onsdag 6 maj 2015

Lång dags färd mot natt...

Så var äntligen målet nått! Eller närmare bestämt så nåddes det igår efter 24 timmar på resande fot. Det tar med andra ord sin lilla tid att nå den lilla metropolen vid Vänerns strand. Den där där solen alltid lyser, eller inte...

Efter att ha dragit nitlotten på ett fullsatt plan och fått mittenplatsen, vilket i vanlig ordning innebär att jag inte får några armstöd. Jag vet inte vad det beror på, men troligen är inte mina armbågar tillräckligt vassa, utan jag lyckas alltid hamna mellan två personer som lägger beslag på mina. Att inte ha några armstöd innebär att man får äta flygplansmat med armarna tätt intill kroppen. Och eftersom det är svårt att försöka trassla sig in i den maten ändå, så blir det ändå bökigare att bryta sig in i plastförpackningar och att försöka undvika att skvätta dryck på grannarna.

Sedan behöver man ju kanske sträcka på benen och lätta på blåsan några gånger under en 12-timmarsflygning, och om man då måste kliva över en sovande granne blir det genast bökigare... Ja, jag vet att det är i-landsproblem, men ibland måste man få gnälla lite över de också! (Det kommer nämligen fler sådana i det här inlägget)

Nästa gnäll kommer efter att jag gjort flygningen Köpenhamn - Stockholm och "bara" hade sista etappen Stockholm - Karlstad kvar. Att åka tåg mellan dessa båda städer är normalt sett inga större problem, förutsatt så att SJ gör sitt jobb som de ska, alltså. Men om vi nu förutsätter att de gör det, så går det väldigt smidigt. Men inte just den här dagen! Plötsligt hade någon bestämt sig för att rota omkring lite på spåret så tågen gick inte som de skulle. Eftersom jag kom till Arlanda 8.30 kändes det lite drygt att invänta det första direkttåget som gick klockan 14, men så blev det. Om ni funderar på varför jag inte vill byta tåg så är den ena förklaringen mycket och tung packning, men det är inte hela sanningen. Den största orsaken är egentligen att bytet av tåg skulle ske i Göteborg!! För er som inte är sådär väldans insatta i Sveriges geografi så kan jag bara upplysa om att ta tåget från Stockholm till Karlstad via Göteborg känns som en något(!) lång omväg. Så det slutade med några extra timmar i Stockholm. Även det är naturligtvis ett i-landsproblem, men det är inte slut med det, utan det kommer ytterligare ett!

Det sista gnället och det avslutande i-landsproblemet handlar om vädret! Jamen hur kul var det att sådär lagom trött och mosig anlända slutmålet och mötas av det här:


Fast å andra sidan, nu kan det ju bara bli bättre... (Och, egentligen är det rätt bra, och nu på morgonen tittar faktiskt den där lilla gula fram bakom några molntappar, så det bättre har redan börjat!)

22 kommentarer:

  1. Skvätter du lite dryck på grannarna så kanske du får armstöden för dig själv.
    SJ och tåg är ingen bra kombination. Knepigt!
    Du kom väl ihåg att packa ner lite värme i väskan. En del av den sorten har i alla fall kommit till Getingstorp idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, nästa gång så...;)

      Radera
  2. I-landsproblem är också ett problem ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Välkommen hem!

    Jag har också slagits av det där: varför får aldrig jag armstöden? Och slagen blev jag av karl som jag satt bredvid senast. Kraken sov och hade någon sorts spasmer av en kraftigare karaktär så jag blev både armbågad och sparkad.

    Svar: Nej då, du får ta av allt. Jag tänkte att du kanske skulle titta in så jag har bullat upp ordentligt på mitt virtuella releaseparty ;)

    Tack! Och skål! (Du kan verkligen behöva lite bubbel idag).

    SvaraRadera
  4. Lång resa, men nu är du framme. Skönt!
    Ska bli roligt att se vad du bjuder på från Sverige!
    Ha det bra i "kanelbulleland"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får väl se vad det kan bli...Karlstad är väl kanske inte riktigt lika exotiskt som Singapore...;)

      Radera
  5. Välkommen tillbaka till Sverige. Jag tycker du hade tre riktigt bra skäl att gnälla av dig i bloggen. Mittplats är en riktig nitlott om man är uppfostrad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång ska jag försöka plocka fram den ouppfostrade sidan av mig!

      Radera
  6. Välkommen till den sköna nord! :)
    Jag säger som Steve, skvätta lite runt omkring dig där sitter utan armstöd.
    Lite välvilja kan man förvänta sig av grannarna också, t.ex att låna ut ett av sina två armstöd en stund nu och då.
    Skönt att du kom hem som du skulle, trots res-motigheter.

    SvaraRadera
  7. Ja, du borde ha stannat där med andra ord. Alternativt bokat ett säte på flygplanet...
    Att åka till Karlstad via Göteborg känns liiite onödigt om man säger så. Å hade fu inte varit jetlagged hade du ju kunnat åka in till huvudstaden för att kolla runt lite. Något att fundera över nästa gång;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag sällskap av dottern så vi fördrev tiden med att luncha, så det gick rätt bra att fördriva tiden.

      Radera
  8. Äsch - s om du säger; nu kan det bra bli bättre :) och det blir det. Garanterat :) Välkommen till Svedala. Landet med alla väder på ett par timmar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På det dygnet jag varit hemma har jag redan hunnit uppleva rätt många väderskiftningar.

      Radera
  9. Hmmm... resan låter lite bökig, och vädret ser inte sååå spännande ut. Vi stannar här i Frankrike tror jag!!!! Hoppas att det snart blir finare vårväder i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra ide att vara kvar där nere ett tag till.

      Radera
  10. Inte roligt att sitta i mitten. Jag ber alltid om att få sitta vid gången eftersom man slipper att kliva över sovande personer. Och man kan sträcka ut benen litet mer - givetvis utan att sätta krokben för andra. ;)
    Det låter som en väldigt lång omväg att åka via Göteborg. Men i SJs Sverige kan tydligen allt hända.
    Regn ser trevligt ut tycker jag. Men så bor jag ju också i staten med den historiska torkan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också alltid ha en gångplats, men den här gången fanns det inga sådana kvar när jag checkade in så nästa gång får det nog bli internet- incheck för min del! (Det verkar ju som om det bara är jag kvar som inte gör det...)

      Radera
  11. Välkommen till sverige igen.

    SvaraRadera