måndag 21 november 2016

En golfhelg på Batam

Singapore ligger som bekant lite inklämt därborta i Sydostasien. Från norra delen ser man över till Malaysia och från södra änden ser man Indonesien. Nu är ju inte Singapore så stort direkt, så om man anstränger sig lite så kan man säkert se båda de andra länderna från samma ställe, bara man vet vilket som är vilket.


Med andra ord så är det i alla fall väldigt enkelt att ta sig såväl till Malaysia som till Indonesien, och det har blivit ett antal resor över gränserna. Om man till exempel roar sig med att försöka spela golf då och då (ni vet den där sysselsättningen då man försöker få små runda bollar ner i ett hål med hjälp av någon slags klubbor), är det en ypperlig anledning att ta sig över gränsen.


Precis det roade vi oss med i helgen. Vi tog en golfhelg på Batam, en indonesisk ö dit man tar sig genom att åka en färja som tar någonstans under timmen. Det är en sådan där kul tripp där man kommer fram innan man åker. Himla mystiskt fenomen det där med tidszoner...

Batam är en ö jag besökt ett antal gånger, de flesta för att spela golf, men jag har även gjort en lite annorlunda guidad tur dit som finns här.

Att ta en färja från en terminal i Singapore är inte direkt förenat med risken att göra fel. Här blev vi väldigt lotsade av skyltbärande personal. Det var speciella zoner för speciella avgångar, så om man nu skulle ha råkat sätta sig fel, så kom genast någon och upplyste om detta. Sedan var det i vanlig ordning bara att följa "replabyrinten" som man verkligen har viss förkärlek till i den här delen av världen. Man behöver liksom inte bekymra sig så mycket om att behöva tänka själv.


De här golfpaketen över "sundet" innebär för övrigt att någon tar golfbagen och ser till att den hamnar på rätt ställe, inte heller den behöver man bry sig om. Även pass och biljetter blir väl omhändertagna så man har inte ens en rimlig chans att tappa bort dem innan återresan.

Den här gången testade vi en ny golfbana, Indah Puri Golfresort, en mycket trevligbekantskap. Här hade vi, som brukligt är, med oss varsin caddie som tar hand om allt. Man behöver alltså inte tänka där heller! Inte behöver man gå heller, eftersom det är golfbil som gäller. Alltså, minimal ansträngning, såväl på det psykiska som fysiska planet! Fast jag får väl erkänna att med tanke på väderleken så känns det som en enorm ansträngning ändå och svetten rinner i floder utefter kroppen, så det där med bil är väl inte så dumt ändå.


Att göra de här resorna är en kanonbra möjlighet. Färjebiljetten tur och retur, en hotellnatt med frukost, två 18-hålsrundor med bil och caddies kostar faktiskt mindre än en greenfee i Singapore på helgen, så har man tid och möjlighet (och tycker det är kul med golf, vilket kan vara en fördel) så är det ett väldigt trevligt alternativ. Nu finns det naturligtvis olika hotell att bo på och det vi valde den här gången var väl kanske inte det bästa vi bott på, men helt ok, även om utsikten från fönstret var sådär, men å andra sidan så skulle vi ju inte tillbringa tiden på hotellet med att titta ut genom fönstret. Och det fanns massagemöjligheter till bra pris, så en timme med härlig massage uppvägde utsikten...


Summa summarum en riktigt härlig helg och det är absolut något vi gärna gör om! Så, för den här gången så säger vi Terima kasih (tack) och Sampai jumpa (vi ses) till Indonesien och Batam.


12 kommentarer:

  1. Golf. Blev inte direkt mindre sugen nu. Trist med Jämtland, maj till början av oktober är det säsong här. Jag svettas gärna, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan hålla med, jag spelar hellre och svettas i kortbyxor än fryser i underställ och regnjacka ;) Och visst är säsongen onödigt kort i stora delar av Sverige.

      Radera
  2. Vilken trevlig tur.
    Har förstått att golf är ganska dyrt i Singapore (i alla fall jämfört med här). Kan man då få ett helt paket med resa, golf och hotell är det perfekt att nyttja grannländerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onödigt dyrt i Singapore, helt klart, även om man kan komma undan något billigare under veckorna. Men de där resorna till grannlanden är absolut prisvärda.

      Radera
  3. Jag tror att jag skulle tycka om att spela golf, lite bolltokig som jag är i grund och botten. Man vet ju aldrig vad en mogen kvinna hittar på ännu.
    Tack Marina, för en trevlig tur även om er utsikt kanske inte var den allra bästa, men spännande såg den ut. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde aldrig att jag skulle fastna för golfen, men ibland blir det ju inte riktigt som planerat...;)

      Radera
  4. Det är mycket spännande ni har "inpå knutarna" där borta.
    Har man en dålig golfdag så kanske man kan få någon som spelar åt sig så behöver man heller inte tänka på det utan i stället tillbringa rundan på det "19:e hålet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt bra idé som jag definitivt ska komma ihåg!!

      Radera
  5. Golf är inte min grej. Provade på det en gång i min ungdom och kom fram till att näpp, det där ska vi inte slösa en sekund på.

    Men jag gillar verkligen bilden där över kullen! Sydd att du hade en pinne där mitt i bild. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland är jag beredd att hålla med dig, den där pinnen är bara i vägen ;)

      Radera
  6. Golf är inte min grej. Håller mig till större bollar, du vet sådana som man använder i fotboll. MEN Singapore och Malaysia är länder som är helt perfekt för mig. Där slipper jag tänka och därmed rynkor:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom där stora bollarna är väl ingen sport, de träffar man ju med en gång ;)

      Radera