måndag 7 november 2016

Singapore runt, etapp 4


Det går inte så fort, men så småningom kanske jag tar mig runt och nu har jag i alla fall tagit mig upp på den norra sidan av landet.




Dagens etapp startade vid Changi Village och den lätt kaotiska färjeterminal som tar alla hugade över till ön Pulau Ubin. Det är den singaporianska ö där "tiden stått stilla", där man fortfarande använder sig av diselaggregat och bor betydligt mer spartanskt jämfört med på moderön. Många är det som väljer att göra en helgutflykt över för att hyra sig en cykel (av varierande kvalitet!) och ta sig runt på ön och det är verkligen som att komma in i en helt annan värld. Lite mer om Pulau Ubin finns här.


Just idag var det många som ville över och de små färjorna gick i skytteltrafik över sundet. Här går färjan då det är minst 12 personer ombord, alternativt så får man "hyra" hela färjan. det vill säga betala en högre summa så att det motsvarar vad det skulle ha blivit om båten hade fyllts. En regnig vardag är det rätt stor risk att man kan behöva göra det för att ta sig tillbaka hem, men det rör sig inte om några astronomiska summor, så det är rätt riskfritt.


Nu är det inte bara de små färjorna som trafikerar vattnet mellan huvudön och Pulau Ubin, här finns även båtar modell större och dessutom en massa små jollar och trots att det nästan såg lite småfarligt ut så verkade det gå hur lätt som helst. Och vid närmare eftertanke var det väl troligen inte första gången det hela skedde.



Första sträckan går utmed strandkanten på en så kallad "boardwalk" så man behöver inte vara bekymrad över att få sand mellan tårna (om nu det skulle kännas som ett problem). Vill man ha det så får man gå lite längre ut på udden där "Changi Beach Park" ligger.




Mot slutet, innan träspången försvinner in i skogen, finns en mysig restaurang och i anslutning till den finns väldigt tjusiga vita små "balkonger" med utsirade räcken. Och gissningsvis är det tänkt att man ska kunna stå här och njuta av en vacker solnedgång, och inte heller här ska man behöva få någon otäck sand på sig, så det kan ske från en vacker vit balkong istället för sittandes på stranden.



Efter att boardwalken tagit slut så var det dags för en rätt lång promenad på vanliga asfalterade vägar. Som bekant så har ju undertecknad inte begåvats med ett sådär väldigt väl utvecklat lokalsinne, och det har jag lärt mig leva med och gillat läget, men att det var så illa att jag inte ens kan läsa tydliga pilar i gatan, det var något nytt. Med andra ord, den där extrakroken som syns på kartan, var inte planerad, och den var dessutom helt onödig, men svår att göra ogjord...

Eftersom det här området sedan gammalt är ett militärt område så finns fortfarande mycket av den varan kvar, vilket innebär mycket taggtråd och diverse förbudsskyltar.



Just att det är så mycket militärt i det här området gör att det är lite svårt att följa kusten, men nu har man ett jätteprojekt på gång i Singapore då man håller på att bygga ihop alla parker med något som kallas "Park Connector". Det innebär att det finns väldigt fina gång- och cykelbanor man kan använda sig av även i stadsmiljö. Nu är ju kanske inte deras huvudsyfte att man ska kunna ta sig runt landet i ytterspår, men de är till god hjälp även för det ändamålet.


En stor del av promenaden västerut gick utefter Loyang Avenue och Selarang River. Och som sagt, vad vore en promenad i Singapore utan en byggarbetsplats!?


Från Loyang Avenue ser man det underbara templet Loyang Tua Pek Kong, en plats som verkligen är värd ett besök! Här samsas flera religioner under samma tak och det får en verkligen att önska att så kunde ske på flera platser i världen. Nu stannade jag inte och tittade in, men som sagt, det är en fantastisk plats att besöka.


Plötsligt stack det upp knallblå huskroppar över de andra husen och det visade sig vara hus som var vita nertill och alldeles jätteblå upptill - jätteläckert!


Mitt emot moskén med den blå kupolen, i stadsdelen Pasir Ris, tog den nio kilometer långa etapp fyra slut för att återupptas på samma plats för fortsatta öden och äventyr...


10 kommentarer:

  1. Fick du inte se något intressant i den lilla "kroken"?
    Här fick jag ett par nya tips inför mitt nästa besök, har ju nu varit i din stad några gånger och sett de flesta turistiska måstena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att templet är ett väl valt utflyktsmål. Jag skulle inte tro att det hör till vanligheterna att buddhister, hinduer och muslimer samsas under samma tak. Det känns väldigt speciellt. Annars finns det väldigt mycket utanför de där "måstena". Jag har varit här i sju år och tycker mig upptäcka nya saker hela tiden.

      Radera
  2. Haha, smurfhus och en smurfkyrka! Här i Spanien finns ju Júscar där hela byn har smurfmålats. Har inte varit där (än) men vill gärna.

    Vackra bilder i ett varierande landskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nu kommer jag alltså inte att kunna passera en blåmålad kupol utan att tänka "smurfkyrka" ;)

      Radera
  3. Alltid lika spännande med en promenad i Singapore. Vilken funktion har de där gula "trafikhindren" ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm...det enda gula jag kan tänka mig att du menar är faktiskt det gula som är målat längst ut på varje trappsteg då boardwalken blir till en liten trappa. Troligen är det för att tala om att "här börjar nästa trappsteg"...

      Radera
  4. Småler åt smurfhus och smurfkyrkan :) Tack för rundturen igen, alltid lika intressant att hänga med här hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får väl se om vi kommer runt någon gång.

      Radera
  5. Jag bara älskar dina sightseeing promenader runt Singapore. Där finns verkligen allt på "gångavstånd". Suveränt. Här gillar jag bäst kontrasten mellan templet och smurfhusen. Otroligt läckra båda två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det...även om jag erkänner att jag "fuskar" och inte går till start- och slutpunkterna, utan det blir buss... Men ändå är det nära till det mesta.

      Radera