måndag 24 juni 2013

Lökarna blev till grodor


Något av det mest svenska vi har är ju midsommar, och något av det mest svenska vi har på midsommar är ju de små grodorna, eller...?

För er som är intresserade av att få reda på hur det ligger till med just den saken kan jag berätta att det inte alls är speciellt svensk från början, det hela handlar om franska lökar! Enligt i en artikel i Sydsvenskan från 2007 bygger våra små grodor på en fransk militärmarsch ("La Chanson de l´Oignon") som var en hyllning till löken. Det låter ju fullt förståeligt att Napoleons soldater sjöng om lökar under tiden de marscherade - gör inte alla soldater det?

Refrängen på denna sång löd "Au pas, camarade, au pas, au pas..." ("I takt, kamrat, i takt...) och det är den refrängen vi sedan lånat och gjort om till små grodor. En förklaring till att lökarna blev till grodor var att Napoleons engelska fiender ska ha sjungit "Au pas, grenouille", som betyder "I takt groda" och grodor var deras öknamn på fransmännen, som de ju inte tyckte så mycket om.

Om det stämmer har jag ingen aning om, men om ni väljer att tro på det, så vet ni nu att våra svenska små grodor egentligen inte är så svenska. Fast jag är helt övertygad om att vi kan fortsätta att använda dem varje midsommar om vi behagar att göra så...

När jag ändå är inne på det här med djur, kan jag bara upplysa om att numer tror jag att även änder kan bo i kollektiv!


8 kommentarer:

  1. Så det kan bli.
    46 änder på samma bild, det är väl ett kollektiv.

    SvaraRadera
  2. Haha.. det där var roligt! Och kanske är det också sant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också att det var lite kul så jag väljer att tro på det.

      Radera
  3. Kanske en modern storfamilj? Förre maken, nuvarande maken, nästa make, hans förra barn, deras gemensamma barn, hennes barn, systerns struliga tonåringar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det naturligtvis! Klart att även änderna följer trenderna :)

      Radera
  4. Vem vet...det kanske är sant...kanske inte...
    Hihihihi..Änderna kanske firar jul...som typ "Tomten är far till alla barnen" ;)
    Kram!

    SvaraRadera