torsdag 17 november 2016

Singapore runt, etapp 5

Etapp nummer fem blev av olika orsaker en rätt kort variant uppe i nordost. Tanken var att ta mig betydligt längre än de futtiga sju kilometer som jag tillryggalade, men det blir ju inte alltid som det är tänkt. Saken är den att det inte ens blev sju kilometer i en riktning, utan det blev lite irrande fram och tillbaka, vilket betyder att jag troligen inte är mer än sisådär fyra, fem kilometer längre på min rundvandring, men jag har ju tid på mig...


Ibland förstår jag mig inte riktigt på det där med sannolikhetslära, ni vet när man satt i matten och kastade tärningar för att se efter hur många gånger olika siffror dök upp. Det stämmer inte. Som när små barn börjar sätta på sig skor själva, i nio fall av tio hamnar skorna på fel fot och precis samma fenomen utsätts jag för varje gång jag kliver av en buss eller kommer upp från en tunnelbana, i nio fall av tio går jag åt fel håll. Så fungerade det inte på mattelektionerna! Följaktligen så gick jag åt fel håll, så redan från starten blev det lite fel.


Nåja, jag hade en rätt bra plan hur jag skulle gå sedan, så när jag väl vänt om och hittat parken jag var på jakt efter blev det riktigt bra.


Uppe i nordöstra kanten finns en av alla parker som ligger utmed kusterna och här hittar man Pasir Ris park. Namnet "Pasir Ris" är egentligen malaysiskt och betyder "beach bolt-rope" som ska syfta på att det är en smal strand, vilket det också är.


Det här är en park som är betydligt lugnare än den som finns på östkusten, men även här finns motionärer som springer och cyklar. Här finns också många som provar fiskelyckan.


Om man inte har något fiskespö att sitta och titta på så är det helt ok bara att sitta och titta på vågorna.


Naturligtvis finns det "vattensportsattiraljer" för uthyrning. Skulle man känna för att hyra en kajak och ta en tur så finns det en del varianter att välja på. Hungrig behöver man inte heller vara, för i samband med kajakerna fanns en mysig restaurang precis vid stranden.


Här hittade jag också ett mangroveträsk med en boardwalk man kan traska på för att leta olika djur. Att det är ett populärt ställe för fågelintresserade fotografer skvallrade ett antal jätteobjektiv med tillhörande kamoflageklädda fotografer om.




Ett fyra våningar högt utsiktstorn vilket jag var tvungen att kliva upp i finns också. Jag hade någon sådan där idé om att jag kanske skulle kunna se havet därifrån, men insåg att det är nog där man ska gömma sig och vänta på de där fåglarna som ska fotograferas.



Nu såg jag inga speciella fåglar, och inga vildsvin heller för den delen, trots att jag lärt mig instruktionerna om hur jag skulle bete mig vid ett eventuellt möte.


Om man skulle vilja, så finns det möjligheter att campa. Så bara man fixar "parkeringsbiljett" och ser till att sätta upp tältet på anvisad plats så är det fritt fram att ta någon övernattning. Grillplatser finns det gott om också, så varför inte en grillkväll med övernattning?


Med jämna mellanrum blir man även påmind om att man kan få något annat än grankottar i huvudet...


Något som blev väldigt tydligt idag var i alla fall att det som är grått på kartan är inte riktigt promenadvänligt! Det här innebar att när jag kom fram till "det grå" så fanns det dels sådana där skyltar som gör att det inte känns som en bra idé att passera, dels var terrängen sådär så man förstår att man behöver ha någon typ av machete för att ta sig någonstans och den kombinationen gjorde att jag helt enkelt vände om.


 Det var bara att bita i det sura äpplet och trava tillbaka och försöka med en alternativ väg. I och för sig så passerade jag en hel del fina hus, vilket i sig är rätt kul som uppblandning till alla höga byggnader.


Nu hade jag upptäckt en väg som skulle kunna ta mig dit planen var i alla fall så med gott mod travade jag iväg mot den. Nu blev inte heller det som planerat utan den var naturligtvis "tillfälligt stängd för restaurering" så jag skulle ha behövt tagit en lång omväg. Det i kombination med att kolsvarta moln tornade upp sig på himlavalvet gjorde att jag helt sonika gav upp och tog tunnelbanan tillbaka hem.


To be continued...

12 kommentarer:

  1. Den mest äventyrliga delen hitills, mangrove och regnskog :)
    Det känns som att varningar för ormar skulle vara mer på sin plats än vildsvin. Var rädd om dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, nu är det ju rätt så civiliserat där i träsken ;) Bortsett från vildsvin och ormar så är nog det farligaste och framför allt de mest irriterande djuren i omgivningen de där envetna myggorna.

      Radera
  2. Bara man inte möter ett vildsvin då när man campar!? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En anledning nog så bra för att inte campa där ;)

      Radera
  3. Den där bilden var ju lite läbbig med den beväpnade och kamouflageklädde där.

    Roligt med kokosnötterna, ja inte i huvudet men skillnad från svenska varningar för ras (sten eller istappar).

    Campingen, man behöver alltså bara uppge vilka som bor i tältet, det kostar inget?

    Naturen är verkligen otrolig! Och så klart är det vackra bilder.

    Det där med lokalsinne verkar inte vara din starkaste grej. Det finns appar med kompass som man kan ladda ned till telefon. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de läskiga de där skyltarna, det känns ju inte direkt som om man skulle vilja testa och se vad som händer...
      Jag vet faktiskt inte om det kostar något att campa, läser man instruktionsskylten så verkar det ju i alla fall vara gratis. Jo, jag har ju "Google maps" på telefonen, men ibland ger sig den "blå plusen" iväg åt fel håll ;)

      Radera
  4. Spänningen stiger. Det var nog ett bra sista val du gjorde; att ta tunnelbanan hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var väl det, när det regnar här blir man så väldigt blöt...(plus att jag var väldigt trött på planerade vägval som inte fungerade!)

      Radera
  5. Vilket äventyr. Vad har du lärt dit att göra om du träffar på vildsvin? Knappast prata värmländska med dem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja trodde det räckte med det som står på skylten, spring inte och ta inte kort med blixt...;)

      Radera
  6. Låter verkligen som ett drama! Väntar på fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, om den blir så spännande vet jag inte, men fortsättning kommer i alla fall ;)

      Radera