onsdag 23 september 2015

emoji eller bildtecken från Japan

Jag antar att det är fler än jag som använder sig av de där små söta symbolerna som kallas "emoji" i samband med att det skrivs meddelanden med hjälp av mobiler och datorer. Det finns ju så himla många olika varianter att välja på! Sedan är det väl inte alldeles säkert att de används på rätt sätt, men det kan väl inte vara så himla noga, eller?

Jag ramlade över en quiz införd i DN i somras om just denna företeelse och för skojs skull så testade jag (bara för att) och det gick väl sådär. Jag erkänner att jag inte använder dem som "man ska", men jag tycker fortfarande att de är söta och jag inbillar mig att de jag "pratar" med på det här viset förstår vad jag menar (i alla fall ungefär!). Sedan kan jag inte låta bli att fundera över betydelsen på vissa, till exempel när de ska användas. Det där med gristryne, när och varför? Om någon av er skulle ha lust att testa era kunskaper i ämnet, så finns quizen här. Om någon skulle ha en massa tid över som ni inte vet vad ni ska göra med alltså...

För att tillföra lite onödig kunskap också (man vet aldrig när den kan komma till användning, rätt som det är så sitter någon i stolen hos Richard Sjöberg), så kommer ordet "emoji" från japanskan och består av två ord, "e" som betyder bild och "moji" som betyder tecken.

Emoji-bilderna som används idag har inte funnits sådär hiskligt länge, men däremot så var det redan 1982 som :-) kom att bli symbolen för en humormarkör, vilken sedan följdes av en radda liknande tecken. Och frågan är om inte de är enklare att använda på rätt sätt jämfört med en vansinnigt häpen katt, ett leende ansikte med horn eller en hoppande delfin, men visst är de roliga att använda och rätt söta är de ju också... ;)

4 kommentarer:

  1. Oj, jag har nog ingen koll alls på hur de ska användas... men jag använder dem ändå! ;) Fast jag brukar mest skicka bussar och tåg och sånt till Peter för att tala om att jag är på väg hem, haha. (Försökte klicka på länken till quizet, men fick inte upp det av någon anledning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör som du - använder de som verkar passa in i sammanhanget! Fördelen är att de som jag "byter" emoijer" med troligen har lika dålig koll som jag har ;)

      Radera
  2. Jo då, jag känner till tecknen. Om jag mobilbloggar, vilket jag visserligen gör ytterst sällan finns dom uppradade längst ner på den minimala skärmen och bara väntar på att användas. Kan väl säga som så att jag aldrig använt dom. Vissa av dessa emoji påminner mig om typsnitt från 1980-talet som hette Zapf Dingbats och Wingdings (de finns fortfarande), så.....

    De enda "manuella" emojis om jag använder är ;-), :-) och ibland :-(. Ja, ja, man är ju inte 15 längre eller hur;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visserligen är även jag marginellt äldre än 15, men jag tycker de där små figurerna är rätt kul och framför allt väldigt söta! De används säkerligen inte som de ska i mitt fall, men jag är helt övertygad om att de flesta som tar del av mina "emojiattacker" inte heller har så stor koll...;)

      Radera