söndag 12 maj 2013

Pulau Tioman

Då blev det ytterligare en ö att lägga till samlingen. Ni vet den där "samlingen bestående av paradisöar". Det är väl ingen samling som blir speciellt värdefull för så många fler än mig själv, men det räcker gott och väl (och blir över!), och det är minnen jag kommer att leva länge på.


Det finns många fördelar med att få besökare ifrån Sverige. Den största är naturligtvis att det alltid är jätteroligt att få hit kompisar och få umgås ordentligt och göra en massa roliga saker tillsammans. En annan är att det är många som vill passa på att se något mer än Singapore när de ändå "befinner sig i området", och då   kan det ju betyda att de får med mig på köpet, liksom...


Den här gången var vi till Tioman, en ö med vita sandstränder, kristallklart vatten och vajande palmer utanför Malaysias ostkust. Det är en ö som mäter ca 4x1,5 mil och består till största delen av regnskog. Den är en av många öar i ett område som går under benämningen "Marine Park", så här försöker man bevara flora och fauna, såväl ovan som under vattenytan.

Enligt legenden var det en drakprinsessa som, på sin väg till Singapore för att hälsa på sin prins, stannade för att vila i det kristallklara vattnet. Hon blev så betagen i denna vackra plats så hon avbröt sin färd och beslöt sig för att stanna. Drakprinsessan blev till en ö som gav skydd till, och välkomnade, passerande resenärer, och där befinner hon sig alltså än idag och sträcker majestätiskt ut sin långa kropp och övervakar området kring ön.


 Det går att flyga direkt från Singapore till Tioman, men efter att ha sett storleken (eller närmare bestämt avsaknaden av storlek) på planen som flyger dit, är jag helt övertygad om att vi valde rätt resalternativ. Så efter en bussresa på ca tre timmar och en färjeöverfart på en och en halv timme var vi där!

Här bor man med apor och varaner inpå knutarna och så länge man låter dem sköta sig själva, så behöver man inte bekymra sig om deras närvaro över huvudtaget, utan det är bara att njuta av att befinna sig "mitt i  djungeln" Visserligen en väldigt civiliserad och tillrättalagd del av djungeln, men ändå...


Havet är helt kristallklart och det är verkligen som att simma i ett akvarium. Skillnaden skulle väl vara att det här vattnet är betydligt varmare än i ett akvarium! Vi snorklade bland alla fiskar och eftersom vattnet var så otroligt varmt, så var enda anledningen att sluta plaska omkring att fingrarna började se ut som hopskrupnade prinskorvar, och det är ju inte direkt någon vacker syn, så det var bäst att lämna vattenelementet då och då.


Vi fick veta att det var parningssäsong för revhajarna och att det fanns stor möjlighet att få se dessa varelser, vilket innebar att vi gav oss ut på hajjakt med kameran i högsta hugg - och ja, vi fick se dem!!! De är inte speciellt stora, men bara känslan av att det är en haj var jättehäftig! Bilderna blev kanske inte av högsta klass, inte ens nästan, men det är i alla fall bilder, bara en sådan sak.


Det är väl inte sådär alldeles enkelt att plåta under vattnet. Är man dessutom en av de där personerna som har vissa problem med att se saker på nära håll, så innebär det ytterligare problem, så jag blir lika glad varje gång jag upptäcker att det finns någon firre som fastnat på bild!





Nu är det faktsikt så, att den här gången har jag möjlighet att prova på nytt, eftersom det kommer nya svenska besökare under veckan och det besöket kommer att innebära en ny utflykt till Tioman!




24 kommentarer:

  1. Vilken spännande resa, både ovan ytan och under:).
    Kul att komma med på en liten simfena eller så.
    Skulle nog aldrig ha gjort det själv.
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen jättespännande att hälsa på hos de där små (och lite större)firrarna under ytan.

      Radera
  2. Härliga bilder! Vad roligt att få komma ut på alla dessa "utflykter" som du gör från Singapore.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, och det är ju en fantastisk möjlighet som jag ska suga på så länge det går!

      Radera
  3. Ser fantastiskt ut, skulle gärna dyka där! Du borde passa på att fixa dykcert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken var det från början. Nu kom jag bara till ett "provdyk", men man vet aldrig, lite tid har jag ju på mig och visst känns det lockande...

      Radera
  4. Rätt just fritidssyssla du har. Att samla på paradisöar.
    Det där med varaner inpå knutarna låter lite läskigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det härligare än frimärken?!

      Radera
  5. Det ar sa vackert! Det var forsta gangen jag och sonen snorklade nar vi besokte Tioman och otroligt fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vattnet är verkligen fantastiskt klart och fint.

      Radera
  6. Gud så underbart!
    Om jag kommer, tar du mig dit då? ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem - jag kan ta med en extra väska ;)

      Radera
  7. Åh, så himla häftigt! Vilken del av Tioman? /CamillaL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det lockar litegrann! Vi var på västsidan, den här gången bodde vi på Berjaya i närheten av Tekek. Ska tillbaka till veckan, och då bor vi på Paya - samma sida men längre ner.

      Radera
  8. Det ser ju helt underbart ut! :-)
    sv:
    Ja, det blev en riktigt bra kväll, trots minus i kassan för min del. :-)

    SvaraRadera
  9. Det er några underbara bilder du bjuder på Tusen tack!
    Jag skulle bjudit på mina senaste bilder på bloggen med grönskande musöron med mera men... jag hittade inte kameran just nu... nåväl det kommer sedan..
    Ha det så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grönskande musöron är helt fantastiskt det med!!

      Radera
  10. Vad "synd" att du är tvungen att "offra" dig när besök kommer... ;)))
    När jag ser ut genom fönstret idag ser jag en vit dimma inbäddad i regn. Morgonpromenaden blir uppskjuten till eftermiddagen, i hopp om bättring. Skulle just nu gärna dyka in i dina bilder och uppleva allt det fina du beskriver.
    Ha en skön vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite synd om mig ;) Och snart blir det ändå mer synd, eftersom det kommer nya besökare som jag "måste" följa med!!
      Ha det bra du med :)

      Radera
  11. Så vackert! Njut allt vad du orkar - det ser helt underbart ut. Jag skulle till och med gladeligen ha prinskorvfingrar om jag fick bada där.

    SvaraRadera