lördag 15 mars 2014

Me Before You

"Me Before You", eller "Livet efter dig" som den svenska titeln lyder, av författarinnan Jojo Moyes är en bok som vid det här laget lästs av väldigt många, och som helt säkert i många fall fläckats av läsarens tårar.

Det är en typisk lättläst "måste-vända-blad-bok" som jag inte tror lämnar många läsare helt oberörda. Här möter vi den 26-åriga Louisa Clarke, en engelsk arbetarklasstjej vars arbete är att servera på ett café. Hon bor hemma hos sina föräldrar och allt går sin gilla gång tills saker och ting drastiskt förändras då hon blir uppsagd från sitt arbete.

Bokens andre huvudperson är den 35-årige Will Traynor som efter att blivit påkörd av en motorcykel är totalförlamad och helt utlämnad till sin omgivning för att över huvudtaget kunna existera.

Louisa har aldrig gjort något speciellt med sitt liv, knappt varit utanför den plats där hon bott hela sitt liv, trots att hon kan. Will har gjort allt som tänkas kan, klättrat, dykt, flugit, och levt ett väldigt äventyrligt liv, men kan numer inte göra något alls. När dessa två personers vägar korsas är det inte helt friktionsfritt, men ibland måste vissa saker gå ändå...

Lite "Love Story", lite "Jane Eyre", lite "Bridget Jones", och en bok som kan läsas "bara sådär" och samtidigt en bok där det tas upp ämnen som kan leda till eftertanke, inte minst den ständigt aktuella frågan om dödshjälpens vara eller inte vara.

Om jag tyckte om den? Absolut! Och på frågan om jag kan tänka mig att rekommendera boken kan jag bara säga att om du inte har läst den, så är det absolut en bok värd att läsas.

10 kommentarer:

  1. Tack för tipset!
    Hur var resan?

    SvaraRadera
  2. Later absolut som en bra bok!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Håller på att läsa boken just nu, och den är faktiskt fängslande!
    Bra att du inte skrev här hur den slutar :-)
    Den bjuder på en speciell, men varm humor, och det faktum att så mycket spännande och läsvärt kan hända fastän Wills värld är begränsad, är underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med fullständigt! Och det där med recensioner där man berättar hela handligne (plus även slutet!) har jag lite svårt för, då behöver man ju inte läsa boken alls.

      Radera
  4. Låter intressant och också väldigt likt en annan historia jag sett som film. "En oväntad vänskap". Den kan jag varmt rekommendera! :-)
    sv:
    Så sant! Jag får nog bli bättre på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den filmen ligger och väntar på mig här, och jag har fått för mig att de påminner om varandra.

      Radera
  5. Bra tips, ska jag komma ihåg. :-)

    SvaraRadera