte kan vara utan, fast det har gått väldigt bra fram till nu. Där fanns till och med blåbärste, men detta mycket typiskt svenska (?) kände jag att jag har klarat mig rätt bra utan i nästan 50 år förut, så jag kanske inte behöver det nu heller. Däremot blev jag plötsligt väldigt sugen på Mariestads öl, som vi vanligtvis inte brukar dricka så frekvent, men nu stor det ju här i hyllan på ikea, och då är det klart att jag måste ha det! Så nu har vi Mariestads öl, salta sillar, Ahlgrens bilar, svenskt kaffe och en massa annat man inte kan klara sig utan i skåpet, så allt är precis som det ska vara...

Däremot måste jag erkänna att vi inte stannade kvar och åt köttbullar och mos - där går gränsen för patriotismen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar