torsdag 24 november 2016

Chicken Rice med Michelinstjärna


I Singapore kan man äta på världens billigaste restaurang som fått en Michelinstjärna! I juli 2016 fick nämligen ett Hawker stall en stjärna i Michelinguiden. För er som inte vet, eller som inte kommer ihåg, så finns en beskrivning från vårt "favvohak" med Hawker stalls här. Det är alltså absolut ingen flashig restaurang med vita linnedukar och silverbestick utan en typ av "Singaporiansk korvgubbe". Vid tiden för utmärkelsen fanns "Hong Kong Soya Chicken Rice & Noodles" inklämt tillsammans med en massa andra likasinnade i Chinatown Food Complex, men efter utmärkelsen så har de flyttat och har nu en ny mycket större lokal.


Om man nu skulle roa sig med att äta där så får man planera i god tid. Här ringlar nämligen kön lång. Just den här dagen var det kö på minst en timme, så det var kanske tur att någon tänkt till och tagit med sig stol och lite tidsfördriv.


Nu måste jag bekänna att jag inte riktigt förstår grejen med "Chicken Rice". Det är en rätt som är oerhört viktig att man äter på rätt ställe här i Singapore. Alla har sin egen favoritrestaurang där de gör den bästa. Nu ska ni veta att det handlar om kokt ris med kycklingbitar, som inte smakar speciellt mycket alls, och någon slags soyasås. Jag erkänner att jag inte känner någon större skillnad, och jag tycker nog inte att det är någon enorm smaksensation heller, men det är kanske något jag missar.


Vi kanske skulle kunna jämföra det med våra köttbullar. Det är ju rätt viktigt vilka köttbullar som är godast. Det är ju inte säkert att någon som inte är uppväxt med denna viktiga information kan känna någon större skillnad på mammas köttbullar eller de man får på Ikea - hemska tanke!

I alla fall så har det hänt, så här kan man hitta världens billigaste "Michelinsstjärneförsedda restaurang". Och visst är det billigt. Menyn ser ut som följer, och med tanke på att singaporedollarn står i 6.50 så har faktiskt de flesta råd att äta här. Och jag lovar, den dag jag passerar och inte behöver stå i kö en timme ska jag smaka och upplysa er om huruvida kycklingen här smakar bättre än på något av alla de andra ställen som har samma typ av meny.


12 kommentarer:

  1. Hej! Så kul med en Singapore-blogg till :-)

    Jag har testat denna mat, fast när det fortfarande låg kvar i Hawker centret. Fick stå i kö i tre timmar, och det var det kanske inte riktigt värt :-). Men det var gott, och framför allt kul att testa.

    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och detsamma - har hittat till dig också :)
      Jag har tänkt testa maten (nästan ett lika stort - om inte större - måste som Singapore slingen), men jag tänker vänta tills kön ser lite annorlunda ut, när nu det kommer att inträffa...

      Radera
  2. Intressant! Men att köa så länge? Nå, allt är relativt förstås och man kan ju ha stol med sig och ett handarbete, ett korsord, en god bok osv....man borde förstås ha en stol med hjul på, då kan man lättare ta sig fram, läsande utan att behöva stiga upp emellan och flytta stolen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag måste erkänna att några timmar tänker jag inte köa för chicken rice, men någon gång kanske den krymper.

      Radera
  3. Oj, finns det såna ställen med Michelinstjärnor? Det visste jag inte... Man undrar ju verkligen vad det är som är så speciellt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka ta reda på det när - och om - kön blir kortare!

      Radera
  4. Vad lustigt! Men varför inte? Jag tänkte spontant på pizza, hamburgare och korvmojjar i Sverige. Alla har ju sitt favvoställe. Ja, kanske inte alla men en del i alla fall.

    Och så tänkte jag på Mammas Gatukök i Upplands Väsby - som numer har flyttat ifrån "svampen" och blivit en Sibylla - men där hade de en lyxhamburgare med rysk kaviar på! Hörde om en som i fyllan och villan beställde en, faktiskt. Minns inte om han tyckte det var så mumsigt dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Lyxhamburgare", ja, varför inte...kanske är en riktigt gångbar idé!

      Radera
  5. Visste inte heller att "kycklingmojjar" finns i Michelinguiden. Men varför inte. Jag menar de "riktiga" restaurangerna har man ju knappt råd med att äta på.

    Men inte skulle jag stå en timme i kö för att få äta kyckling med ris. Ska bli skoj att se om du lyckas med att hitta en tid då det inte är kö. Annars kan du ju alltid hoppa kön och utge dig för en svensk matpatrull;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är värt ett försök, vi får väl se...;)

      Radera
  6. I Kapstaden ligger tydligen stans bästa restaurang i en av kåkstäderna (och alltså i en av de mest fattiga och farliga stadsdelarna). Nummer ett på Tripadvisor. Ägaren är tydligen extremt stolt, vilket man ju kan förstå :) Så det måste inte vara lyx för att vara högt ansett!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att en sådan restaurang blir uppmärksammad på ett sådant forum! Precis som du säger så är oftast de bästa restaurangerna de som "inte syns". Den bästa maten finns på de små oansenliga ställena. Det är väldigt sällan jag hamnar på "matställen med vita dukar", utan det handlar mest om mindre ställen med underbar mat. Jag tror att för många turister så handlar det om att våga ta det stället som "inte ser så bra ut"

      Radera