torsdag 3 november 2016

Karon Beach i Phuket


En långhelg på en strand kan aldrig vara fel och den här gången valde vi att åka till Thailand för att besöka en strand i Phuket. Det här var mitt andra besök på Thailands största ö. Förra gången var för fem år sedan då vi bodde på Kamala Beach och gjorde en dagstur till Phi Phi island.

Den här gången föll valet på Karon Beach. En strand i den södra delen av Phuket, belägen drygt fyra mil från flygplatsen. Att vi valde just Phuket har lite med enkelhet att göra, det är enkelt och billigt att ta sig från Singapore och då vi bestämde oss med rätt kort varsel så kändes det som ett väldigt bra alternativ.


Nu var det inte högsäsong än så vädret var väl "lite si och så", men eftersom vi inte är sådär jättestort behov av just sol så uppskattade vi våra fyra lite molnigare dagar på den närmare fem kilometer långa stranden.


Det var väldigt lugnt och skönt och döm om min förvåning då jag upptäckte avsaknaden av solstolar och strandförsäljare. Nu var det en positiv överraskning för jag är ingen vän alls av att trängas på en solstol bredvid hundratals andra, utan föredrar att lägga ut en sarong i sanden under något träd någonstans. Att det hela berodde på ett "solstolsförbud" förstod jag inte förrän jag kom hem och läste om det.


Om jag har förstått rätt så finns det sedan hösten 2014 ett förbud mot strandförsäljning och mot att hyra ut solsängar på de stränder som tillhör staten. Eftersom de flesta stränder i Thailand tillhör just staten, så innebär det att det skulle vara rätt solstolstomt på de flesta stränder.


Det fanns några få som hyrde ut parasoller med mattor på vissa delar av stranden och det fanns "paraplyzoner" vad det nu innebar.


Just att det inte fanns solstolar eller sådär många försäljare (några få fanns det som vågade sig på detta) var som sagt ingen nackdel. Det jag kunde sakna lite grann var dock att kunna sätta mig på någon liten bar utefter stranden för lite mat eller dryck. Det fanns i och för sig en, vilken fick några besök av oss, men det kunde varit mysigt med ytterligare någon.


Det var också lite förvånande (och skönt) att det inte fanns mer än ett hotell utefter stranden. Bakom sandstranden var det fortfarande grön växtlighet. Om det beror på att man inte får, eller att man inte törs för att det är sand på väg ut i havet, har jag ingen aning om, men det kändes väldigt bra.


Nu låg det väldigt gott om restauranger och barer att välja på i själva Karon, precis utanför hotellet, så det gick absolut ingen nöd på oss utan vi kunde definitivt njuta av väldigt mycket underbart god mat. Just maten är ju något som ger Thailand pluspoäng så det var en klar fördel att det fanns att välja på.

Den långa stranden som var helt fantastisk att promenera utefter försvann nästan helt under högvattnet då vågorna rullade in. Det var riktigt stor skillnad på hög- och lågvatten.


Att det rådde badförbud på den största delen av stranden på grund av strömmarna var det inte så många som brydde sig om utan vågorna parerades glatt och det var fantastiskt härligt i vattnet! De här höga vågorna och underströmmarna avtar under högsäsongen som sträcker sig från november till april, så det kan ju ha varit på det viset att de började avta nu så det inte var någon större fara att roa sig i vattnet.


Badvakterna gjorde i alla fall inte så stor affär av det hela, utan satte bara ut sina flaggor och återgick sedan till sina kurer (som var något mindre flashiga jämfört med de som Hasseldoff hade i Baywatch).


Det som förvånade mig var avsaknaden av svenskar. Vi hörde inte svenska språket talas i någon större utsträckning alls till skillnad mot mina tidigare besök på "svensköarna" i Thailand. Däremot var det oerhört många östeuropeer på plats. Jag hör ingen skillnad på språken i de olika länderna, utan i min värld låter allt som ryska. Dessutom fanns alla menyer på kirylliska. Nu vet jag att högsäsongen inte har börjat än, och det kan se annorlunda ut efter jul, men lite överraskande var det.


Som sagt, en härlig, mycket lugn och skön långhelg var det, spenderad på en lång fantastisk strand. Egentligen är det svårt att önska så mycket mer.

8 kommentarer:

  1. Vilken strand! Enda nackdelen dock - bara ett vattenhål. Konstigt!
    Å inga solstolar/parasoller... Undrar hur det kommer att gå under högsäsong. Folk kommer ju att bränna ihjäl sig...
    Ryssarna tar över precis överallt. Även på Costa del Sol är menyerna på restaurangerna skrivna på kyrilliska. Å inte bara där utan i Stockholms innerstad är det likadant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att det går alldeles utmärkt utan solstolar. Om man inte vill ligga efter kanten i skuggan av något träd kan man alltid köpa sig ett litet parasoll och sticka ned i sanden.

      Radera
  2. Jag tror nog också att de flesta var nog ryssar så det var nog inte så konstigt om du inte hörde någon större skillnad. :)

    Du skrev att vädret inte var si och så, vad innebär det? Hur varmt är det i havet? Och i luften? Jag menar, vi gnäller ju när vattnet och temperaturen går under 25 men egentligen är det ju sommarhetta för en nordbo. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag menade egentligen var väl att det regnade lite på oss och att solen inte sken, fast oss gjorde det inte så mycket, det var bara skönt. Och vattentemperaturen var jättehärlig (ingen aning vad det var för gradantal, men det var väldigt varmt och skönt (utan att vara så varmt så det inte svalkade som det kan vara ibland). Och i luften var det fortfarande skön temperatur sådär så att man kunde vara ute utan att svetten rann. Helt ok fast ändå "lite si och så" - nu förstår du precis, eller ;)

      Radera
  3. Det här är precis vad jag behöver se när jag i morse vaknade efter den första riktiga frostnatten. Inte.
    Avsaknad av sol-stolar/sängar är väl ok, men barer.
    Den där paraplyzonsskyltningen är inte helt lättolkad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med, solsängar är inga som helst problem att vara utan, men någon mer strandbar hade inte gjort något om man säger så... (Även om det inte märks, så lovar jag att jag skickar med lite värme till dig!)

      Radera
  4. Underbar läsning. Här är råkallt, blåsigt och snöblandat regn. Ditt inlägg värmde.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt härligt om man kan värma någon :)

      Radera