onsdag 23 maj 2012

the Beach

Troligtvis de flesta backpackers högsta dröm - att hitta den undangömda paradisstranden! Det är precis den önskan som driver huvudpersonen Richard i Alex Garlands roman "the Beach", att tillsammans med sina två nyvunna franska kamrater leta reda på stranden. Den fantastiska strand som är utmärkt på den karta han fick av killen i rummet brevid, en natt på ett sunkigt hostel i Bankok.

För några år sedan såg jag filmen "the Beach" med Leonardo di Caprio i huvudrollen och jag hade rätt högt ställda förväntningar. Jag vet att jag blev besviken, den var inte alls så bra som jag trodde den skulle vara. Så det var inte med någon större entusiasm jag började läsa boken med samma namn, när jag fick den i mina händer för några veckor sedan med bedyranden om att "den är jättebra"!

Men det var den! En modern variant av "Flugornas herre", fast den här gången är det backpackers som själva valt att ta sig till ön, men inte desto mindre handlar det om gruppbildningar med hierarkier och intriger.

 Det som börjar som ett spännande äventyr att berätta om efter resans slut, visar sig bli väldigt mycket mer än så! Spänningen stegras konstant och det är en riktigt bra psykologisk thriller. Det är faktiskt så att jag till och med skulle kunna tänka mig att se om filmen, för nu vet jag ju vilka delar som inte är med, vad det är som händer "bakom kulisserna"...

6 kommentarer:

  1. Som tur var så läste jag boken först!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror helt klart att det var ett bra val!

      Radera
  2. Jag har varken sett filmen eller läst boken, men då vet jag vilken jag ska prioritera!

    SvaraRadera
  3. Har tyvärr inte sett filmen. Inte läst boken heller,för den delen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du välja en, så välj då inte filmen!

      Radera